شورای شهر

جزئیات ساخت‌وساز در باغات تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رحمت الله حافظی درباره طرح صیانت از باغات تهران اظهار داشت: بحث صیانت از باغات مقابله با مصوبه برج باغ‌ها بود که به نظر می‌آید آسیب اصلی که امروز باغات و فضای سبز شهر تهران طی ۲۰ سال گذشته دیده‌ علتش این مصوبه بوده است که براساس آن اجازه می‌داد در باغات ساخت و ساز صورت گیرد.

وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای شهر تهران در برج باغ‌ها تا ارتفاع ۲۱ طبقه ساخت و ساز امکان پذیر است و امیدواریم برای حفظ باغ‌های شهر تهران طرح صیانت از باغات که با پیچ و خم‌های بسیاری مواجه است در آینده به تصویب برسد.

حافظی درباره اصلاحیه مصوبه برج باغ‌ها اظهار داشت: در اصلاحیه این مصوبه که توسط کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران ارائه شد،آمده که در برج باغ‌ها اجازه ساخت بیش از ۲طبقه وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اظهارات چمران،رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره اصلاحیه مصوبه برج باغ‌ها گفت:وی در پاسخ به این اصلاحیه گفت انتظار دارید زمینی که متری ۲۰ میلیون تومان قیمت آن است و باغ نیز عنوان شده اجازه ساخت و ساز به مالک آن ندهیم و تنها دو طبقه در این باغ ساخته شود که بنده در جواب گفتم بله همان طور که فرض می‌گیریم بنده مالک پمپ بنزینی هستم و قصد دارم زمین آن پمپ بنزین را تبدیل به برج کنم اجازه داده نمی‌شود نباید اجازه داده شود که در باغ‌ها نیز برج احداث شود.

حافظی ادامه داد: خدمات عمومی تعریف شده است. بعضی از کاربری‌ها به منافع عمومی شهر و شهروندان باز می‌گردد که باید به آن توجه شود. هنگامی که ملکی در طرح بزرگراهی قرار دارد نمی‌توان که در ساخت بزرگراه مسیر را منحرف کرد و از کنار ملک گذشت بلکه وقتی که منافع عمومی مطرح است باید عده‌ای هزینه آن را بپردازند.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حوزه باغ‌ها نیز باید به همین شکل عمل کنیم باغ‌های شهر تهران جزو منافع عمومی شهر محسوب می‌شوند و باید از آنها حفاظت شود و می‌توانیم تسهیلاتی فراهم کنیم که مالک باغ، نگهداری باغش مقرون به صرفه تر باشد.

وی افزود: با توجه به تفرجگاه‌های کمی که در تهران داریم می‌توان از این باغ‌ها به عنوان مراکز تفرجگاهی استفاده کرد و اجازه دهید با احداث آلاچیق فضایی ایجاد شود که باغ بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد و درآمدزایی لازم برای مالک آن باغ داشته باشد.

حافظی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داده شود باغ‌ها قلع و قمع شوند گفت: در باغی که ۳۰ درصد اجازه ساخت و ساز داده شود مجبور است یک فضای ۱۵ تا ۲۰ درصدی اضافه‌تر از آن را در زمان احداث در نظر بگیرید برای اینکه بتواند رمپ بزند و در کل ۸۰ درصد زمین نابود می‌شود و هنگامی که ۶۰ درصد زیر زمین پارکینگ زده می‌شود انتظار نمی‌رود روی زمین درختی سبز شود.

حافظی با اشاره به اینکه بحث‌های برج‌ باغ‌ها شوخی است گفت: براساس ضوابط و قوانین در باغ‌ها به هیچ عنوان ساخت و ساز مجاز نیست. ما پیشنهاد داد‌ه‌ایم در باغات تا دو طبقه اجازه ساخت و ساز برای مالک داده شود و اگر در ۳۰ درصد فضای باغ ساخت و سازی صورت بگیرد آسیب جدی را وارد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: از این پس ما مُصر هستیم که قانون اجرایی شود و قانون نیز تاکید دارد که به هیچ عنوان ساخت و ساز در فضایی که باغ تعریف شده است مجاز نیست و باید این قانون رعایت شود و در راستای حمایت از باغداران نیز می‌توان تسهیلاتی را برای آنان در نظر گرفت.

وی گفت: اگر کسی اقدام به خشک کردن درختان بکند در قانون برای آنها تمهیداتی در نظر گرفته شده است و براساس پیشنهاداتی که ما داریم ملکی که باغ تعریف شده است اگر تمام درختان آن نیز خشک شود با آن برخورد قانونی خواهد شد و مجددا صاحب ملک موظف می‌شود نسبت به کاشت درختان جایگزین اقدام کند و جریمه لازم نیز پرداخت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا