سیاسی

صالحی: ایران هاب انرژی در منطقه است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین معاون وزارت توسعه ملی مجارستان در امور انرژی و معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به دعوت رسمی وزیر امور خارجه مجارستان به بوداپست سفر کرده بر گسترش همکاری های دو کشور در زمینه انرژی و فعالیت های هسته ای صلح آمیز تاکید کردند.

به گزارش سفارت ایران در بوداپست، آندراش آرادسکی شامگاه پنجشنبه در نشستی با علی اکبر صالحی با اشاره به اینکه وی در سفر اخیر نخست وزیر مجارستان به تهران همراه نخست وزیر بود و همچنین موافقت نامه های امضا شده در جریان این سفر گفت : دو کشور دارای ظرفیت های خوبی برای گسترش همکاری های دوجانبه در بخش های مختلف و از جمله هسته ای هستند. 
آرادسکی افزود : مجارستان حتی در زمان تحریم ها نیز همکاری های خوبی با ایران در بخش آموزشی و هسته ای داشت که زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شد و ما مایلیم این نوع از همکاری ها ادامه یافته و بیش از پیش گسترش یابد. 
معاون وزارت توسعه ملی مجارستان همچنین ادامه داد: با توجه به تغییرات آب و هوایی و مشکلات ناشی از مصرف سوخت های فسیلی، بسیاری از کشورهای جهان به سمت استفاده از انرژی های نوین و تجدید پذیر روی آورده اند که مجارستان نیز در همین راستا حرکاتی را آغاز کرده است.
وی تاکید کرد که استفاده از گاز نیز به عنوان منبع انرژیی که ارزان و پاک است مورد توجه مجارستان است. 
دکتر صالحی نیز در این ملاقات با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه کشورمان طی سال های اخیر گفت: هرچند تحریم ها زیان های اقتصادی را به کشور وارد کرد ولی باعث شد تا دانشمندان و محققان هسته ای ایران بتوانند بسیاری از موارد مورد نیاز در فعالیت هسته ای صلح آمیز را در کشور تولید نماید و ایران در این دوران توانست به دانش غنی سازی ۲۰ درصد و همچنین تولید میله های سوخت دست یابد. 
وی خواهان برگزاری نشست های کارشناسی مشترک میان متخصصان هسته ای دو کشور برای یافتن راه کارهایی جهت تعریف و اجرای پروژه های مشترک میان ایران و مجارستان گردید که با استقبال طرف مجاری روبرو شد. 
تشکیل کارگروه های مشترک و بررسی زمینه های امضای یادداشت تفاهم همکاری های هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و مجارستان از دیگر توافقات حاصله در این نشست بود. 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این ملاقات با اشاره به اینکه ایران 'هاب انرژی' در منطقه است به همکاری های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه در خصوص سوآپ نفت و گاز، صادرات و واردت برق اشاره کرده و با توجه به ذخایر نفت و گاز کشورمان خواهان گسترش همکاری های دو کشور در بخش انرژی گردید که مورد موافقت طرف مجاری قرار گرفت. 
طرفین دراین ملاقات درخصوص ایجاد دو راکتور جدید در نیروگاه هسته ای پاکش توسط روسیه نیز تبادل نظر کردند. این دو نیروگاه قرار است با وام ده میلیارد یورویی که روسیه در اختیار مجارستان قرار می دهد, ساخته شود. 
'کمیسیون اروپا انتقاداتی را در مورد انعقاد این قرارداد به طرف مجاری وارد کرده است.' 
دکتر صالحی و هیات همراه که برای انجام سفری سه روزه و به دعوت وزیر امور خارجه مجارستان وارد این کشور شده اند پس از دیدار با وزیر انرژی مجارستان از نیروگاه پاکش مجارستان نیز دیدار کرده و از نزدیک با فعالیت های هسته ای مجارستان آشنا شدند.
دراین بازدید مسئولین نیروگاه هسته ای پاکش توضیحاتی درخصوص چهار راکتور این نیروگاه و مسائل فنی آن ارائه دادند که مورد توجه هیات ایرانی قرار گرفت. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا