شورای شهر

آمار ساخت و سازهای غیر قانونی در کشور

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمود حجتی در دویست و چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در سنوات گذشته بحثی مابین منابع طبیعی و شهرداری‌ تهران بود مبنی بر اینکه مدیریت اراضی و پارک‌ها در اختیار شهرداری قرار بگیرد که به خاطر مشکلات و محدودیت‌هایی و همینطور دخل و تصرف‌هایی که ممکن بود در اراضی صورت بگیرد دغدغه‌هایی داشتیم.

وی افزود: نهایتا در چارچوب قوانین به این اتفاق نظر رسیدیم که به صورت امانت اراضی و پارک‌ها در اختیار شهرداری بخصوص شهرداری تهران قرار بگیرد و هیچگونه دخل و تصرفی نیز انجام نشود.

حجتی به جنگل‌کاری‌هایی که در حومه شهر از جمله در منطقه جاجرود، شمال شهر، شمال غرب شهر، پارک کوهسار و همینطور شمال شرق شهر تهران انجام شده است اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهرداری تهران به صورت امانی فضاهای سبز را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا بدون هیچگونه دخل و تصرفی از آن استفاده شود.

وی در خصوص میادین میوه و تره‌بار نیز اظهار داشت: در این حوزه همه صاحب دغدغه هستیم و مشکلاتی را داریم.

حجتی افزود: درواقع با توجه به قوانین موجود و مصوب شده وزارت جهاد کشاورزی از میادین میوه و تره‌بار خارج شده است و در این زمینه باید ساز و کار همکاری مشترک با دیگر دستگاه‌های ذیربط داشته باشیم و قطعا نگرانی‌هایی در بخش میوه و تره‌بار داریم. 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما دغدغه‌هایی در بخش تولید داریم و کشاورز حداقل بهره را به عنوان تولید کننده محصولات می‌برد.

وی افزود: پس از ارزیابی‌های به عمل آمده بهره تولید کننده محصولات کشاورزی ۳۰ درصد از مبلغ تمام شده است و ۷۰ درصد نیز به دیگر بخش‌ها اختصاص می‌یابد.

حجتی گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم که حمایت بیشتری از تولید کننده محصولات داشته باشیم و تولیدکنندگان به طور مستقیم بتوانند محصولات خود را عرضه کنند و با این اقدام اجحافی در حق کسی نشود ولی متاسفانه ساز و کارهای موجود این امکان را در اختیار ما قرار نداده است که تولید کنندگان مستقیما محصولات خود را عرضه کنند. 

وزیر جهاد کشاورزی به روز درختکاری اشاره کرد و گفت: ۱۵ اسفند روز درختکاری است و در خصوص اراضی حریم ما بیشترین نگرانی را داریم ولی چه کنیم که دست ما کوتاه است.

وی با اشاره به اینکه در اراضی حریم حرف اول را ما نمی‌زنیم گفت: جهاد کشاورزی در محدوده حریم حضور ندارد  و در محدوره حریم نیز تنها یک رای از چند رای را داریم و در بخش حریم اصلا حساب و کتابی در سطح ملی ندارد.

حجتی افزود: در یک شهر هزار نفری ۱۷۰ برابر محدوده قانونی حریم تصویب کرده بود که اقدام درستی نبود.

وی افزود: نزدیک به ۱۰۰ هزار ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته که متوجه شده‌ایم اجازه نهادهای ذیربط را گرفته‌اند و تا کنون بیش از دهها هزار شکایت کرده‌ایم و دادگاه‌ها نیز در حال رسیدگی هستند.

حجتی گفت: مشکلاتی که در حریم وجود دارد باید ریشه‌یابی شود و دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشاورزی، استانداری تهران باید این موضوع را پیگیری کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما خواهان آن هستیم که ساخت و سازهای غیرقانونی انجام نشود و اتفاقاتی که در حریم اتفاق می‌افتد مورد بازخواست قرار بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: بخش کشاورزی جزء دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما است و تا جایی که بتوانیم هزینه خواهیم کرد تا فضای مورد نیاز کشاورزی کشور حفظ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا