اجتماعی و فرهنگی

منشاء ۲۵ درصد گرد و غبار ایران،جازموریان است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  معصومه ابتکار روز یکشنبه در سومین همایش حقوق محیط زیست با بیان اینکه رسیدگی به تالاب‌ها از جمله اولویت‌ها باید محسوب شود، گفت: ۸۵ تالاب ملی و بین‌المللی داریم که جازموریان در استان سیستان‌وبلوچستان یکی از مهمترین آنها است.

وی روند خشک شدن این تالاب را در چند سال اخیر مورد انتقاد قرار داد و گفت: در حدود ۱۵ سال پیش این تالاب منبع اصلی حضور پرندگان و زیبایی بود که به دلیل مدیریت نامتوازن دچار خشکسالی شده و از بین رفت.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست یکی از مهمترین علت‌های خشک شدن این تالاب را وجود ۳۵ هزار چاه مجاز و غیرمجاز در اطراف آن دانست و گفت: متاسفانه شاهدیم با چنین وضعیتی در این منطقه کشاورزی انجام می‌گیرد و حتی محصولی همچون هندوانه کشت می‌شود که این رویکرد به هیچ عنوان برای ما منطقی نیست.

ابتکار ابراز امیدواری کرد که همکاریهای بین‌المللی ایران با سایر کشورها در زمینه بهبود و ضعیت تالاب‌ها و زیست محیطی کشور انجام بگیرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر قاچاق حیات وحش و چوب یکی از معضلات کشور محسوب می‌شود چرا که در رده چهارمین قاچاق در دنیا است و در داخل کشور نیز قاچاق پرندگان راداریم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست قاچاق چوب و حیات وحش را بسیار زیانبار دانست و گفت:‌این رویکرد زشت و مخرب است که آسیب جدی به طبیعت، حیات وحش و محیط زیست می‌زند و باید با همکاریهای بین‌المللی مانع آن شویم.

ابتکار عدالت زیست محیطی را یکی از برنامه‌های سازمان محیط زیست دانست و گفت: باید در این زمینه گامهای موثری را برداریم؛ البته دولت نیز با توجه به رویکرد محیط زیستی به دنبال تحقق چنین هدفی است.

وی مقابله با شکار را در دستور کار قرار داد و گفت: باید برخورد جدی در زمینه شکار انجام بگیرد و ما نیز در مقابله با متخلفین برخوردهای لازم را انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اضافه کرد: وجود سلاح غیرمجاز در دست برخی مردم و رواج فرهنگ غلط در مورد شکار مسائلی است که با آن دست به گریبان هستیم و محیط زیست به دنبال مقابله با چنین رویکردهایی است؛ در همین حال هوشمندسازی و پایش مناطق حفاظت شده را دنبال می‌کنیم و دوربین‌های مداربسته نصب خواهد شد که به محیط بانان در این زمینه یاری‌رسان خواهد بود.

ابتکار یکی دیگر از برنامه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست را برخورد با جرائمی مانند زمین‌خواری عنوان کرد و افزود: در مناطق حفاظت شده مقابله با زمین‌خواران صورت گرفته و تعداد از آنها به دادگاه معرفی شدند.

وی اضافه کرد: در استان‌های تهران، مازندران، فارس، پدیده زمین‌خواری را داشته‌ایم که با پیگیری‌های لازم و کمک مسئولان اراضی به طبیعت بازگشت داده شد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و آن را همچون چراغ راهی دانست که می‌تواند پشتوانه دلگرمی دوستداران محیط زیست باشد. این سیاست‌های کلی که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد باید در دستور کار قوا و آحاد مردم قرار بگیرد.

وی همچنین به اجلاس جهانی پاریس اشاره کرد و افزود: اجلاس تغییر اقلیم با حضور ۱۹۵ کشور جهان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام گرفت تا برای مقابله با پدیده گرمایش زمین برنامه‌های لازم انجام پذیرد و ایران نیز به تعهدات خود در این باره عمل خواهد کرد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اضافه کرد: امیدوارم ما هم بتوانیم همگام با جام جهانی در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اهتمام لازم را انجام دهیم.

ابتکار به وجود ۴ لایحه مهم زیست محیطی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: متاسفانه مجلس نتوانسته لایحه‌های هوای پاک، حفاظت از خاک، تالاب‌ها و ارزیابی زیست محیطی را  به تصویب برساند که امیدواریم این لوایحه در مجلس آینده به تصویب برسد. 

همچنین محمد مجابی معاون پارلمانی حفاظت محیط زیست در این همایش اظهار داشت: براساس قانون اساسی و ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست حرکت جدیدی برای برنامه و نظارت محیط زیست آغاز شده و رئیس قوه قضائیه نیز جدیت ویژه‌ای را داشته است؛ احتمالا معاونتی در دادستانی کشور برای محیط زیست تشکیل شود و انتظار داریم با قضات ارتباط و تعامل لازم را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: این همایش تاثیرگذاری بسزایی در عرصه محیط زیست خواهد داشت و امیدواریم با تشکیل دبیرخانه دائمی این همایش حوزه‌های تخصصی محیط زیست بیش از پیش پیگیری شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا