مدیریت شهری

لزوم بازنگری سیکل معیوب درنظام مهندسی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حمزه شکیب با اشاره به اینکه تا پیش از سال ۹۱ فرآیند ارجاع مهندس ناظر به پروژه های ساخت و ساز تهران توسط شهرداری انجام می شد، تصریح کرد: از آن سال به بعد طی توافق نامه ای این فرآیند به سازمان نظام مهندسی محول شد، اما این تحویل مسئولیت دستاوردی نداشته جز رواج تخلف در روند ارجاع مهندسان ناظر.

رئیس کمیسیون عمران سومین شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه قاعدتا همه نهادها چه سازمان نظام مهندسی، چه شهرداری، چه حاکمیت و حتی کارفرمایان باید دست به دست هم بدهند تا کیفیت ساخت و سازهای شهر تهران ارتقا یابد، افزود: تغییر روند ارجاع و واگذاری مسئولیت از شهرداری به سازمان نظم مهندسی سبب شده تعداد محدودی از افراد حقیقی و حقوقی در این سیکل قرار بگیرند و همه مهندسان از این فرآیند بهره مند نشوند.

شکیب با بیان اینکه روند ارجاع مهندس ناظر به پروژه های ساخت و ساز از شفافیت لازم برخوردار نیست و این عدم شفافیت ها باید هرچه زودتر مرتفع شود، خاطرنشان کرد: با بازگشت سلامت به فرآیند ارجاع این کار می تواند دوباره از طریق سازمان نظام مهندسی انجام شود، هرچند که در روند کنونی ارجاع هم برای حاکمیت و هم شهرداری و اعضای هیات مدیره و تعدادی از اعضای سازمان نظام مهندسی سوالات متعددی مطرح کرده است.

رئیس دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس تقویت شفافیت در روند ارجاع را لازمه تقویت فرآیند ساخت و سازهای شهر تهران دانست و گفت: باید شفافیت ها ایجاد شود تا سازمان نظام مهندسی ارجاع کار را به درستی انجام دهد. زیرا در حال حاضر سیکلی شکل گرفته که معیوب است و نیاز به بازنگری جدی دارد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: حتی اگر سازمان نظام مهندسی نیز بگوید و اقرار کند که مسئولیت را بار دیگر با سلامت برعهده می گیرد، قاعدتا حاکمیت نمی تواند از اختیارات خود چشم پوشی کند زیرا همه باید به تکلیف خود عمل کنند تا این فرآیند بار دیگر سلامت خود را به دست آورد و در کنار آن سرمایه های ملی حفظ شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا