استان

انتقاد از عدم پرداخت دیون دولتی و تضعیف شوراها حسن ختام نشست روسای شورای اسلامی استانها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین متن کامل این بیانیه به شرح زیر است؛ 


بسم ا… الرحمن الرحیم

بیانیه پایانی اجلاس مشترک شوراهای اسلامی استانها و شهرهای مرکز استان
آفرین بر اصل پاکت ای بسیج، آفرین بر تبار و عزتت ای بسیج
آفرین بر جان نثاری هایت اندر جبهه ها ،  آفرین بر بصیرت و همت مردانه ات
همانا خداوند عالم هزاران رسول برانگیخت تا پیام خلقت و عدالت را به بندگانش ابلاغ کند و خاتم پیام آوران حضرت محمد مصطفی (ص) که درود خداوند بر او و خاندان پاکش و مطهرش باد ، نخستین حکومت اسلامی را در مدینه عشق بنیان نهاد تا به عدالت جامه عمل بپوشاند.

فروغ درخشان خورشید انقلاب اسلامی در آسمان ایران، که پس از صدر اسلام مهم ترین و شکوهمندترین حادثه تاریخ اسلام بوده است ، دستاوردهای ثمر بخشی را به ارمغان آورده که از آن جمله مشارکت مردم در اداره امور و تصمیم گیری در مورد سرنوشت کشور است شوراهای اسلامی شهر و روستا مظهر تحقق این مهم هستند که با اتکا به قانون اساسی تشکیل مزین به لباس قانون گشته اند.

خدای متعال را سپاسگزاریم که به ما توفیق داد تا در سالروز تشکیل شجره طیبه بسیج در استان سیستان و بلوچستان دیار مهر و آفتاب دور هم گرد آئیم و پنجاه و هفتمین اجلاس مجمع روسای شوراهای اسلامی استان و شهرهای مرکز استان ها را در سایه  سار امن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار نمائیم .

ما شرکت کنندگان در این اجلاس به نمایندگی از جامعه بزرگ شورایی کشور خواسته های خود را که حاصل تبادل نظر و گفتگوی مسئولان و صاحب نظران است به شرح ذیل اعلام می داریم و از مسئولان محترم دولت و نمایندگان محترم مجلس شورای  اسلامی انتظار داریم به این تکات توجه نموده و در اجرایی نمودن آن ها اهتمام ویژه داشته باشند.

۱-بحث های زیست محیطی مثل آلودگی هوا، خاک  وآب را در درجه اول اهمیت کار خود قرار داده و از ظرفیت مدیریت شهری برای رفع این مشکلات و حفظ سلامت شهروندان استفاده نمایند.

۲-برابر اصل ۱۰۰ قانون اساسی  و همچنین منویات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه  ویژه به مقوله فرهنگ و برنامه ریزی انسان محور برای شهرها با محوریت قراردادن سیاست های  فرهنگی و اجتماعی از وزارت محترم کشور درخواست داریم با توجه به ماده ۵۴ قانون شهرداری  موانع موجود در خصوص فعالیت معاونت های فرهنگی و اجتماعی  در شهرداری ها در رفع اجرای این مهم یاری رساند.

۳- بدلیل مغایرت اساسی لایحه پیشنهادی دولت برنامه ششم توسعه کشور در بخش شوراها و شهرداریها با اهداف و سیاست های کلی نظام در تقویت نهاد شوراها و توجه به مشارکت حداکثری مردم در اداره امور شهرها  و روستا، مواد ۵ لایحه برنامه  ششم با صراحت در مخالفت با این رویکرد تدوین شده لذا ما  نمایندگان جامع شورایی کشور خواستار حذف و جایگزینی ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در لایحه برنامه ششم هستیم.

۴-تفکیک وظایف ملی و محلی در نظام مدیریتی کشور و توجه عملی و جدی به جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا که در قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور معرفی گردیده است . 

۵-تعیین تکلیف سازمان شهرداری ها و دهیاری ها که در غیاب حضور شوراهای شهر روستا  به عنوان قائم مقام شوراها و برای انجام وظایف آن تشکیل شده و طبیعی است با تشکیل شوراها نیاز به وجود این سازمان احساس نمی شود ولی عملا در سال های اخیر بصورت مرتب شاهد تقویت روز افزون سازمان شهرداریها و دهیاریها هستیم این امر چیزی جز تضعیف شوراها را در پی ندارد.

۶-یکی از مشکلات اصلی مدیریت شهری در حال حاضر فقدان منابع پایدار درآمدی است، در این شرایط دشوار مالی که صدمات آن را شهروندان متقبل می شوند برخی از لوایح و طرح ها مثل  لایحه دائمی نمودن قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار است که نه تنها کمکی به بهتر شدن وضعیت شهرداری ها و شوراها نمیکند بلکه موج جدیدی از مشکلات را در اداره شهرها بوجود می آورد ، لذا ما از دولت و  مجلس محترم درخواست داریم که روند تصویب اینگونه قوانین را متوقف نماید.

۷- از دولت محترم انتظار می رود در شرایط دشوار اقتصادی که شهرداری ها دچار آن هستند و برای خدمات رسانی به مردم با محدودیت مواجه شده اند حداقل با پرداخت دیون خود به شهرداری ها یاری گر شهروندان باشند .

۸-موضوع حمل و نقل عمومی و ریلی در محدوده شهرها با هدف کاهش آلودگی هوا با محوریت احداث  کمربند سبز شهرها و واگذاری اختیارات به شهرها مطابق بند ج ماده ۱۴۷ برنامه توسعه پنجم و مورد حمایت جدی قرار گیرد.

در خاتمه ضمن قدردانی   از زحمات میزبانی شورای اسلامی استان سیستان و بلوچستان و شهر  چابهار و همکاری صمیمانه استاندار محترم ، شهردار چابهار و مسئولین منطقه آزاد  فرماندار  و همه عزیزانی که در شرایط برگزاری هر چه بهتر و مطلوبتر پنجاه و هفتمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای  اسلامی کشور را فراهم نمودند و  تقارن برگزاری این اجلاس با هفته بسیج را ارج می نهیم و بار دیگر با آرمان های بلند امام راحل و شهدای گرانقدرمان هم پیمان می شویم.

برماست که در هفته  مبارک بسیج  شکر گزار نعمت انقلاب اسلامی و وجود رهبر بصیر و دوراندیش حضرت آیت اله خامنه ای باشیم و در راه خدمت به مردم ایران عزیز از هیچ کوششی دریغ نکنیم .
والسلام علیکم و رحمه ا… البرکاته

۴ آذرماه ۱۳۹۵- پنجاه و هفتمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی 
استان سیستان و بلوچستان -چابهار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا