اجتماعی و فرهنگی

مرگ و میر در سایه جنگ زرگری مسئولان/خواب زمستانی شورا در هوای آلوده پایتخت

قصه تکراری هوای آلوده پایتخت و جنگ زرگری که همه ساله بین مسئولان رخ می دهد. نه خبری از بهبود وضعیت هست و نه عزمی برای نفس کشیدن تهران دود گرفته.

 

مردمی که نفس های شان به شماره افتاده و با انواع و اقسام مشکلات و عوارش ناشی از آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند، خسته از شعارهای همیشگی و تکراری، امید به بهبود وضعیت و بالا رفتن کیفیت هوای پایتخت ندارند.

 

همچنان و طبق روال سنوات گذشته تمامی مسئولانی که به نوعی در پرونده قطور و خاک خورده آلودگی هوا درگیر هستند، انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه می روند و توپ را در زمین دیگری می اندازند. از سازمان محیط زیست گرفته که به نظر بیشتر جریانات و خط و خطوط سیاسی را در اولویت کاری خودش قرار داده و کمتر به فکر حال و هوای ناخوش این روزهای پایتخت است تا شهرداری تهران که خواستار تمام و کمال اختیارات مربوط به حوزه آلودگی هواست.

 

در کنار این هیاهو و به اصطلاح جنگ جنگ زرگری که گاه و بیگاه در رسانه ها نمود پیدا می کند، یه نکته مهم و اساسی غافل مانده است که به بی تفاوتی شورای شهر تهران به این موضوع مهم بر می گردد. قطع به یقین اصلی ترین معضل این روزهای پایتخت که سلامت شهروندان تهرانی را به شدت به خطر انداخته آلودگی هواست که با بی تفاوتی محض اعضای شورای شهر مواجه است. اعضای شورای شهر تهران که باید دغدغه تهران و شهروندان پایتخت را داشته باشند، به غیر از مصاحبه های پراکنده چه واکنش جدی دیگری نسبت به این معضل بزرگ و اساسی تهران نشان داده اند؟

 

این در حالی است که طبق آمار اعلام شده روزانه نزدیک به ۲۰۰ نفر از شهروندان تهرانی به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت می کنند. اگرچه موضوعاتی چون بودجه شهرداری، پاکسازی محلاتی چون هرندی، نامگذاری خیابان ها در جای خود از درجه اهمیت لازم برخوردار است اما بدون شک تمامی این موضوعات در مقابل سلامت و جان شهروندان تهرانی از هیچ ارزش و اهمیتی برخوردار نخواهند بود. اما متاسفانه باید اعتراف کرد که شورای شهر تهران در بحث آلودگی هوای پایتخت که کاملا وضعیتی بحرانی پیدا کرده، در خواب زمستانی فرو رفته و شاهد و نظاره گر اختلافات کهنه و نخ نما شده نهادهای مرتبط و مسئولانی است که تنها نسخه بی اثرشان جنگ زرگری است و انگار در این شهر دود اندود نفس نمی کشند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا