سیاسی

چه کسانی از نوروز و شادی مردم می‌ترسند؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت‌الاسلام علی یونسی امروز در مراسم آیین ملی نوروز که در محل موزه ملی ایران در حال برگزاری است،‌ اظهار داشت:‌ در مطالعات قرآنی مکرر به این ارزش مهم رهنمود می‌شود و آن دگرگونی‌های طبیعی است. این تغییرات به عنوان بزرگ‌ترین آیت خدا بیان می‌شود که از مهمترین آنها تغییر در فصل‌ها و به ویژه آمدن فصل بهار است که به عنوان آیت توحید و هم نمونه‌ای از رستاخیز است.

وی ادامه داد: نوروز بزرگ‌ترین آیین مردمی است یعنی ۱۰۰ درصد مردمی بدون وابستگی به دولت‌ها و ادیان است، ماندگاری این آیین در طول چندین هزار سال است علی‌رغم اینکه تغییرات بنیادین در جغرافیای ایران‌زمین رخ داده و تغییرات اساسی در دولت‌ها ایجاد شده و گاهی کل ایران به اشغال بیگانگان درآمده اما این رسم و آیین همچنان در کشور ما باقی مانده است.

دستیار رئیس جمهور در امور اقوام با بیان اینکه نوروز رسم و آیینی است که هم عمومیت دارد و هم ریشه‌دار است و هم ۱۰۰ درصد مردمی است،‌گفت: هیچ آیینی به گرد و مقدار آن نمی‌رسد آنقدر ریشه‌دار است که این ما نیستیم که این آیین را نگه داشته‌ایم بلکه با کمی تسامح می‌توانیم بگوییم این نوروز است که ملیت و هویت ما را نگه داشته است.

حجت‌الاسلام یونسی تصریح کرد: نوروز به ما نیازی ندارد این ما هستیم که به نوروز محتاجیم، علی‌رغم ناکامی‌های تاریخی و شکست‌ها و اشغال‌ها و محدودیت‌هایی که برای این آیین در طول تاریخ ایجاد می‌شده ولی همه آن نامردمی‌ها زائل شد اما نوروز همچنان باقی ماند برای اینکه هر ایرانی خود، یک نوروز است و یک رسم نوروزی است.

وی افزود: گاهی اشغال ایران به چندین قرن کشیده شد اما این آیین به دولت به رژیم و به نظامی وابسته نبوده است حتی می‌توان گفت به دینی هم وابسته نبوده است. با هیچ دینی هم دشمنی ندارد. هر دولت و هر دینی که بخواهد با این آیین مقابله کند خودش به مشکل بر می‌خورد. اما برخی کشورها در منطقه با نوروز مشکل دارند و هر سال هزینه‌های سنگینی می‌کنند تا مردم این آیین را برگزار نکنند. نمی‌دانیم چرا آن‌ها از آیین نوروزی و شادی مردم می‌ترسند.

دستیار رئیس جمهور در امور اقوام اظهار داشت: در این سال‌های اخیر از برکت نوروز مردم کشورهای همسایه با هم به شادی می‌نشینند این آیین نماد تمدن، خردورزی و اعتدال ایرانیان است. اگر مردم ایران و مردمان منطقه هر کدام به نوع و شکلی شادی می‌کنند به این خاطر است که این شادی برای تجدید حیات آنها است نوروز یک رخداد طبیعی ساده شاید به شمار آید اما جهانی از اسرار در آن نهفته است. نوروز این ظرفیت را دارد که جامعه را متحد کند و مردم را به هم پیوند زند. حوزه نوروز در قالب ۱۲ کشور از شمال چین تا آسیای صغیر و میانه تعریف می‌شود که اگر خوب عمل کنیم می‌توانیم مردمان این منطقه را به هم پیوند بزنیم و با سیاست‌ تنش‌زدایی در مقابل جنگ‌های فرقه‌ای و قومی بایستیم.

حجت‌الاسلام یونسی با اشاره به اینکه بزرگداشت آیین نوروز این ظرفیت را دارد که خود مردم برای پیوندها، صلح و صفا اقدام کنند، اظهار داشت: نوروز این ظرفیت را دارد همانطور که انسان‌ها را پیوند می‌زند پیوند انسان با خدا را برقرار کند. همانگونه که مردگان دوباره حیات جدید پیدا می‌کنند با آمدن نوروز هر سال این قیامت برپا می‌شود و ما چرا غافل می‌شویم که چگونه طبیعت مرده با وزیدن باد نوروزی حیات دیگر می‌یابد. این رستاخیز مکرر برای ما کافی است که غافل نباشیم و به یاد حیات جاودانه خودمان باشیم.

وی ادامه داد: ما طبیعت را خراب کرده‌ایم، خانه خودمان را ویران کرده‌ایم، با هر دم و بازدم باید سمی استنشاق کنیم و به مرگ تدریجی گرفتار شده‌ایم این به خاطر تخریب طبیعت است و نوروز این پیام را به ما می‌دهد که با مردم، طبیعت و خدا آشتی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا