اجتماعی و فرهنگی

امحاء تنها راه مبارزه با ورود میوه قاچاق!

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین چند وقتی است سازمان تعزیرات حکومتی پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که واردات انواع و اقسام میوه‌های خارجی را خجالت‌آور دانسته بودند و بخشنامه علیرضا جمشیدی رئیس تعزیرات کشور مبنی بر مبارزه جدی با قاچاق میوه‌های خارجی، مشغول برگزاری گشت‌های مشترک به منظور برخورد با میوه‌های خارجی قاچاق است.

در گشت‌هایی که سازمان تعزیرات حکومتی کلید آن را از میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار تهران زده، نمایندگان سازمان‌هایی همچون جهاد کشاورزی، گمرگ، پلیس آگاهی و سازمان حمایت حضور دارند و آن طور که محمد محمدی مدیر کل تعزیرات تهران می‌گوید قاضی تعزیرات تنها با تایید نظر نمایندگان جهاد و گمرگ مبنی بر قاچاق بودن محموله‌ها، اقدام به صدور رأی می‌کند. 

در گشت‌هایی که تاکنون تعزیرات حکومتی داشته انواع و اقسام میوه‌های خارجی از گلابی، آلو و انبه آفریقایی گرفته تا لیموترش برزیلی، گریپ‌فروت چینی، سیب فرانسوی، انگور شیلیایی، شلیل ترکیه‌ای و دراگون یا اژدها کشف شده است؛ آن هم میوه‌هایی که فقط در مناطق شمالی شهر خریدار دارد و مرفهان مشتریانش هستند. 

طبق قانون درباره قابلیت مصرف انسانی داشتن یا نداشتن کالاهای قاچاق خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی، وزارت بهداشت و در خصوص میوه‌های قاچاق، سازمان جهاد کشاورزی نظر می‌دهد و بر اساس آن اگر نظر به قابلیت مصرف انسانی نداشتن این کالاها داده شود، محموله‌های کشف شده معدوم می‌شوند؛ مانند آنچه اخیراً رخ داد و چندین هزار کیلو از میوه‌‌های خارجی قاچاق معدوم شد؛ اما آیا همه میوه‌های خارجی قاچاقی که کشف می‌شوند قابلیت مصرفی انسانی ندارند؟.

چرا سازمان جهاد کشاورزی درباره همه میوه‌های خارجی قاچاق که به اذعان همه مسئولان ذی‌ربط مشتریانش فقط یه عده خاص هستند نظر به نداشتن قابلیت مصرف انسانی می‌دهد؟ مگر می‌شود این میوه‌ها فاسد باشند و در بالاشهر به قیمت‌های گزاف به فروش برسند؟.

چرا تاکنون سازمان جهاد کشاورزی به‌ویژه سازمان جهاد استان تهران حتی یک مورد نظر به داشتن مصرف انسانی نسبت به میوه‌های خارجی کشف شده نداده است؟ آیا سازمان جهاد همه میوه‌های کشف را آزمایش می‌کند و سپس نظر به نداشتن مصرف انسانی می‌دهد؟.

شاید استدلال شود که به خاطر جلوگیری از باز توزیع میوه قاچاق در سطح بازار و ضربه نخوردن به تولیدات و میوه‌های داخلی، محمولات کشف شده معدوم می‌شوند. به طور قطع ما نیز از تولید داخلی حمایت می‌کنیم و مخالف باز توزیع میوه قاچاق و فروش آن در سطح بازار هستیم و معتقدیم باید با قاچاقچیان به شدت برخورد شود اما آیا نمی‌شود این میوه‌ها را با حصول اطمینان از سلامت‌شان در برخی اماکن خاص مانند زندان‌ها، پادگان‌ها و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار داد تا از این طریق ضمن کاهش هزینه‌های دولت، از هدر رفت نعمت الهی جلوگیری شود؟.

به نظر می‌رسد مسئولان از روی رفع تکلیف، آسان‌ترین کار را انتخاب و میوه‌های قاچاق را معدوم می‌کنند و زحمت آزمایش این میوه‌ها را به خود نمی‌دهند تا میوه‌های فاسد معدوم و میوه‌های سالم همان طور که گفته شد، استفاده شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا