سیاسی

دلار های سرگردانی که بجای لبنان سر از سودان در آورد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  یک رسانه سودانی به‌نقل از منابع مسئول فاش کرد ریاض به رهبران سودان اطلاع داده که حکومت سعودی پنج‌میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به ارتش این کشور خواهد کرد.

این رسانه سعودی تأکید کرد عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به رهبران سودان اطلاع داده که سعودی، کمک‌های نظامی به‌ارزش پنج میلیارد دلار را در اختیار سودان قرار می‌دهد.

این خبر در پی تصمیم آل سعود به خودداری از عمل به وعده کمک‌های سه میلیارد دلاری برای تسلیح ارتش لبنان افشا شده است.

روزنامه سودان تریبیون فاش کرد عربستان سعودی تصمیم گرفته است کمک‌های نظامی به‌ارزش پنج میلیارد دلار در اختیار ارتش سودان قرار دهد که این اقدام در پی تصمیم سعودی به توقف ارسال هدیه نظامی که قرار بود در اختیار ارتش لبنان قرار دهد، صورت می‌گیرد.

این روزنامه به‌نقل از آنچه منابع مسئول خواند، نوشت عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی سفر کوتاهی به خارطوم داشته که از دو ساعت فراتر نرفته و طی این سفر که  دوشنبه گذشته انجام شد، رهبران سودان را در جریان تصمیم ریاض برای کمک‌های نظامی به خارطوم قرار داده است.

این منابع گفتند عربستان سعودی، کمک‌هایی به‌ارزش پنج میلیارد دلار در اختیار ارتش و  دستگاه‌های دیگر سودان به‌جای لبنان قرار خواهد داد.

ابراهیم غندور وزیر خارجه سودان در پی سفر کوتاه همتای سعودی‌اش به خارطوم گفته بود مشارکت سودان در عملیات نظامی زمینی در سوریه در صورتی که کشورهای دیگر ائتلاف عربی اسلامی مبارزه با تروریسم شرکت کنند، ممکن است.

سودان کنار ۲۰ کشور دیگر در رزمایش‌های موسوم به رعدالشمال در منطقه حفرالباطن در شمال عربستان شرکت کرده است، نظامیان سودانی همچنین در ائتلاف متجاوزان عرب علیه یمن و کشتار مردم و ویران کردن این کشور فقیر عربی به‌سرکردگی رژیم سعودی هم مشارکت دارند.

زمان زیادی از سفر عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی به سودان و افشای این اطلاعات نگذشته بود که عمر البشیر رئیس جمهور سودان گفت نیروهای سودانی شرکت کننده در ائتلاف توفان قاطعیت در یمن، به‌سبب عملکرد خوبشان مورد تمجید و تحسین (آل سعود) قرار گرفته‌‌اند.

سرلشکر عمادالدین عدوی رئیس جدید ستاد مشترک ارتش سودان هم وعده داد سیاست رهبران عالی ویژه مشارکت‌های خارجی ارتش را اجرا کند.

 شیخ نبیل قاووق معاون رئیس  شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در پاسخ به تصمیم عربستان برای قطع کمک‌ها به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان گفت: شاید ریاض بتواند تصمیمات پایتخت‌های بزرگ جهان را با پول و نفوذ خود خریداری کند، اما نمی‌تواند هویت لبنان یا ارتش آن را تغییر دهد.

پادشاهی عربستان پیش از این معاهده نظامی به‌مبلغ ۳ میلیارد دلار بابت خرید سلاح‌های فرانسوی برای ارتش لبنان به‌عنوان پاداش خوش‌خدمتی دولت فرانسه به آل سعود امضا کرده بود. این کمک‌های مالی قرار بود برای خرید خودروهای زرهی، موشک‌ها، توپخانه‌ها، مهمات و همچنین بالگردها و یک کشتی اعطا شود.

مقام‌های سعودی همچنین از قطع کمک مالی یک میلیارد دلاری برای تقویت نیروهای امنیتی داخلی لبنان خبر داده‌اند، پیش از نمایش اخیر آل سعود علیه لبنان و فشارهای گسترده علیه ملت لبنان و تهدید لبنانی‌های مقیم عربستان و کشورهای دیگر به اخراج در صورت همراه نشدن همه لبنانی‌ها با سیاست‌های آل سعود،‌ جان قهوجی فرمانده ارتش لبنان گفته بود هدیه‌ای که قرار بود عربستان به لبنان بدهد،‌در حقیقت جوهری بر روی کاغذ است (شعاری بیش نیست).

جمیل السید فرمانده سابق امنیت عمومی لبنان تصمیم رژیم آل سعود به قطع کمک‌های مالی به ارتش این کشور را واکنش سعودی‌ها به مصاحبه تلویزیونی نخست وزیر لبنان دانست.

وی گفته بود تصمیم عربستان برای لغو کمک های مالی به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در واکنش به مواضع اعلام شده از سوی «تمام سلام» در مصاحبه تلویزیونی وی با «مارسیل غانم» صادر شد زیرا مقامات سعودی آن را این‌گونه تفسیر کردند که این اظهارات تأیید رسمی مواضع جبران باسیل و بیانگر سیاست دولت لبنان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا