مدیریت شهری

سرمایه گذری خارجی ۵ ساله تهران کمتر از یک سال استانبول است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سید محسن طباطبایی مزدآبادی افزود: اگر بخواهیم میزان سرمایه گذاری خارجی در تهران را با شهرهای توسعه یافته قیاس کنیم باید بگوییم که در این زمینه جای کار بسیاری وجود دارد، چرا که برای مثال طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ شهر تهران به ترتیب ۷۷۹، ۱۰۰۰، ۱۰۰، ۶۷۹ و ۱۵۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است که در مجموع اندکی بیش از چهار میلیارد دلار می‌شود و این در حالی است که نیویورک تنها در سال ۲۰۱۱ قریب به ۱۳ میلیارد، لندن ۹ میلیارد، استانبول، ۴.۷ میلیارد و سئول ۵.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است.

وی با بیان اینکه شهر استانبول تاکنون ۱۳ پروژه شهری را با فاینانس بانک جهانی تکمیل کرده، اما تهران تنها یک پروژه را از این طریق عملیاتی کرده است، خاطرنشان کرد: اکنون این فرصت در پیش روی مدیران شهری تهران و دیگر کلان شهرهای ایران وجود دارد تا از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی بیشترین بهره را ببرند.

او با اشاره به ضرورت استفاده از سرمایه گذاری خارجی در پیشبرد اهداف توسعه شهری گفت: خوشبختانه نگاه مجموعه مدیریت شهری تهران، نگاهی بین المللی توام با تعامل جهانی است. این نگرش در پیوند با فضای پیش آمده در پساتحریم این ظرفیت را ایجاد کرده است تا مدیریت شهری در تهران و حتی در کل کشور بیش از گذشته نسبت به جذب سرمایه گذاری خارجی فعال باشد.

وی با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌گذار خارجی منوط به یک فرایند دوسویه است، خاطرنشان کرد: از یک سو فضای تقنینی – حقوقی و اقتصادی کشور باید گیرا، شفاف و باثبات باشد و از سوی دیگر سرمایه‌گذار خارجی نیز باید تصویری مثبت از ورود به بازار ایران داشته باشد تا ریسک سرمایه گذاری را بپذیرد.

طباطبایی در این زمینه توضیح داد: امنیت اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، نوع مالیات ها، تورم، سطح توسعه منابع انسانی و زیرساخت ها از جمله شاخص هایی است که سرمایه‌گذاران خارجی هنگام انتخاب گزینه های سرمایه گذاری در اولویت قرار می دهند.

وی با اذعان به اینکه معمولا در تأمین مالی پروژه های شهری از روش های تامین مالی سنتی، بازارهای مالی و شراکت عمومی-خصوصی استفاده می شود، گفت: با این حال امروز در شهرهای توسعه یافته بهره مندی از ظرفیت های سرمایه‌های خارجی در پیشبرد پروژه های شهری به یک اصل ثابت تبدیل شده است.

مدرس دانشگاه خوارزمی با اذعان به اینکه در تهران پروژه های معدودی در سال های اخیر با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی اجرایی شده است، گفت: پروژه مدیریتی پسماند شهر تهران، مطالعه وام از بانک ABC و توسعه نیمه شمالی خط یک متروی تهران از جمله مواردی است که تاکنون با استفاده از روش فاینانس خارجی اجرا شده و نتایج این پروژه ها نیز رضایت بخش بوده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا