اجتماعی و فرهنگی

برنج هایی که تاریخ مصرف آنها گذشته است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر "بهروز جنت" درباره اخباری مبنی بر توزیع مجدد برنج‌های تاریخ مصرف گذشته در ادارات که اخیرا در برخی رسانه‌ها منتشر شده، با بیان اینکه ما درباره برخی مواد غذایی مثل غلات، تاریخ تولید و انقضاء نداریم، بلکه تاریخ بهینه مصرف را لحاظ می‌کنیم، گفت: مثلا در مورد برنج، بعد از اینکه این محصول شالیکوبی می‌شود، می‌گوییم تاریخ بهترین زمان مصرف آن دو سال بعد از شالیکوبی است.

 

وی با بیان اینکه این در حالی‌است که برنج‌های سنتی را چندین سال در خانه نگهداری می‌کنیم، افزود: بنابراین آنچه عنوان می‌شود، تاریخ بهینه مصرف است. حال در این تاریخ بهینه مصرف قراردادهایی هم وجود دارد که برخی از این قراردادها جنبه بین‌المللی دارد. برای مثال گفته می‌شود؛ درست است که می‌توان برنج را دو تا سه سال نگهداری کرد، اما قرارداد می‌کنیم که تاریخ تولید و انقضاء را بیشتر از دو سال، آن هم در شرایط خاص نگهداری، برای برنج لحاظ نکنیم.

 

جنت با طرح پرسشی مبنی بر اینکه اگر تاریخ مصرف بهینه برنج گذشت، باید با آن چه کنیم؟ ادامه داد: آیا باید برنج را دور بریزیم؟ به عنوان غذای دام استفاده کنیم؟ حال برای مشخص کردن این موضوع باید آن را تست کنیم. اگر بعد از انجام تست، ویژگی‌های اولیه را داشت، تاریخ مصرف آن را تمدید می‌کنیم.

 

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو همچنین درباره برنج‌هایی که متعلق به شرکت بازرگانی دولتی بود و گفته می‌شد که تاریخ مصرف آن گذشته است، گفت: این شرکت بعد از اینکه تاریخ مصرف بهینه برنج‌ها گذشت، از ما درباره این موضوع سوال کردند و ما نیز از آنها نمونه‌گیری کرده و تست‌های لازم را در دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف انجام دادیم. بعد از انجام تست‌ها مشخص شد که برخی از آنها قابل تایید است و برخی هم رد شدند.

 

جنت تصریح کرد: برنج‌های مورد تایید، مجوز فروش و مصرف را تا مدتی مشخص دریافت کردند؛ یعنی تایید شد که این برنج‌ها تا مدت زمانی مشخص می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و نمی‌توانند به فروش برسند.

 

وی با اشاره به بالا بودن مصرف برنج در ایران، گفت: مصرف برنج در کشور ما روزانه نزدیک به ۸۰۰۰ تن بوده و و سالیانه هم دو میلیون تن برنج مصرف می‌کنیم. این درحالی است که کل برنج‌هایی که به ما اعلام شد و تاریخ بهینه مصرفشان تمام شده بود، ۱۳۰ هزار تن بوده است. بنابراین می‌توان آنها را در یک فاصله شش ماهه و با تایید سازمان غذا و دارو مصرف کرد.

 

جنت با بیان اینکه البته یک‌سری از این برنج‌ها عدم انطباق خوردند و با معیارهای وزارت بهداشت انطباق نداشتند، اظهار کرد: بنابراین، این برنج‌ها به محض اینکه عدم انطباق می‌خورند، مجددا تست تاییدی روی آنها انجام شده و کنترل و نمونه‌برداری مجدد برای آنها صورت می‌گیرد. بعد از آن، بسته به نوع آلودگی و سطح آلودگی تصمیم‌گیری می‌شود که آیا این برنج می‌تواند خوراک دام شود، مورد مصرف صنعتی قرار گیرد یا اینکه به طور کل باید معدوم و به کود زیستی تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا