سیاسی

جنگ در سوریه متوقف می شود؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  جان کری در یک کنفرانس مطبوعاتی با ناصر جوده، همتای اردنی خود به بیان دیدگاه‌های کشورهای متبوعشان درباره پرونده‌های مختلف به ویژه مذاکرات صلح خاورمیانه و تحولات در سوریه پرداختند.

 

کری در خصوص سوریه گفت: بیش از هر زمان دیگری به توقف درگیری در سوریه نزدیک شده‌ایم و به زودی آتش بس در این کشور اجرایی خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا که برای بررسی مسائل خاورمیانه به اردن رفته گفت: اردن همواره بر عزم و تصمیم خود جهت حمایت از تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم تاکید کرده است.

 

جان کری گفت که با عبدالله دوم پادشاه اردن و همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد.

کری افزود: در مونیخ در مورد شرایط ارسال کمک‌ها به سوریه توافق کردیم، ما به دولت سوریه هشدار می‌دهیم که ناظر بر عملکرد آن خواهیم بود.

 

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که نظام سوریه مسئولیت انسانی را در نزاع سوریه برعهده دارد.

 

وی افزود: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و همپیمانان او معتقدند که با به چالش کشیدن اراده بین‌المللی و ادامه این مسیر می‌توانند به موفقیت دست یابند. من از سه سال قبل وارد مذاکرات برای حل بحران سوریه شدم. من می‌گویم که هر تاکتیکی که اجازه پیروزی نظامی را بدهد فقط باعث بیشتر شدن تلفات و شکل گیری تروریست‌های بیشتر می‌شود، علاوه بر تمامی مسائل این امر به طولانی شدن نزاع و تقویت داعش می‌انجامد.

 

وی افزود: ما امروز فرصت فوق‌العاده‌ای داریم و آمریکا تمام تلاش خود را برای غنیمت شمردن این فرصت می‌کند.

 

کری گفت: اردن رهبری اساسی را در ائتلاف ضد داعش برعهده دارد و نیروهای هوایی اردن در این منطقه به پرواز در می‌آیند. اردن حمایت‌های نظامی به دست خواهد آورد و سومین کمک گیرنده خواهد بود.

 

وی در ادامه افزود: باید دولتی در سوریه روی کار بیاید که به خواسته‌های مردم سوریه پاسخ مثبت دهد. اسد نمی‌تواند در قدرت بماند. نبرد با داعش با انتقال سیاسی در سوریه تکمیل می‌شود.

 

کری افزود: ما در نزدیک‌ترین زمان به آتش‌بس قرار داریم. این امکان وجود دارد که آتش بس در ساعات آتی برقرار شود. طرف‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند.

 

کری افزود: راه حل سیاسی بهتر از تلاش برای رسیدن به موفقیت با راهکار نظامی است. راهکار سیاسی همان راه حلی است که مردم سوریه خواهان آن هستند، مردم سوریه مجددا بر اراده خود تاکید کرده‌اند و می‌خواهند دولتی داشته باشند که به اقلیت‌ها احترام بگذارد و قانون اساسی جدیدی در این کشور تدوین شود.

 

وزیر خارجه آمریکا عنوان داشت: گروه بین‌المللی حمایت از سوریه گام‌های عملی برای ادامه این راه برداشته است، کارگروهی برای توقف اقدامات خصمانه تشکیل داده‌ایم، ما به توافق اولیه‌ای دست می‌یابیم که شروط برقراری آتش بس را تعیین می‌کند و این امکان وجود دارد که آتش بس ظرف روزهای آتی اجرایی شود.

 

وی افزود: پاسخ به جنگ داخلی و واکنش به جنگ داخلی سوریه نمی‌تواند به هیچ وجه به پیمان نظامی با اسد ایجاد شود.

کری افزود: اردن بار زیادی را به دلیل پیامدهای ناشی از حضور داعش و جنگ داخلی در سوریه متحمل می‌شود و این امر می‌طلبد که توانایی‌های نظامی اردن و کمک‌ها به این کشور افزایش یابد.

 

وی افزود: ما در تلاشیم که وضعیت از کنترل خارج نشود، ما با گروه بین‌المللی حمایت از سوریه به صورت ادامه دار فعالیت می‌کنیم. ما با تمامی طرف‌ها و با روسیه در تماس هستیم تا خشونت‌ پایان یابد و ما در روزهای آتی برای برقراری آتش بس تلاش می‌کنیم.

 

کری گفت: مخالفان سوری بر عزم خود برای ادامه جنگ تاکید کردند و گفته‌اند که جنگ متوقف نمی‌شود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مورد تسریع این روند با من صحبت کرد، ما باید با تمام طرف‌ها در تلاش باشیم، روسیه با ایران و سوریه در تماس است و ما نیز با مخالفان در گروه بین المللی حمایت از سوریه در تماسیم.

 

کری گفت: یکی از ما سوال پرسید که چرا فردا آتش بس برقرار نمی‌شود و برقراری آن به هفته بعد می‌افتد. پاسخ من این است که باید درک و تصور کاملی از آتش بس از سوی تمامی طرف‌ها وجود داشته باشد و مکانیزم‌های دقیق تدوین شود. این روندی دقیق است و باید همگان به آن پایبند باشند. ما درباره جزئیات باید به توافق دست یابیم و آتش بس برقرار شود و بر آن نظارت داشته باشیم و حقوقی را تعیین کنیم که هر طرف پایبند از این حقوق برخوردار شوند.

 

کری در نهایت تاکید کرد: ما علی رغم اختلافات میان طرف‌ها دست به تلاش‌های سازنده‌ای زدیم. مرحله مهم‌تر بازگشت به میز مذاکرات است.

 

در همین حال ناصر جوده نیز در این کنفرانس خبری عنوان داشت: کمک‌های آمریکا به اردن از یک میلیارد دلار پا فراتر می‌گذارد.

 

وی افزود: این راهکار سیاسی در سوریه است که ما خواهان آن هستیم، ما از هر روندی حمایت می‌کنیم که ثبات را محقق کند. راهکار نظامی در سوریه وجود ندارد بلکه راهکار سوریه سیاسی است.

ناصر جوده گفت: نبرد با تروریسم هماهنگی و همکاری فشرده و گسترده‌ای را می‌طلبد، ما با آمریکا تلاش‌های مشترکی برای مبارزه با تروریسم داریم. ما همچنین بر تمایل خود برای ادامه گفت‌وگو با آمریکا تاکید کرده‌ایم.

 

از سوی دیگر ناصر جوده گفت: اردن از تحقق راهکار تشکیل دو کشور (در سرزمین‌های اشغالی) منفعت عالی می‌برد و ما از هر روندی که راهکار تشکیل دو کشور را محقق کند حمایت می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا