سیاسی

بین وزیر خارجه کشورمان و رومانی چه گذشت؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد جواد ظریف بعدازظهر سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با همتای رومانیایی خود با بیان این که این کمیسون در آینده نزدیک در بخارست تشکیل خواهد شد، گفت: در این کمیسیون نقشه راهی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور تدوین خواهد شد.

او با ابراز خرسندی از سفر لازار کومانسکو و هیأت همراهش به تهران، اظهار کرد: آقای وزیر همراه با هیأتی مرکب از مشاور نخست‌وزیر، رییس اتاق بازرگانی رومانی، اعضای عالی‌رتبه وزارتخانه‌های اقتصادی و انرژی و هم‌چنین یک هیأت بزرگ بخش خصوصی به ایران آمده است. ایشان صبح امروز دیدار خوبی در اتاق بازرگانی داشتند و جلسه‌ای با حضور نمایندگان بخش خصوصی ایران و رومانی برگزار شد.

ظریف هم‌چنین با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه رومانی با رییس‌جمهور کشورمان در صبح امروز، گفت: ایران و رومانی از گذشته دارای روابطی قوی و خوبی بودند اما متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل اعمال تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران این روابط کاهش پیدا کرده است ولی امروز رهبران سیاسی دو کشور بر گسترش روابط بین تهران و بخارست تأکید دارند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به محتوای گفت‌وگوهای خود با همتای رومانیایی‌اش، تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گفت‌وگو کردیم و قرار شد برای ارتقای روابط دو کشور در حوزه سیاسی مشورت‌هایی به صورت دوره‌یی در سطح معاونان وزیران دو کشور برگزار شود.

وی هم‌چنین با اشاره به یادداشت تفاهم فرهنگی بین دو کشور و عزم دو کشور برای اجرایی کردن آن،‌ گفت: برگزاری گفت‌وگوی بین ادیان موضوع دیگری بود که دو کشور در این ارتباط توافق کردند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان این که تهران و بخارست توافق کردند که در حوزه دانشگاهی، علم و فن‌آوری با توجه‌ به مزیت‌های دو کشور همکاری‌های گسترده‌تری داشته باشند خاطرنشان کرد: در این جلسه هم‌چنین توافق شد که نقشه راهی برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور تدوین شود. در همین چارچوب قرار شد در آینده نزدیک جلسه کمیسیون اقتصادی ایران و رومانی که ۱۲ سال برگزاری آن به تأخیر افتاده بود در بخارست تشکیل شود و نقشه راهی برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور تهیه و تدوین شود.

ظریف با اشاره به علاقه‌مندی‌های دو کشور جهت همکاری در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی، بانک، خودروسازی، کشاورزی و صنعت توریسم، ادامه داد: در این جلسه درباره تسهیل رفت و آمد تجار دو کشور توافق کردیم و قرار شد که همکاری‌های پارلمانی،‌ قضایی و کنسولی بین دو کشور بیش‌تر از گذشته دنبال شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: سفر آقای وزیر امور خارجه و هیأت همراه‌شان به تهران شروع مجددی برای گسترش هرچه بیش‌تر روابط بین ایران و رومانی خواهد بود.

بعد از این نشست مطبوعاتی مشترک لازار کومانسکو در ضیافت نهار همتای ایرانی خود در ساختمان وزارت امور خارجه شرکت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا