اجتماعی و فرهنگی

قابل توجه آنهایی که مالیاتشان را پرداخت نمی کنند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  محمدرضا واعظ مهدوی امروز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان، با تاکید بر استمرار روند کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و اینکه کشور باید با درآمدهای پایدار اداره شود، اظهار کرد: زمانی کشور با بودجه ۱۲۰ میلیارد دلاری اداره می‌شد اما اکنون دولت تنها با ۲۰ میلیارد دلار کشور را مدیریت می‌کند که اقدام بسیار بزرگی با توجه به پایین بودن قیمت نفت و درآمدها در کشور است.

 

وی افزود: طبق گزارشات رسمی سازمان امور مالیاتی، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که این میزان معادل دو برابر بودجه نفت است و بر اساس اعلام بانک‌ مرکزی در شش ماه نخست امسال ۸۶۰ هزار میلیارد تومان حجم سپرده‌های غیرجاری و درازمدت در سطح کشور بوده است که با احتساب سود ۲۰ درصدی برای این حجم سپرده‌ها، دارندگان این سپرده‌ها بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان سود دریافت می‌کنند که این رقم چهار برابر بودجه نفت است.

 

واعظ مهدوی اظهار کرد: بسیاری از بحران‌های فعلی کشور از قبیل اشتغال به این علت است که در شرایط کنونی و با وجود این ساختار و روند در بانک‌ها پولی وارد بخش صنعت نمی‌شود؛ بنابراین باید به این مسائل رسیدگی شود تا صنایع ما دیگر گرفتار رکود نباشند.

 

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه در پسابرجام پرداختن و حل مشکلات موجود ساختار بانکی در افق‌های کشور مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: در سطح ملی در این زمینه، پیگیری‌ها و اقداماتی متمرکز می‌شود اما بدون تلاش استان‌ها مثمرثمر نخواهد بود.

 

وی در خصوص برنامه ششم توسعه عنوان کرد: برنامه ششم توسعه فقط چند ماده است که به معنای برنامه نیست بلکه برنامه را وزارتخانه‌ها و سازمان‌های متناظر تدوین می‌کنند که شامل تشریح وضعیت موجود، احصاء چالش‌ها، موانع‌یابی برای رفع چالش‌ها، احصاء سیاست‌های غلبه بر چالش‌ها،، تبیین اهداف کمی و کیفی و زمانبندی برای دسترسی به اهداف است.

 

واعظ مهدوی ادامه داد: در مراحل اولیه تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم و سهم استانی و اهداف کمی هنوز نامشخص است و باید این موضوع را پیگیری کرد تا برنامه‌ای تدوین شود که تمام اقدامات مندرج در آن انجام و اهداف مطرح‌شده واصل شود و توجه به این برنامه از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

وی آموزش‌های پیش دبستانی را یکی از راهکارهای مورد بررسی جهت جلوگیری از افت تحصیلی در دوره ابتدایی به ویژه در پایه اول دانست و گفت: این آموزش‌ها هم در آموزش و پرورش و هم توسط ما به خصوص در مناطق عشایری و حواشی شهرها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در سال آتی نیز به این منظور یک ردیف اعتباری پیش بینی و تعریف کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم مناطق عشایری مرزی و حواشی را با این اعتبارات از نظر آموزش‌های پیش دبستانی پوشش دهیم.

 

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، فرهنگ را عامل بسیار تعیین‌کننده‌ای دانست و اظهار کرد: نظام انگیزشی افراد در نگرش آن‌ها نهفته است، پس باید زمینه‌ اقدامات فرهنگی و فرهنگسازی را فراهم کنیم و همچنین در خوزستان که میعادگاه جمعیت وسیعی از کاروان‌های راهیان نور است باید توجه بیشتری در خصوص رواج و انتشار فرهنگ جبهه و جنگ کنیم.

 

واعظ مهدوی گفت: حساسیت مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و فنی و حرفه‌ای به مسائل موجود استان از اهمیت بسیار زیادی برای ما برخوردار است و در سال آتی سیاست‌های گسترده‌ای را در بخش پژوهش پیگیری خواهیم کرد و حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار را جهت تخصیص به مراکز دانشگاهی علاوه بر اعتبارات موجود در نظر گرفته‌ایم و این اعتبارات تخصیصی معادل اعتباراتی است که دانشگاه‌ها توانسته‌اند از بخش صنعت جذب کنند تا مشوقی برای گسترش پژوهش در کشور باشد.

 

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به شاخص بازماندگی از تحصیل در آموزش و پرورش گفت: امتناع دانش‌آموزان دوره ابتدایی بویژه پایه اول از ادامه تعلیم در مدارس به عنوان فاجعه‌ای برای ما تلقی می‌شود که پیگیری این معضل به خصوص در مناطق عشایر و حواشی شهرها از اولویت‌های ما است و آبادکردن حواشی باید در اولویت قرار بگیرد تا در ابتدا ارتقای شرایط زیست در حواشی و سپس پیشگیری از مهاجرت‌ها را شاهد باشیم.

 

واعظ مهدوی مشارکت ملت ایران در انتخابات هفتم اسفند را شایسته تقدیر دانست و بیان کرد که مشارکت پرشور مردم عزت و اقتدار ملی پرشکوه ملت ایران را در جهان متجلی کرد و امیدواریم بتوانیم با هماهنگی، همکاری و به کارگیری روحیه و دانش جمعی گامی کوچک در جهت خدمت رسانی به مردم برداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا