شورای شهر

خواب نیستیم،اختیار نداریم!

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین، بی تفاوتی اعضای شورای شهر تهران نسبت به بحث آلودگی هوای پایتخت که این روزها به معضل بزرگی برای شهروندان تهرانی تبدیل شده، پایگاه خبری شورا آنلاین را بر آن داشت تا با تشریح شرایط موجود به انتقاد از اعضای شورای شهر تهران بپردازد. گزارشی که به شعارها و جنگ زرگری همیشگی و تکراری مسئولان محیط زیست و شهرداری و البته بی تفاوتی و سکوت اعضای شورای شهر تهران اشاره داشت.

 

معصومه آباد عضو شورای شهر تهران در واکنش به این گزارش و در خصوص بحث آلودگی هوای تهران گفت:اعضای شورای شهر تهران بیدار و زنده هستند و در همین شهر تنفس می کنند! متاسفانه در تهران مسئله آلودگی هوا فصلی مورد توجه قرار می گیرد و این بدترین تصمیمی است که در تمامی این سال ها از سوی دولتمردان گرفته شده و همچنان ادامه دارد.

 

وی ادامه داد:به دلیل اینکه در فصل زمستان با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم همه به خوبی می دانیم که اگر خیلی چیزها را رعایت نکنیم هوای شهر تهران آلوده خواهد شد.ما در فصل های زمستان می آییم یک راه حل چند روزه جلوی پای مردم قرار می دهیم و وقتی فصل زمستان تمام می شود دیگر هیچ کس به فکر برطرف کردن اساسی آلودگی شهر تهران نیست.

 

آباد در خصوص اینکه چرا شورای شهر نقشی در برطرف کردن آلودگی هوای شهر تهران ایفا نمی کند، گفت: مساله آلودگی هوای شهر تهران تک وجهی نیست که فقط شورای شهر تهران بتواند برای آن راه حل پیدا کند. وزارت کشور، سازمان محیط زیست و خیلی از جاهای دیگر متولی این امر هستند و متاسفانه به دلیل اینکه در شهر تهران مدیریت یکپارچه وجود ندارد باید  همه پاسخگو باشند. 

 

وی ادامه داد:شورای شهر تهران کار عملی نمی تواند انجام دهد. اما می تواند این موضوع را جز اولویت های خودش قرار دهد و تخصیص اعتبارات لازم را برای گسترش حمل و نقل عمومی در نظر بگیرد.اما به نظر من این تمام ماجرا نیست و باید همه دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

 

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مردم تهران نقش مهم و بسزایی در برطرف کردن آلودگی هوا دارند گفت:هیچ چیز امروز در شهر تهران مهم تر از برطرف کردن آلودگی هوا نیست.من قبول دارم که شاید ما مسولین سهل انگاری کرده ایم اما خود مردم می توانند با اجرای درست قوانین و رعایت خیلی از مسائل از شدت آلودگی هوای تهران کم کنند. در تهران مردم چقدر از وسایل شخصی استفاده می کنند علاوه بر آن خودروهایی هستند که تک سر نشین هستند. ما همین مسائل را بارها اعلام کرده ایم اما خب نمی دانم چرا کمتر کسی این کار را جدی نمی گیرد.

 

آباد ادامه داد:در اوایل دهه ۶۰ لندن آلوده ترین کشور دنیا بود اما با برنامه ریزی هایی که انجام دادند دیگر خبری از آلودگی هوا نیست. طبق آماری که گرفته شده است الان حدود سه میلیون نفر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و ما باید فرهنگ سازی کنیم تا این ۳ میلیون نفر به ۶ میلیون نفر گسترش پیدا کنند. ما باید حمل و نقل پاک را در شهر تهران گسترش بدهیم. باید به مردم آموزش دهیم که از دوچرخه استفاده کنند و با این وسیله رفت و آمد کنند چرا کسی به این موضع توجه نمی کند. دوچرخه یکی از بهترین وسایلی است که مردم شهر تهران می توانند از آن استفاده کنند. ما در خیابان های شهر مسیرهایی را هم درست کرده ایم تا اگر کسی بخواهد از این وسیله استفاده کند نگران خودش و وسیله اش نباشد.

 

اما در آخر معصومه اباد یک پیشنهاد جالب را به نماینده های مردم شهر تهران در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد و گفت:مردم شهر تهران بدانند که واقعا ما تمام تلاشمان را می کنیم تا این موضوع را بررسی و برطرف کنیم. من یک پیشنهاد برای اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس دارم. واقعا اگر می بینیم که نمی توانیم این مشکل را حل کنیم استعفا بدهیم تا مردم بدانند ما هم با آنها هم صدا هستیم .این به نظر من کمترین کاری است که می توان انجام داد.

 

ابوالفضل قناعتی دیگر عضوشورای شهر تهران در خصوص آلودگی هوای پایتخت گفت:واقعا این مسئله به یک معضل بزرگ برای شهر تهران تبدیل شده است و نمی شود مقصر اصلی بوجود آمدن این مشکل بزرگ را معرفی کرد.

 

وی ادامه داد:به نظر من تا زمانی که مدیریت یکپارچه در شهر تهران نباشد این موضوع ادامه دارد. الان هیچ ارگانی این مسولیت را قبول نمی کند که ایراد کار از اوست. شما هرکجا بروید همه می گویند ما کار خودمان را به بهترین شکل انجام داده ایم و مشکل از دیگری است! سوال من این است که اگر همه کارشان را به خوبی انجام داده اند پس این آلودگی هوا چرا برطرف نمی شود؟الان همه دارند توپ را به زمین دیگری می اندازند و این فایده ای ندارد.

 

عضو هیات رییسه شورای شهر در خصوص درخواست شهردار تهران مبنی بر واگذاری امور مربوط به بحث آلودگی هوا به شهرداری گفت:واقعا من هم با این موضوع موافق هستم و اگر سازمان محیط زیست فقط موضوع آلودگی هوای شهر تهران را به شهرداری واگذار کند، شک نکیند که این مشکل برطرف خواهد شد و با شناختی که از اقای قلیباف دارم مطمئن هستم که دیگر جای هیچ نگرانی نیست.

 

ابوالفضل قناعتی در خصوص نقش کمرنگ شورای شهر در برطرف کردن آلودگی هوا گفت:اعضای شورای شهر چه نقشی می توانند داشته باشند وقتی هیچ اختیاری ندارند! ما وقتی مصوبه ای در صحن شورا به تصویب می رسانیم و فرماندای آن را بر می گرداند یا مجلس شورای اسلامی نقش شورا هار جدی نمی گیرد از اعضای شورای شهر چه توقعی دارید که آنها بخواهند کاری انجام دهند و نقشی در برطرف کردن این مشکل بزرگ داشته باشند.

 

پایگاه خبری شورا آنلاین قصد داشت در خصوص بحث مهم آلودگی هوای پایتخت با رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز صحبت کند و نظرات این عضو شورای شهر تهران را جویا شود که متاسفانه علیرغم تماس های مکرر به هیچ وجه پاسخگوی خبرنگار شورا آنلاین نبود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا