سیاسی

ایجاد آینده‌ای متفاوت در روابط ایران و آمریکا!

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا چند ساعت مانده به تحویل سال نو در تقویم ایرانی، با انتشار پیامی ویدئویی که تلاش شده بود با عبارات فارسی و نام بردن از آداب مخصوص به نوروز، رنگ و بوی ایرانی بگیرد، نوروز را به ایرانیان تبریک گفت.

اوباما در ابتدای این پیام، ضمن تبریک به همه کسانی که در آمریکا و دیگر نقاط دنیا، نوروز را جشن می‌گیرند، گفت که در هفته‌های آینده، کاخ سفید سفره هفت‌سین، سبزی‌پلو با ماهی و نان برنجی خواهد داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از خواندن ترجمه انگلیسی یکی از شعرهای فریدون مشیری، از شعرای فقید ایران، گفت: «من هر سال به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از این فرصت استفاده می‌کنم تا مستقیماً با ایرانیان در خصوص چگونگی باز کردن پنجره‌ای جدید در روابط دوجانبه و شروع روابطی جدید بین دو کشور، سخن بگویم.»

اوباما در ادامه گفت که که برای اولین بار طی دهه‌های متمادی، فرصت ایجاد آینده‌ای متفاوت در روابط ایران و آمریکا ایجاد شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به توافق هسته‌ای به عنوان ثمره نشستن دیپلمات‌ها و دانشمندان هسته‌ای ایران در برابر هم اشاره کرد و گفت که مردم ایران در آینده، اثرات رفع تحریم‌ها را خواهند چشید.

رئیس‌جمهور آمریکا در برشمردن مزایای اقتصادی برجام، بدون اشاره به قانون تازه تصویب منع صدور ویزای آسان ۹۰ روزه برای اتباع ایران و کسانی که به ایران سفر کرده‌اند، مدعی شد که توافق هسته‌ای موجب تسهیل تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور خواهد شد.

اوباما البته در جای دیگری از پیام خود یادآور شد که توافق هسته‌ای برای از میان برداشتن همه اختلافات میان تهران و واشنگتن نبوده و «ایالات‌متحده کماکان اختلافات عمیق با دولت ایران خواهد داشت.»

اوباما البته در ادامه گفت که با همین دولت دارای مبانی مورد اختلاف، اخیراٌ «به صورت منظم» گفت‌وگو شده و این می‌تواند زمینه‌ساز گسترش ارتباطات میان مردم دو کشور شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا