سیاسی

کمک هایی که ایران به سوریه کرد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با روزنامه "ال‌پاییس" اسپانیا گفت:‌ مساله در درجه اول مربوط به توقف درگیری‌هاست اما با عوامل دیگر و مهمتری در ارتباط است از جمله ممانعت از تلاش تروریست‌ها برای تقویت مقرهای خود با سوء استفاده از آتش بس صورت گرفته. همچنین مساله مهم دیگر توقف حمایت ترکیه از تروریست‌ها و اعزام تروریست به سوریه است.

وی گفت: در صورتی که نتوانیم تمامی این شرایط را برای آتش بس مهیا کنیم نتیجه عکس خواهد داد و به تنش بیشتر در سوریه منجر خواهد شد. برای همین اگر خواهان اجرای آتش بس هستیم باید این عوامل را فراهم سازیم تا نتیجه مثبت باشد.

اسد گفت: حمایت روسیه و ایران برای پیشروی ارتش سوریه اساسی بود. اما سؤال درباره اینکه آیا می‌توانستیم ما به این پیشروی دست یابیم این یک سؤال فرضی است. هیچ کسی نمی‌تواند پاسخ درست بدهد. اما بی‌تردید ما به این کمک نیاز داشتیم آن هم به یک دلیل ساده. این دلیل این است که ۸۰ کشور به روش‌های مختلف از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. برخی از طریق حمایت مستقیم با پول و سلاح یا نیرو. کشورهای دیگری هم هستند که در محافل بین‌المللی حمایت سیاسی می‌کنند.

بشار اسد تاکید کرد: به کارگیری سلاح نمی‌تواند وسیله‌ای برای تغییر نظام یا ایجاد دموکراسی باشد بلکه دموکراسی واقعی باید بر خود جامعه مبتنی باشد.

 

وی درباره ورود کمک‌های بشردوستانه به سوریه گفت: ما هیچ گاه هیچ منطقه‌ای را محاسبه نکردیم بلکه مشکل این است که گروه‌های مسلح مواد غذایی و کمک‌هایی که وارد مناطق محاصره شده می‌شود را می‌دزدند اما ما به عنوان دولت هرگز مانع ورود کمک‌های انسانی به هیچ منطقه‌ای نشده‌ و نمی‌شویم.

 

اسد درباره پیشروی ارتش سوریه در حلب نیز گفت: بخش اعظم این شهر تحت کنترل دولت است و بیشتر ساکنان مناطق دیگر از مناطق تحت سیطره افراد مسلح به مناطق تحت کنترل دولت آمده‌اند. مساله مهم بستن مسیرها بین ترکیه و گروه‌های تروریستی است در حال حاضر هدف عملیات حلب نیز همین است. ما اخیرا توانستیم برخی مسیرهای اصلی را ببندیم اما کاملا مسیرهای بین حلب و ترکیه بسته نشده است. با این حال این مساله ارتباط میان ترکیه و تروریست‌ها را بسیار سخت می‌کند برای همین ترکیه اخیرا به حملات علیه کردها پرداخته است.

 

وی درباره گزارشات منتشر شده در خصوص کشته شدن غیرنظامیان در حملات روسیه گفت: روس‌ها هرگز به غیرنظامیان حمله نمی‌کنند آنها در حملات خود بسیار دقیق هستند و تنها مقرهای تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهند. اما آمریکایی‌ها بسیاری از غیرنظامیان را در شمال سوریه کشتند.

 

اسد در خصوص تصمیم ترکیه و عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه گفت: اگر این اتفاق بیفتد ما با آنها مثل تروریست‌ها برخورد و از کشور خود دفاع خواهیم کرد. حمله آنها تجاوز محسوب می‌شود و آنها حق هیچ گونه مداخله‌ای را چه سیاسی و چه نظامی در سوریه ندارند. این نقض قوانین بین‌المللی است و تنها گزینه ما به عنوان شهروند سوریه این است که بجنگیم و از کشورمان دفاع کنیم. ترکیه تروریست‌ها را به سوریه می‌فرستد و از همان آغاز بحران در حوادث سوریه دست داشته است. عربستان نیز حامی اصلی تروریست‌هاست.

 

اسد در خصوص روابط با اسپانیا نیز تاکید کرد: اسپانیا علیه هرگونه ماجراجویی در سوریه بوده است و این چیزی است که ما قدردان آن هستیم. اسپانیایی‌ها از هیچ گونه اقدام مسلحانه‌ای علیه سوریه حمایت نکردند و گفتند که چنین اقداماتی موجب افزایش پیچیدگی خواهد شد. آنها هیچ گاه درباره برکناری رئیس جمهوری سوریه و یا مداخله در امور داخلی این کشور صحبت نکردند بلکه از حل سیاسی بحران در سوریه حمایت کرده‌اند و این مساله بسیار خوبی است. اما با این حال اسپانیا بخشی از اتحادیه اروپاست و این مساله باعث می‌شود که اسپانیا مقید به تصمیمات این اتحادیه باشد. ما از اسپانیا انتظار داریم که نقشی را در این زمینه ایفا کرده و دیدگاه سیاسی خود را درباره بحران سوریه به اتحادیه اروپا اعلام کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا