سیاسی

روحانی: انتخابات بسیار معناداری انجام شد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو با اشاره به انتخابات ۷ اسفند اظهار کرد: نتایج این انتخابات برای ملت ما مبارک خواهد بود . دولت قبلا هم گفته که نتیجه هر چه باشد و ترکیب مجلس به هرگونه‌ای رقم بخورد دولت خود را موظف به احترام به آراء مردم فهیم ایران و خود را متعهد به همکاری با مجلس آینده خواهد دید.

 

وی با تشکر از ملت ایران به خاطر حضور هوشمندانه‌شان در انتخابات یادآور شد: انتخابات همواره دمیدن روح جدید در کالبد جامعه برای حضور و حرکت پرشتاب در مسیر توسعه و رفاه جامعه و مردم بوده و هست. کشور و جامعه‌ای که انتخابات و صندوق رای ندارد و آراء مردم بر سرنوشت آن ملت حاکم نیست، قطعا جامعه‌ پرنشاط و زنده‌ای نخواهد بود.

روحانی ادامه داد: مردم بزرگوار ایران در شرایط بسیار حساس منطقه با مشارکت گسترده و سلامت و امنیت کامل و رقابت بسیار خوب در انتخابات شرکت کردند. امیدوارم همه ما درس آموز از مکتب ملت ایران باشیم و بدانیم این ملت سربلند در هر مقطعی آراء و حرکتش تاثیرگذار در سرنوشت این کشور بوده و خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: همه ما باید بدانیم صاحب این کشور مردم هستند. راه و مسیر این کشور را مردم تعیین و مسیر توسعه را آراء مردم مشخص می‌کند. شیوه حکمرانی را مردم مشخص می‌کنند و در مواردی که درسیاست داخلی و در سیاست خارجی نظرات متفاوتی وجود دارد، این آراء مردم است که راه صحیح و درست را برای کشور مشخص می‌کند.

رییس دولت یازدهم همچنین بیان کرد: مردم فهیم، غیور و سربلند، این کشور را یک گام دیگر به پیش بردند و مسیر توسعه را مشخص کردند و گفتند در میان سلیقه‌های مختلف کدام سلیقه به نظر مردم نزدیک‌تر است، از آنها سپاسگزاریم البته این به بدان معنا نیست که جناحی حاکم باشد و جناح دیگری حتی حضور نداشته باشد.

وی اضافه کرد: همه جناح‌ها، گروه‌ها و فعالان سیاسی چه آنها که به لحاظ رای مردم به مفهوم اکثریت هستند و چه آنها که از لحاظ رای مردم به مفهوم اقلیت به حساب می‌آیند، برای مردم، دولت و نظام ما محترمند. به جد معتقدیم که بعد از دوران انتخابات در هر مرحله‌ای دوران رقابت سیاسی- اجتماعی پایان یافته و باید همکاری‌ها بیش از گذشته مد نظر همه باشد.

رییس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: کشور ما بعد از گذشت چند سال تحریم شدید غیر قانونی ظالمانه علیه مردم و صنعت‌مان در مسیر رشد و توسعه با اختلالاتی مواجه بود. لازم بود ما با منطق و بیان به دنیا بگوییم که مردم ایران مردمی صلح‌خواه، امنیت دوست و خواهان همکاری و تعامل با مردم جهانند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ مردم با صدای رسا به دنیا گفتند ما اعتدال را می‌خواهیم و نه افراط را و با صدای بلند گفتند که تعامل می‌خواهیم، نه تقابل و ما می‌خواهیم مشکلاتمان با دنیا را با منطق و استدلال پشت میز مذاکره حل و فصل کنیم.

وی افزود: ما به ملت‌مان قول دادیم که دیپلمات‌هایمان قادرند پشت میز مذاکره در برابر قدرت‌های جهانی حقوق‌شان را باز ستانند و می‌توانیم راه را برای همکاری و توسعه‌ی جهانی باز کنیم. امروز دوران تقابل به سر آمده و اگر کسانی هنوز فکر می‌کنند کشور باید در تقابل با دیگران باشد، هنوز پیام انتخابات ۹۲ را با تاخیر دو ساله هم دریافت نکرده‌اند.

رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: البته مردم برای حقوق خودشان ایستادگی می‌کنند و در برابر فتنه و تهدید سر فرود نمی‌آورند، اما خواهان تعامل با ملت‌های جهان هستند. مردم ایران امروز خواهان آن هستند که همانا نقش تاریخی خود را به عنوان نقطه‌ وصل، تعامل و اتکاء جهانی ایفا کند.

وی با بیان این که ما برای حرکت اقتصادی خود به سمت پیشرفت به رشد اقتصادی نیاز داریم، گفت: نیاز کشور رشد ۸ درصدی است البته کشوری که در سال ۹۱ و ۹۲ دارای رشد منفی بوده و در شرایط رکود جهانی می‌خواهد رکود داخلی را بشکند کار ساده‌ای پیش رو ندارد اما ما در سال ۹۳ توانستیم رشد منفی ۸ فصل مداوم را پشت سر بگذاریم و به رشد مثبت ۳ درصد برسیم در رشد سال گذشته صنعت نقش ارزشمندی را ایفا کرد و در میان صنایع صنعت خودرو جزو صنایع پیشران بود.

رییس جمهور ادامه داد: اما در سال ۹۴ به خاطر شرایط اقتصادی رکود جهانی و کاهش قیمت نفت برای تقاضا در بازار ما با مشکل مواجه شدیم و دولت خود را ناچار دید که با کمک برخی صنایع از جمله صنعت خودرو گامی بردارد و از بانک‌های کشور بخواهد که در این زمینه در کوتاه مدت با تسهیلاتی که به مردم می‌دهند مسیر تقاضا را باز کنند. انجمادی که در تقاضا ایجاد شده بود با این حرکت دولت باز شد.

رییس جمهور با اشاره به پیروزی و موفقیت ایران در مذاکرات افزود: با اجرای برجام و پایان تخریب‌های ظالمانه شرایط مناسب‌تری برای کشور به ویژه اقتصاد و از جمله صنعت خودرو باز شد. در اولین سفر اروپایی دولت یازدهم یکی از صنایعی که در مذاکرات و توافقات مورد نظر قرار گرفت. صنعت حمل و نقل و از جمله صنعت خودرو بود. ما به تفاهمات، ‌توافقات و حتی قراردادهایی دست یافتیم و این به آن معناست که مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است.

وی همچنین عنوان کرد: البته صنعت خودرو توقعاتی از دولت و دولت توقعاتی از صنعت خودرو دارد. در نهایت دولت خود را ملزم به رضایت مردم می‌داند. همه ما باید رضایت مردم را جلب کنیم و این هدف ماست. چون اگر رضایت مردم جلب شود علی‌القاعده رضایت خدا نیز جلب خواهد شد.

رییس دولت یازدهم در ادامه به حمایت‌های دولت از صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: از جمله این حمایت‌ها ممنوعیت واردات و در بعضی موارد تعرفه‌های سنگین بوده است، اما این حمایت دولت نمی‌تواند دائمی باشد. حمایت دولت از یک صنعت در برابر صنعت‌های بیرون کشور دورانی دارد که نمی‌تواند نامحدود باشد.برای ما مهم این است که صنعت ما باید از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمایت بی‌حد و حصر یعنی خارج کردن یک صنعت از رقابت جهان که این خروج از رقابت پایین آمدن کیفیت و بالا بردن قیمت را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: از همه مهمتر مساله محیط زیست است که جزو اصول مهم دولت به حساب می‌آید. پاک کردن هوای کشور از گازهای آلاینده خواست مردم، ضرورت کشور و از اصول دولت است. ما نمی‌توانیم هر خودرویی با کیفیت و هر شدتی به مصرف انرژی و هر آلایندگی را قبول کنیم.

رییس جمهور با بیان این که کاهش مصرف انرژی باید به عنوان یکی از اصول مورد نظر کشور باشد، تصریح کرد: نمی‌شود کشور مصرف کننده کل انرژی باشد، ما باید به طور معمول انرژی را معرفی و صادر کنیم. صادرات انرژی ایران یکی از پایه‌های قدرت ملی ماست و نمی‌توانیم از این قدرت صرف نظر کنیم. یکی از پایه‌های دیگر جایگاه ایران در روابط با کشورهای دیگر است که از آن هم نمی‌توانیم بگذریم.

وی در ادامه بیان کرد: از طرفی به خاطر محیط زیست نمی‌توانیم از خودرو بگذریم. به همین دلیل به تلفیقی نیاز داریم که هم صنعت خودرو بماند و هم با کیفیتی باشد که آلودگی آن به حداقل ممکن برسد. مصرف انرژی نیز باید به حداقل قابل قبول در سطح جهانی برسد. برای این کار دو راه داریم اول این که در داخل کشور منتظر بمانیم تا تحقیقات ما قدم به قدم ما را به نقطه‌ای برساند که در تولید موتور و بدنه خودرو به جایی برسیم که هم شدت انرژی و هم محیط زیست مساله‌ی حل شده‌ای باشد.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: راه میانبر دیگر این است که با شرکتهای خارجی مشارکت کنیم. ما می‌توانیم از تحقیق، ابتکار و جوان‌های خودمان استفاده کرده و در خودرو ملی و طراحی نو حرکت کنیم ضمن این که در صنعت خودرو با شرکتهای خودروساز مطرح جهانی نیز مشارکت داشته باشیم. به این ترتیب از لحاظ توانمندی فناوری، محیط زیست، شدت انرژی و امنیت جان مردم به نقطه مطلوب می‌رسیم.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن درباره مرکب و زینت بودن آن اظهار کرد: خودرو خوب تولید داخلی قابل رقابت به تعبیر قرآن وسیله‌ی جمال، زینت و افتخار ماست. امنیت جان مردم، سلامت مردم و سلامت محیط زیست و نوع مصرف انرژی نیز نکته‌ای است که به عامه مردم مربوط است و برایمان بسیار حائز اهمیت به حساب می‌آید.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ما به صنعت خودرو هم از لحاظ رشد اقتصادی و هم اشتغال نیاز داریم. صنعت خودرو در جهان بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد گردش مالی را به خود مشغول کرده و اشتغالی حدود ۴۸ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وجود آورده است. خودروی ایرانی این توانمندی را دارد که اگر یک حرکت درست انجام شود سالی دو تا سه میلیون تولید کند و بخشی از آن نیز صادر شود. چون ما اگر در صنعت صادر کننده نباشیم و بازاریابی نکنیم رشد گلخانه‌ای داریم متوجه عیوب نمی‌شویم و نمی‌توانیم کیفیت و قیمت خودرو خود را اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد: سیاست دولت یازدهم آن است که صنعت خودرو خصوصی و در اختیار مردم باشد. دولت هیچ گاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله در صنعت خودرو و در کل اقتصاد نخواهد بود. صنعت خودرو باید به طور کامل خصوصی سازی و رقابتی شود این که یکی دو بنگاه صنعتی درست کنیم و آن را به ملتی تحمیل کنیم که اگرمی‌خواهید، بخواهید و اگر نمی‌خواهید، نخواهید و دروازه‌ها را ببندیم که همین است و دیگر هیچ ، دولت ابدا نمی‌پذیرد.

روحانی افزود: برای دولت خواست و منافع مردم به عنوان اولویت اول و وظیفه قانونی است. البته روشن است که ما باید صحنه رقابت را به وجود بیاوریم و بخشی از خودرو ما باید صادر شود. خصوصی کردن، رقابتی کردن و صادراتی کردن اصول ما در خودروست که تا حاصل نشود ما به اهداف‌مان نخواهیم رسید.

رییس جمهور با اشاره به صنایعی که در کنار صنعت خودرو باعث رونق می‌شود، یادآور شد: روشن است که خودرو با عنوان یک صنعت، صنایعی مثل فولاد، پلاستیک و نساجی را نیز به همراه می‌آورد و یک تحرک بزرگ در اشتغال و صنعت کشور به وجود خواهد آورد. به همین دلیل هم دولت به اهمیت این صنعت توجه دارد. البته برای قرار گرفتن این صنعت در جایگاه خودش قطعه‌سازها نیز باید در سطح بین‌المللی باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما با شرکتهای خارجی مشارکت می‌کنیم به شرطی که قطعه سازهای ما نیز در سطح جهانی حضور پیدا کنند. برای این کار ما از شرکت‌های خودروسازی برای حضور در ایران استقبال می‌کنیم. استقبال ما به این معنی نیست که خودروسازان خارجی فقط برای مصرف در یک جامعه ۸۰ میلیونی بیایند، بلکه به خاطر مشارکت با خودروسازان داخلی و برای آن است که بخشی از بازار داخلی و خارجی را با مشارکت یکدیگرکسب کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید همچنین اظهار کرد: ما از خودروسازان خارجی برای مشارکت در طراحی‌های آینده استقبال می‌کنیم. چرا که ۲۰ و ۳۰ سال بعد صنعت خودرو با امروز قابل مقایسه نیست. ما اگر می‌خواهیم در صنعت فعلی خود بمانیم یعنی ۲۰ سال دیگر باز هم صنعت خودرو نداریم.

وی با اشاره به امنیت ایران عنوان کرد: شرکت‌های خارجی باید بدانند که ایران کشوری دارای امنیت و ثبات مثال زدنی در سطح منطقه و حتی جهان است. می‌بینید که انتخاباتی بزرگ در ایران برگزار می‌شود و ما حتی یک حادثه‌ی امنیتی نداریم که این از افتخاراتمان است. از طرفی ما دارای خطوط مواصلاتی قابل قبول و مهمی در سطح کشور و منطقه هستیم.

روحانی اضافه کرد: جاده‌ها و راه‌آهن ما به جاده‌های بین‌المللی وصل است و بنادر و زیربناهای زیادی در کشور وجود دارد که به اینها باید توسعه‌ی انسانی و تعداد زیادی جوان تحصیل کرده و با استعداد را اضافه کنیم. به طوری که مهندسین فارغ‌التحصیل در کشور ما معادل مهندسین فارغ‌التحصیل ایالات متحده هستند. با وجود این زمینه‌ها در کشور ما امیدواریم حضور این شرکت‌های خارجی در چنین کنفرانسی زمینه‌ای برای همکاری ها و قراردادهای نزدیکتر شود.

وی خطاب به شرکت‌های خارجی و مهمانان حاضر در کنفرانس گفت: هدف ما رسیدن به نقطه‌ای مشترک بین ما و شماست. نقطه‌ای که حضور ما در کشور شما و حضور شما در کشور ما به نفع هر دو طرف باشد. البته در ذهن هر خودروسازی در دنیا این مساله باشد که همه قطعات را خودش درست می‌کند در خطاست.

رییس جمهور در پایان تاکید کرد: ما باید با هم مشارکت کنیم از طریق مشارکت است که می‌توانیم بهترین، زیباترین، ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین خودرو را تولید کنیم. باید از این استعداد توانمندی و موقعیت جغرافیایی به خوبی بهره ببریم. این امر مشارکت ما را بالا می‌برد و مشارکت عادلانه به نفع همه ماست. که امیدوارم این کنفرانس گامی موثر برای مشارکت شرکتهای ایرانی و خارجی برای حضور صنعت خودرو ایران و فعالیت مشترک ایرانی و خارجی در صحنه صنعت خودرو جهانی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا