سیاسی

آغاز تبلیغات نامزدهای مجلس دهم از ۸ صبح فردا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین به نقل از صدا و سیما، محمدحسین مقیمی عصر امروز در نشست خبری اظهار داشت: بر اساس ماده ۵۹ قانون انتخابات، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما، میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد، همچنین فعالیت کارمندان در ساعات اداری و استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته و مؤسسات و نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، ممنوع است و مرتکب این تخلف مجرم شناخته می‌شود.

وی افزود: مرتکب تخلف انتخاباتی، مجرم است و براساس ماده ۸۱ قانون انتخابات، این مجرمان به ۳ تا ۶ ماه حبس و به جزای نقدی ۲ تا ۱۰ میلیون ریال محکوم می‌شوند.

مقیمی اضافه کرد: مؤسساتی مانند بنیاد مستضعفان که دارایی آنان از اموال عمومی و همچنین نشریات مربوط به مؤسسات شامل متن قانون ۵۹ انتخابات حق تبلیغ برای نامزدها یا درج آگهی برای آن ها ندارند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در این باره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفسار کردیم که این وزارتخانه بر اساس ماده ۵۹ قانون انتخابات اعلام کرده است رسانه های دولتی و عمومی از تبلیغ له یا علیه داوطلبان انتخابات منع شدند که این رسانه ها در حوزه مطبوعاتی شامل «همه رسانه‌های مؤسسه اطلاعات، ایران، خراسان، کیهان و همشهری»، در مورد روزنامه ها شامل «اصفهان زیبا، تهران تایمز، حمایت، شهروند، شهرآراء، صمت، فرهیختگان، هگمتانه و جام جم» و در حوزه خبرگزاری ها شامل «آنا، ایپنا، ایرنا، ایسنا، هانا، تسنیم، برنا، خانه ملت، دانشجو، شبستان، فارس، حوزه، مهر و میزان» است، ضمن اینکه هفته نامه ها، ماهنامه ها و پایگاه های خبری مشابه نیز مشمول این ماده است.

مقیمی تاکید کرد: حتی اگر پنج درصد بودجه رسانه ها از دولت یا بودجه عمومی تامین شود باز هم مشمول این قانون می شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در این باره کمیته ای را تشکیل دادیم که از فردا صبح کار خود را آغاز می کند و با رصد فعالیت های تبلیغی و اخبار، ترتیبی را اتخاذ می کند تا از امکانات دولتی سوء استفاده نشود.

وی افزود: روزنامه ها و رسانه های دیجیتال خصوصی منعی برای تبلیغات کاندیداها ندارند.

معاون وزیر کشور گفت: تبلیغات نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح فردا آغاز می شود و تا ساعت ۸ صبح پنجشنبه ۶ اسفند و ۲۴ ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری ادامه دارد.

مقیمی افزود: افرادی که تا ۷ اسفند ۱۸ سال آن ها تمام می‌شود، می‌توانند رأی دهند.

وی با بیان اینکه قانون برای داوطلبان تأیید صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی اهمیت خاصی قائل شده است، گفت: داوطلبان مجلس حتی اگر در محاکم قضایی پرونده هم داشته باشند قاضی پرونده نمی‌تواند در ایام انتخابات این فرد را احضار کند، بلکه باید فرایند احضار را به بعد از انتخابات موکول کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه تخلفات انتخاباتی به شدت کاهش یافته است، از رسانه ها به ویژه رسانه ملی خواست در فرایند تهییج و تشویق مردم برای شرکت در انتخابات بیشتر کار کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا