شورای شهر

شرکت هایی که سود سهام شان به شهرداری می رسد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیرضا دبیر در جلسه علنی امروز شورای شهر به اقدامات  انجام شده در راستای تدوین بودجه اشاره کرد و گفت: مشخص کردن ساختار و چارچوب بودجه؛ شفافیت در ردیف های اعتباری و واقعی کردن نسبت سهم هزینه ای به کل بودجه از جمله اقداماتی بوده که امید است روند شروع شده پایه و اساسی در تهیه بودجه شهرداری تهران در سالهای آتی شود. 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص کلیات بودجه تاکید کرد: نسبت درآمدهای پایدار شهرداری به درآمدهای ناپایدار از ۲۳ درصد بودجه سال جاری به ۲۴.۵ درصد سال آینده رسیده است. همچنین بودجه پیشنهادی سال ۹۵ از ۸/۶ درصد افزایش مورد نظر شهرداری به ۳/۸ درصد رشد تغییر داده ایم و در واقع پیشنهاد شهرداری را کاهش دادیم ولی این باعث نشد از بودجه مترو کم کنیم.

دبیر از اعضای شورا که با دولت رابطه نزدیکی دارند خواست برای تحقق ارزش افزوده و سهم شهرداری از سوخت تلاش کنند. وی اضافه کرد: موظف کردن پنج سازمان و شرکت وابسته به شهرداری (شرکت ارتباط مشترک شهر؛ شرکت شهروند؛ شرکت همشهری؛ سازمان زیباسازی و سازمان حمل و نقل و ترافیک) به واریز ۲۲۰ میلیارد تومان سود سهام به حساب شهرداری به عنوان درآمدهای پایدار از جمله اقداماتی بوده که در راستای افزایش سهم درآمدهای پایدار انجام شد.

وی گفت: این اتفاقی است که برای اولین بار رخ داده و درآمدهای پایدار شهرداری را افزایش می دهد. 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره نشستی که با معاونت حمل و نقل و ترافیک داشتند توضیح داد: پیش از این بودجه مترو به طور دقیق قابل رصد کردن نبود. سال قبل حدود دو هزار میلیارد تومان برای بودجه مترو اعتبار قائل شده بودیم اما این بودجه شامل املاک؛ دیون و … مترو بود. سال جاری برای اینکه رصد بودجه مترو دقیق تر باشد برای هر خط مترو ردیف اعتباری جداگانه در نظر گرفته ایم. 

علیرضا دبیر درباره بودجه متروی تهران توضیح داد: در لایحه پیشنهادی شهرداری بودجه ساخت مترو هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود اما کمیسیون برنامه و بودجه این رقم را علی رغم کاهش سقف بودجه پیشنهادی به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه اولویت توسعه مترو به خطوط ۳؛ ۶ و ۷ اختصاص دارد؛ تاکید کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای خط ۳ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان؛ برای خط ۶ مترو ۸۰۰ میلیارد تومان؛ برای احداث خط ۷ مترو ۷۰۰ میلیارد تومان و برای سایر خطوط ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شده است. همچنین ۲۰ درصد از فروش آرم طرح ترافیک به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان و ۲ درصد از صدور پروانه با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه به مترو اختصاص داده شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه به دیگر اعتبارات در نظر گرفته شده برای توسعه خطوط متروی تهران در تبصره های بودجه اشاره کرد و گفت: در تبصره ۲۷ به شرکت مترو اجازه داده شده ۲ میلیارد یورو از راه فاینانس برای خطوط ۳؛ ۶ و ۷ هزینه کند. همچنین در تبصره ای دیگر به شهرداری اجازه داده می شود تا هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را برای احداث یک خط مترو از فاطمی تا تجریش استفاده کند. 

دبیر تشریح کرد: علاوه بر بودجه شرکت مترو در ردیف های بودجه ۶۰۰ میلیارد تومان برای بودجه جاری شرکت بهره برداری مترو و ۱۷۰ میلیارد تومان به منظور اورهال خطوط در نظر گرفته شده است. 

وی به افزایش بودجه پیشنهادی شهرداری در بخش خرید اتوبوس اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در لایحه پیشنهادی مبلغ ۱۵ میلیارد تومان را برای خرید اتوبوس در نظر گرفته بود که در کمیسیون برنامه و بودجه این رقم به ۵۰ میلیارد تومان افزایش داده شد. همچنین ۴۰ میلیارد تومان برای کمک به خرید کارکنان مازاد شرکت واحد و ۷۰ میلیارد تومان نیز به خرید خدمت از بخش خصوصی اختصاص داده شده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا