اجتماعی و فرهنگی

تورم “دلار” ۱۶۸ درصد ریخت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  در چند سال گذشته از دهه ۱۳۹۰ ، یکی دوسال ابتدایی از خبرسازترین و پرتنش‌ترین دوران برای دلار محسوب می‌شود به طوری که به فاصله یک سال از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ به یکباره قیمت با جهش قابل توجهی همراه می‌شود.

 

آخرین آمار منتشره بانک مرکزی از تحولات بازار ارز نشان می‌دهد که دلار بین دو سال اول دهه جاری دامنه نوسانی در حدود ۱۷۳ درصد داشته که در نوع خود یک رکورد به شمار می رود.

 

با وجود اینکه نوسان و تغییر در بازار به دلایلی از جمله افزایش دوره‌ای تقاضا، هیجان و جو روانی که گاها بر بازار حاکم می شود و همچنین نوسان در میزان درآمدهای ارزی، جزئی جدانشدنی از بازار ارز است، اما از اواخر سال ۱۳۹۲ تا پایان ۹ ماهه امسال از شدت رشد قیمت دلار نسبت به اوایل دوره کاسته شده است.

 

آمارها حاکی از آن است که آهنگ رشد دلار در بازار آزاد از ۱۷۳ درصد در سال ۱۳۹۱ به سه درصد در سال ۱۳۹۳ و پنج درصد در ۹ ماهه اول امسال رسیده است.

 

عمده رشد پنج درصدی دامنه نوسان دلار در ۹ ماهه امسال می تواند نشات گرفته از رشد قابل توجه نرخ دلار در چندماه اخیر باشد که قیمت ها در طول شش ماهه اول از حدود ۳۲۰۰ تومان به مرز ۳۷۰۰ تومان هم رسید که محاسبات بانک مرکزی در تخمین متوسط رشد در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری بیانگر دامنه پنج درصدی تغییر در نرخ این ارز است.

 

این در حالی است که مقامات بانک مرکزی نیز کاهش شدید قیمت جهانی نفت به عنوان جزو اصلی درآمدهای ارزی کشور از یک سو و افزایش ارزش جهانی دلار، افزایش تقاضا و هیجانات کاذب در بازار را به عنوان عوامل اصلی تاثیرگذار در رشد نرخ ارز و به تبع آن افزایش دامنه نوسان آن در چندماه اخیر اعلام کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا