اجتماعی و فرهنگی

افت ۹.۹ درصدی تولید خودرو در ایران و سقوط در رده بندی جهانی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری با انتشار آمار تولید خودروی جهان در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد تولید خودروی ایران در این سال به کمتر از یک میلیون دستگاه رسیده است.

بر اساس این گزارش تولید خودروی ایران در این سال با افت ۹.۹ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به ۹۸۲ هزار و ۳۳۷ دستگاه رسیده است. ایران در سال پیش از آن بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید کرده بود.

تولید خودروی سواری ایران در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۸۸۴ هزار و ۸۶۶ دستگاه بوده است. ایران در این سال همچنین۹۷ هزار و ۴۷۱ دستگاه خودروی تجاری تولید کرده است.

در میان کشورهای خودروساز جهان، ایران رتبه ۲۰ را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داده است که بر این اساس نسبت به سال قبل ۲ پله نزول داشته است. ایران در سال ۲۰۱۴ در میان کشورهای خودروساز جهان در رتبه ۱۸ قرار گرفته بود.

چین با تولید ۲۴ میلیون و ۵۰۳ هزار دستگاه بزرگترین خودروساز جهان در سال ۲۰۱۵ بوده است و آمریکا با ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در رتبه دوم و ژاپن با ۹ میلیون و ۲۷۸ هزار دستگاه در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

کشورهای دیگری که تولید بیشتری نسبت به ایران داشته اند عبارتند از: آلمان، کره جنوبی، هند، مکزیک، اسپانیا، برزیل، کانادا، فرانسه، تایلند، انگلیس، روسیه، ترکیه، چک، اندونزی، ایتالیا، اسلواکی. این کشورها به ترتیب در رتبه های چهارم تا نوزدهم به لحاظ میزان تولید خودرو در سال ۲۰۱۵ قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش ۱۷ کشور در جهان طی سال ۲۰۱۵ با افت تولید خودرو مواجه شده اند که ایران نیز با افت ۹.۹ درصدی در بین آن ها قرار دارد. اوکراین با افت ۷۱.۳ درصدی بیشترین میزان افت تولید خودرو را داشته است. تولید خودرو این کشور در سال ۲۰۱۵ به ۸۲۴۴ دستگاه رسیده است.

فنلاند نیز بیشترین میزان رشد را داشته است. به طوری که تولید خودرو این کشور با رشد ۵۳.۲ درصدی به ۶۹ هزار دستگاه رسیده است.

ایران از نظر تولید خودروهای سواری در رتبه ۱۶ جهان جای گرفته است.

بر اساس این گزارش کل تولید خودروی جهان در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۹۰ میلیون و ۶۹۳ هزار دستگاه بوده است. تولید خودروی جهان در این سال با رشد یک درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا