سیاسی

رابطه ایران و فرانسه از نگاه سفیر

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین "علی آهنی" در گفت‌وگو با نشریه "ناسیون امرژانت"، در پاسخ به این سئوال که "به اعتقاد شما طرح های توسعه‌ای اقتصادی اولویت‌دار برای سال های آینده در ایران کدامند؟ و در چه بخش هایی قرار دارند؟" خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۲ اقتصاد ایران دارای نرخ تورمی ۳۵ درصدی و رشد اقتصادی منفی بود. اجرای سیاست‌های مناسب اجازه داد این تورم در سال ۲۰۱۵ به ۱۵ درصد برسد. رشد اقتصادی از سال ۲۰۱۳ به این طرف و با اجرای سیاست‌های خاص احیاء شد.

 

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ این رشد به مثبت ۳ درصد رسید. در سال ۲۰۱۵ به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت نرخ رشد ایران در سطح مثبت ۱.۹ بود. بنابراین، اکثر موسسات ارزیابی جهانی بر این باور بوده اند که با برداشته شدن تحریم ها از ابتدای ژانویه ۲۰۱۶ و بازگشت سرمایه گذاران به بازار ایران، این نرخ رشد می تواند به ۵.۸ (پنج و هشت دهم) تا شش درصد در سال ۲۰۱۶ برسد. با توجه به جوان بودن جمعیت ایران (بیش از ۶۰ درصد)، اولویت دولت کاهش نرخ بیکاری است. با برداشته شدن تحریم ها و اجرای سیاست هایی که جذب سرمایه گذران خارجی را مد نظر دارد، دولت ایران امیدوار است نرخ بیکاری را به ۷ درصد برساند.

آهنی با بیان اینکه بخش های مختلف همچون صنایع، معادن، کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل و بخش‌های دارای اولویت هستند، افزود: به‌طور خلاصه می توان گفت که ایران دارای برنامه سرمایه گذاری مهمی است که بخش اعظم آن از سوی بازار سرمایه داخلی و بخش دیگر آن از سوی بازار بین المللی سرمایه‌ها(حدود ۱۰۰ میلیارد دلار) تامین خواهد شد.

 

سفیر کشورمان در پاریس در رابطه با ویژگی های بازار ایران گفت: ایران از یک بازار جذاب هشتاد میلیون نفری از مصرف کنندگان با ترکیب جمعیتی جوان برخوردار است. تولیدکنندگان می توانند از ایران به عنوان سکویی برای تجارت با دیگر کشورهای منطقه که شامل یک بازار مصرف ۴۲۰ میلیون نفری است بهره ببرند.

وی ادامه داد: این عوامل توجه شرکت‌های بزرگ و همچنین کوچک و متوسط را به خود جلب می کند. برخی از شرکت‌ها به ایران به عنوان یک مرکز منطقه ای برای تولید و صادرات نگاه می کنند. آنها امیدوارند که از سرمایه انسانی ایران که یک نیروی کار کیفی و ارزان قیمت است، بهره ببرند.

 

آهنی، جایگاه اروپا و به طور خاص فرانسه در ایران را این‌طور توصیف کرد که: در گذشته اروپا همواره یکی از شرکای اقتصادی و بازرگانی مهم ایران بوده است و قبل از تحریم های ناعادلانه و غیرقانونی تحمیلی به ملت ایران، اروپا اولین شریک تجاری ایران بود و بخش مهمی از صنعت ایران مجهز به فناوری اروپایی بود. به علاوه، از گذشته دور همکاری‌هایی بین ایران و اروپا در زمینه های فرهنگی، علمی و دانشگاهی وجود داشته است. در بین کشورهای اروپایی فرانسه با ویژگی های خاصی که داشت از یک جایگاه برجسته برخوردار بوده است.

 

وی ادامه داد: در طول سه دهه گذشته روابط فی‌مابین فرانسه و ایران متاثر از برخی عناصر سیاسی و بین المللی افت و خیزهای مهمی داشته است که در نهایت تحت تاثیر تحریم‌های بین المللی روابط ایران و فرانسه با افت فراوانی همراه بود و حجم مبادلات بین دو کشور از حدود ۵ میلیارد یورو به ۵۰۰ میلیون یورو در سال کاهش یافت.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به تحولات مثبتی که در روابط تهران – پاریس در طی دو سال اخیر به وجود آمده است، افزود: فرانسه می تواند سریعا به یک شریک کلیدی برای ایران تبدیل شود. سفر هیات‌های عالی‌رتبه به ایران بلافاصله بعد از توافق هسته ای و سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به فرانسه نویدبخش علائم امیدوار کننده‌ای هستند.

سفیر کشورمان در فرانسه خطاب به شرکت‌های اروپایی و به‌خصوص به شرکت‌های فرانسوی علاقه‌مند به همکاری با ایران تصریح کرد: دیدگاهی واقع بینانه نسبت به ظرفیت‌های بالقوه بازار ایران داشته باشید، روابط بلندمدت را با شرکای ایرانی‌تان توسعه دهید، از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های فنی و مهندسی برای تعیین نوع مشارکت یا سرمایه گذاری در ایران ارزیابی دقیق داشته باشید و در نهایت اهداف همکاری بلندمدت را برای خود تعیین کنید.

 

وی ادامه داد: شرکت‌های فرانسوی می‌توانند اطمینان داشته باشند که کشوری همچون ایران که موفق شده است با تکیه بر ظرفیت‌های خاص مهندسی و سرمایه انسانی‌اش با سخت‌ترین تحریم‌های بین المللی در زمینه های اقتصادی و فناوری مقابله کند، امروزه نیز با اعتماد به رشد اقتصادی خود، در مسیری که انتخاب کرده به پیشرفت ادامه می دهد.

 

آهنی در پایان تاکید کرد: ما انتظار داریم که کشورهای اروپایی، شرکت‌ها، صنایع، نهادهای مالی و دیگر فعالان در این عرصه ایران را در این مسیر همراهی و روی آینده ایران حساب کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا