اجتماعی و فرهنگی

کشته هایی که چهارشنبه سوری برجای گذاشت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به موضوع چهارشنبه آخر سال گفت: بحث چهارشنبه سوری برای ما مشکل قابل توجهی است و برای آن دو جنبه وجود دارد که یکی افزایش آگاهی درباره خطرات بوده و دیگری معرفی جایگزین‌های مناسب برای جوانان است؛ به این صورت که باید تفریحات منطبق با باورهای دینی و ملی‌مان ارائه کنیم تا به رفتارهای خطرناک روی نیاورند.

 

وی همچنین افزود: در چهارشنبه آخر سال گذشته دو هزار و ۵۰۲ مورد مراجعه به اورژانس بیمارستانی و ۴۵۰ نوع مورد اورژانس پیش بیمارستانی داشتیم و بیشترین مراجعین را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دادند؛ به طوری که سنین ۵ تا ۱۹ سال ۴۲.۹ درصد و سنین ۲۰ تا ۲۹ سال ۲۶.۵درصد مراجعه کردند.

 

حریرچی با بیان اینکه ۳۳ درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در سال گذشته دانش آموزان بودند، گفت: البته تعدادی هم دچار آسیب دیدگی شدند که در آتش بازی‌ها مشارکت نداشتند. در عین حال ۵۰ درصد آسیب دیدگان دچار سوختگی شده بودند، ۴۳.۳ درصد نیز دچار بریدگی شده بودند و ۹۳ درصد این اتفاقات در مناطق شهری رخ داده بود.

 

قائم مقام وزیر بهداشت شایع‌ترین آسیب‌های چهارشنبه سوری را عنوان کرد و گفت:‌ 36 درصد آسیب دیدگی‌ها مربوط به دست و ۲۳ درصد نیز مربوط به چشم بوده است. همچنین در سال قبل ۱۰ نفر در اورژانس‌های بیمارستانی در استان‌های مختلف فوت شدند.

 

 

اقدامات ویژه وزارت بهداشت برای تعطیلات نوروز

 

 

حریرچی، در ادامه اقدامات وزارت بهداشت را برای تعطیلات نوروز ۹۵ برشمرد و با بیان اینکه این اقدامات دارای دو جنبه پیشگیرانه و اقدامات درمانی است گفت:‌ واقعیت این است که با توجه به پشت سر هم بودن تعطیلات اگر کسی از نیمه دوم اسفندماه دچار یک بیماری مزمن شود با مشکلاتی روبرو می‌شود. بنابراین باید سیستم بهداشت و درمان و کادر درمانی ساماندهی شود؛ چرا که از طرفی یک تغییر و جابجایی نیز در کشور رخ می‌دهد و برخی شهرها اهمیت‌شان بیشتر می‌شود. همچنین مسائلی مانند سرماخوردگی، مسمومیت های فصلی و … نیز افزایش می‌یابد.

 

وی افزود: بر اساس تمهیدات وزارت بهداشت ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر تکنسین اورژانس ۱۱۵ در ۲هزار و ۱۵۸ مرکز شهری و جاده ای در ایام نوروز فعالیت می‌کنند. همچنین اورژانس بیمارستانی و بخش‌های ویژه به صورت صد در صد فعال‌اند و حتی گسترش آن‌ها را نسبت به ایام عادی داریم. علاوه بر این مراکز درمانی شبانه‌روزی روستایی و کلینیک‌های ویژه نیز فعال هستند.

 

حریرچی از آمادگی ۴ هزار و ۹۷۰ دستگاه آمبولانس ۱۱۵ و ۵۷ اتوبوس آمبولانس، ۲۰ اورژانس هوایی در محورهای مواصلاتی و دو فروند اورژانس دریایی در ایام نوروز خبر داد و گفت:‌ در این عین حال ستاد عملیات دانشگاه ها نیز به صورت ۲۴ ساعته فعال‌اند. همچنین ایستگاه‌های سلامت در مکان‌های پرترددی مانند فرودگاه و راه آهن و … قرار داده‌ایم.

 

مردم شکایات بهداشتی خود را به ۱۴۹۰ و ۱۹۰ اطلاع دهند

 

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت برای ایام عید ادامه داد: در حوزه بهداشت نیز ۴ هزار و ۵۰۰ بازرس در قالب ۱۷۰۰ تیم، کار نظارت بر بهداشت غذا و آب آشامیدنی را انجام می‌دهند. در این زمینه مردم می‌توانند شکایات خود را به سامانه های ۱۴۹۰ و ۱۹۰ اطلاع دهند.

 

گلایه وزارت بهداشت از بخش خصوصی

 

حریرچی در ادامه از بخش خصوصی گلایه کرد و گفت:‌ بخش خصوصی در نوروز فعالیت چندانی انجام نمی دهد، گرچه سال گذشته اعلام کردیم که یک چهارم ظرفیت بخش خصوصی باید در ایام نوروز فعال باشد، اما به جز داروخانه‌ها از خدمت رسانی سایر قسمت های بخش خصوصی رضایت نداشتیم.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت متخصصین در بیمارستان ها در ایام نوروز گفت: متخصصین طب اورژانس به روال روزهای عادی حضور دارند. همچنین در برخی از اورژانس های شهرهای کوچک، پزشک های عمومی آموزش دیده‌اند و به طور کلی فعالیت‌های ما تفاوتی با روزهای غیر تعطیل ندارد. در بخش های ویژه نیز متخصصین مقیم حضور دارند.

 

وی با بیان اینکه توصیه هایی مبنی بر افزایش پزشک در ایام تعطیل شده است، گفت: این در حالی است که تیم های پشتیبان ما به اندازه روزهای عادی نیست. قسمتی از مراجعات اورژانس در ایام تعطیل برای این بوده که درمانگاه‌های دولتی و خصوصی کمتر فعالیت می‌کنند و به همین دلیل افراد به اورژانس ها مراجعه می‌کنند. البته هماهنگی هایی در وزارت بهداشت انجام شده و به بخش خصوصی نیز اعلام کردیم که ۲۵ درصد ظرفیت‌شان فعال باشد.

حریرچی با اشاره به تراکم بیمار در اورژانس در ایام تعطیل سال‌های گذشته گفت: بر این اساس برنامه ریزی کردیم تا بیمارانی که نیاز به بستری دارند از اوژانس خارج شوند و به بخش بستری منتقل شوند.

 

نحوه فعالیت داروخانه در تعطیلات عید

 

حریرچی در خصوص نحوه فعالیت داروخانه‌ها نیز گفت: در سال‌های گذشته در داروخانه ها نیز مشکلاتی داشتیم که البته نسبت به اورژانس ها کمتر بود. تاکید می کنم که در مکان های سیاحتی و زیارتی داروخانه ها باز هستند و داروخانه های شبانه روزی نیز به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. البته بر اساس تمهیدی که معاون داروی وزارت بهداشت انجام داده است، فاصله داروخانه ها از نظر مسافت نیز باید معقول باشد.

 

جزئیات اعزام تیم درمانی ایران به کرکوک

 

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره چگونگی اعزام تیم درمانی ایرانی به کرکوک که مورد حمله شیمیایی داعش با گاز خردل قرار گرفته بود، گفت: هفته گذشته به دنبال تماس وزیر بهداشت عراق با دکتر هاشمی قرار شد که تیمی را به کرکوک اعزام کنیم. متاسفانه داعش در کرکوک از گاز خردل استفاده کرده بود. تیم درمانی ما بیماران شدید را ویزیت کرده و مشاوره‌های لازم را انجام داده اند و ۵۰ نفر از گروه‌های درمانی عراق را آموزش داده اند. گروه اول اعزامی ما شش نفر بودند و امروز نیز یک تیم کمکی دوباره به عراق اعزام می شوند.

 

وی افزود:‌ ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که آمادگی ارسال کمک‌های دیگر را در صورت استفاده داعش از گازهای دیگر داریم.

حریرچی بابیان اینکه در این حمله داعش ۶۰۰ نفر مجروح شده بودند، اظهار کرد: البته تعداد مجروحان شدید کمتر بود. گاز خردل کمتر کشنده است، اما یکسری حاد و یک سری مزمن دارد که متاسفانه بعدها خود را نشان می‌دهد البته سه تیم هم از سوی بسیج جامعه پزشکی برای کمک رسانی به مردم کرکوک ارسال شدند.

 

شرمنده پرسنل‌مان شدیم

 

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات وزارت بهداشت با بیان اینکه علی‌رغم وجود تاخیرات، در تعهدات‌مان نسبت به مردم خدشه‌ای وارد نشده است، گفت: بنابراین همه تعهدات ما نسبت به مردم در طرح تحول نظام سلامت ارائه شده، اما شرمنده پرسنل خودمان شدیم.

 

وی ضمن تشکر از سازمان تامین اجتماعی جهت تلاش برای پرداخت مطالبات از منابع خودشان و از طریق بانک عامل، افزود: بر این اساس سازمان تامین اجتماعی در نیمه اول سال از منابع بانک ملت ۱۴۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده که امیدواریم میزان آن در چند روز آینده به ۱۶۰۰ میلیارد تومان برسد. همچنین در نیمه دوم سال تاکنون از منابع بانک رفاه، ۴۰۰ میلیارد تومان محقق شده که امیدواریم طی دو روز آینده به ۷۰۰ میلیارد تومان برسد.

 

طلب ۸۰۰۰ میلیاردی وزارت بهداشت از بیمه‌ها

 

حریرچی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت با توجه به اینکه به بودجه دولت وابسته است، هنوز اقدام موثری انجام نداده، ادامه داد: با همه این اقدامات میزان اسناد ارسالی ما به بیمه در سال ۹۴ تا روز شنبه ۹۸۶۶ میلیارد تومان بوده است که ۴۳۱۱ میلیارد آن را دریافت کرده‌ایم و ۵۸۳۵ میلیارد آن هنوز باقی‌مانده است. این درحالیست که در چند ماه اخیر نیز ۳۰۰۰ میلیارد خدمت ارائه شده که هنوز اسناد آن رسیدگی نشده است.

 

 

و اما تاخیرها در پرداخت کارانه به پرسنل

 

 

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به پرداخت‌های پرسنلی با بیان اینکه در زمینه پرداخت حقوق با تاخیری مواجه نیستیم، افزود: تاخیر اصلی در کارانه‌هاست. البته پرداخت ما به پرسنل در ۹۹ درصد موارد از دریافتی‌مان از بیمه‌ها جلوتر است. البته در زمینه پرداخت به پرسنل با تاخیرات قابل توجهی مواجهیم که میزان آن در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال دانشگاه‌هایی داریم که دی ماه را نیز پرداخت کرده‌اند، اما در اکثر موارد از خرداد تا انتهای آذر را پرداخت کرده‌ایم و متوسط تاخیرهای ما پنج الی شش ماه بوده است. بر این اساس امیدواریم با پرداخت‌هایی که در این هفته از سوی بیمه‌ها صورت می‌گیرد، بتوانیم در ۷۰ درصد موارد تاخیرها را به سه الی چهار ماه برسانیم.

 

حریرچی با بیان اینکه میزان تاخیرهای ما نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، گفت: البته وضعیت کنونی راضی‌کننده نیست و امیدواریم شرایط طوری شود که به محض انجام محاسبات، بتوانیم پرداخت‌ها را به پرسنل انجام دهیم.

 

وضعیت پرداخت پرسنل در تهران

 

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت پرسنل‌ مراکزدرمانی در تهران و به ویژه در بیمارستان امام‌خمینی (ره) گفت: در تهران پرداخت پزشک و پرستار به صورت همزمان انجام می‌شود و ۹۹ درصد پرداختی‌های بیمارستان امام خمینی (ره) نیز تا آبان‌ماه انجام شده و طی دو روز آینده نیز آذرماه را پرداخت می‌کنیم.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره روند تعیین کارشناسی تعرفه‌ها گفت: گروه‌های کاری لازم از سوی وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پزشکی از اواسط سال در این زمینه شروع به کار کردند. ما نیز پیشنهادات اصلی‌مان را ارائه کرده‌ایم و توافقاتی صورت گرفته، اما در کشوری که تورم وجود دارد، ا فزایش تعرفه به میزان تورم به معنای تثبیت کردن قیمت قبل است.

 

پیشنهادات سه گانه تعرفه‌ای

 

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه ۳ پیشنهاد درباره تعرفه‌ها بر روی میز است، گفت: مذاکرات در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم طوری باشد که بتوانیم ارائه کنندگان خدمت را به ارائه بهتر خدمت راضی کنیم و در عین حال محافظت مالی از مردم انجام گیرد.

 

 

گام جدی وزارت بهداشت در زمینه خطاهای پزشکی

 

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره خطاهای پزشکی گفت: برنامه وزارت بهداشت در این زمینه همواره انجام می‌شود، اما امروز در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت موضوع ایمنی بیمار مطرح شد. ایمنی بیمار موضوعی جدی و مهم است و یکی از موضوعات ذاتی سیستم‌هایی است که خدمات درمانی ارائه می‌دهند و از نظر تئوریک و اخلاقی نیز یک مورد خطای پزشکی هم زیاد است، اما این در حالی است که در کشورهای مختلف از جمله کشور ما این موضوع وجود دارد.

 

وی افزود: در چندین ماه گذشته چندین پنل در این زمینه تشکیل شده و گام‌های اجرایی لازم مورد توافق قرار گرفت، بنابراین معاونت‌های مختلف مامور شده‌اند تا برنامه نهایی خود را در این زمینه در هفته چهارم فروردین‌ماه اعلام کنند.

 

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه کار اصلی که باید در این زمینه انجام شود، پیشگیری است، گفت: اکثر خطاهای پزشکی، خطاهای سیستمی هستند که باید تصحیح شوند. بنابراین آگاه‌سازی پزشکان و پرستاران، بهبود سیستم گزارش‌دهی، نحوه نظارت مسوولان فنی و برخی اقدامات پیشگیرانه باید در این زمینه انجام شود.

 

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره میزان عملیاتی شدن گایدلاین‌های تعریف شده در وزارت بهداشت نیز گفت: ما در معاونت درمان و معاونت آموزشی کار وسیعی را در زمینه گایدلاین‌ها انجام می‌دهیم که مبتنی بر فعالیت‌های بیمارستانی و دانشگاهی خواهد بود. یکی از اشتباهات گذشته ما این بوده که می‌خواستیم برای همه چیز گایدلاین بنویسیم در حالی که نباید اینطور باشد.

 

وی افزود: بنابراین قسمتی از هدف ما در تدوین گایدلاین برای اقداماتی است که هزینه بسیار زیاد دارد یا مواردی که بسیار شایع هستند. به عنوان مثال در حال تدوین گایدلاین درباره ۱۰ داروی پرهزینه در داروخانه‌های دولتی هستیم و در آینده به طور مفصل درباره آن صحبت می‌کنیم. در تدوین گایدلاین هم بحث تایید پزشکان مطرح است و هم قبول کردن آن از سوی بیمه. همچنین قوانینی باید برای آن لحاظ شود .

 

 

همکاری وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در حوزه دندانپزشکی

 

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره همکاری وزارت بهداشت و آموزش و پرورش گفت: عمده فعالیت ما در مدارس در حوزه خدمات دندانپزشکی است. در حال حاضر ۲۰ درصد قلیل جامعه تا ۲۸ درصد پرداختی از جیب‌شان را مربوط به خدمات دندانپزشکی است و اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه در دهه‌های آینده نتیجه می‌دهد.

 

حریرچی با بیان اینکه در حال حاضر افراد بالغ ما بالای ۱۲ دندان خراب، کشیده یا پر شده دارند، گفت: این شاخص بدی است و معنی آن این است که زمانی که «باید» اقدامات بهداشتی را انجام می‌دادیم، این کار را انجام دادیم و اکنون وزارت بهداشت را محکوم می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر دانش‌آموزان ابتدایی از سوی وزارت بهداشت، فلورایدتراپی و وارنیش تراپی می‌شوند که دور اول آن تمام شده و دور دوم آن آغاز شده است که امیدواریم در سال آینده به مقطع دبیرستان نیز برسد.

 

وجود بیش از یک میلیون زوج نابارور در کشور

 

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه‌های درمان ناباروری گفت: یکی از مشکلات اصلی در سیستم وزارت بهداشت، بحث ناباروری است. ۱۱ الی ۱۹ درصد زوج‌های ما در کشور نابارور هستند. حال با توجه به سیاست‌هایی که در زمینه افزایش جمعیت داریم، بهترین جمعیت هدف ما برای افزایش جمعیت همین زوج‌های نابارور هستند.

 

حریرچی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار زوج نابارور در کشور داریم، گفت: سالانه نیز ۸۸ هزار نفر به این میزان اضافه می‌شود. حال درصد قابل توجهی از این افراد استطاعت مالی لازم را برای درمان ناباروری ندارند. بنابراین در سال آینده وزارت بهداشت برای اقشاری که مشکل مالی دارند، کمک‌هایی را انجام می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۲ درصد خدمات ناباروری از سوی بخش خصوصی ارائه می‌شود، گفت: در این زمینه شکایاتی را هم به لحاظ تعرفه‌ای و هم در سایر بخش‌ها شاهد بوده‌ایم؛ بنابراین هدف ما تقویت مراکز ناباروری دولتی و حمایت مالی از زوج‌هاست.

 

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه روسا و مدیران و کارکنان وزارت بهداشت در این دو سال سختی‌های زیادی را تحمل کردند، گفت: طبق نظرسنجی‌ها وزارت بهداشت از اولویت ۳۵ مردم به یک یا دومین اولویت رسیده است. واقعیت این است که روسای بیمارستان‌ها و مدیران ما فرسوده شده‌اند. بنابراین خواهش ما از رسانه‌ها این است که علاوه بر داشتن مطالبات خود، امکانات کشور و توان فعلی سیستم را در نظر بگیرند و کمک کنند که بتوانیم نیروها را نگه داریم. بنابراین رسانه‌ها دقت کنند خبرهایی که منتشر می‌شود، صحت و سقم‌شان نیز مورد توجه باشد.

 

قائم مقام وزیر بهداشت در پایان درباره بسته‌های جدید طرح تحول سلامت در سال آینده گفت: کار اصلی ما حفظ دستاوردهای فعلی است. بنابراین همت اصلی ما حفظ و نهادینه کردن این دستاوردهاست. در عین حال بسته‌های جدیدی را مانند خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهیم و تا آخر دولت ۲۰ هزار تخت را تحویل می‌دهیم. بنابراین اگر فضای مالی ایجاد شود، طرح‌های جدید را نیز ارائه می‌دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا