سیاسی

کاهش ۹۰ درصدی صادرات خوزستان به عراق

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سید احمد حسینی‌فر با اشاره به اشتراکات فراوان و همجواری بین دو کشور ایران و عراق، اظهار کرد: افزایش تعرفه‌های گمرکی از سوی این کشور موجب کاهش چشمگیر صادرات بسیاری از کالاها شده است؛ برای مثال تعرفه گمرکی صادرات سیمان به عراق برای ایرانی‌ها حدود ۱۰۵ درصد و برای تجار کشورهای عربستان، کویت و ترکیه حدود ۳۲ درصد است.

 

وی افزود: نکته سوال برانگیزی که این جا مطرح می‌شود این است که دولت عراق اگر قصد افزایش تعرفه‌ها را دارد چرا تا این حد بین کشور ما و دیگر کشورها تبعیض قائل می‌شود؟ مگر نباید در تعرفه‌ها، یکنواختی و وحدت رویه داشته باشیم؟

 

حسینی فر خواستار ورود و رایزنی دولت جهت حل این مشکل و کاهش تعرفه‌ها شد و تصریح کرد: دولت باید با کشور عراق وارد مذاکره شود تا این تعرفه‌ها تغییر کند که نتیجه این اتفاق افزایش میزان صادرات به عراق و همچنین تشویق مصرف‌کننده و تاجر عراقی به مصرف کالای ایرانی است و قدرت رقابت با سایر رقبا را نیز افزایش می‌دهد.

 

وی خاطرنشان‌کرد: تسهیلات بانکی ارزان قیمت امتیازی است که رقبای ما از آن برخوردار و ما فاقد آن هستیم. اکنون با توجه به رفع تحریم‌ها اگر درصدد رقابت با کشورهایی که فرسنگ‌ها در این زمینه با ما فاصله دارند، هستیم، دولت باید با در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی بین‌المللی، ما را از نظر تسهیلات با رقبا برابر کند تا امکان رقابت به وجود بیاید.

 

رییس اتاق بازرگانی خرمشهر با بیان اینکه در زمان فعلی در خوشبینانه‌ترین شرایط، حداکثر سود صادرات ۱۰ درصد است، عنوان کرد: از مسئولین انتظار تاسیس شعبه صندوق ضمانت در خوزستان را داریم زیرا کارگزاران به علت محدودیت اختیارات نمی‌توانند کارآمد باشند و بازرگانان نیز با مراجعه به صندوق تهران زمان زیادی را برای استفاده از امتیازات صندوق از دست می‌دهند. بنابراین جهت حل اصولی و سریع مشکلات صادرات باید شعبه‌ای از این صندوق در استان راه‌اندازی شود تا از اتلاف زمان بازرگانان نیز جلوگیری شود.

 

حسینی‌فر با تاکید بر لزوم افزایش اعتبارات بانک توسعه صادرات بیان کرد: با توجه به جایگاه سوم استان در صادرات کالای غیرنفتی در کشور اعتبارات این بانک بسیار اندک است و بنابراین اعتبارات این بانک حداقل باید به ۵ برابر افزایش یابد و همچنین در پرداخت تسهیلات بازنگری شود.

 

وی با بیان این که باید امکان بازنگری در قوانین صادراتی و حذف قوانین مزاحم به وجود بیاید، اظهارکرد: باید در مرزها نگاه اقتصادی امنیتی حاکم باشد و نه نگاه امنیتی اقتصادی. به عبارتی باید اقتصاد را قبل از امنیت قرار دهیم و همچنین کشورهای موفق در زمینه صادرات را الگوی خود قرار دهیم.

 

حسینی فر ادامه داد: میزان صادرات از یک پایانه کویت به عراق معادل ۲ برابر مجموع صادرات ما از کل پایانه‌ها به عراق است. پس باید گروه‌هایی را به کشورهای موفق در صادرات جهت بررسی عوامل موفقیت و الگوگیری در صادرات اعزام کرد زیرا خوزستان با وجود دو مرز مهم شلمچه و خرمشهر باید حرف اول را در این خصوص بزند.

 

وی یاد آور شد: باید این واقعیت را پذیرفت که اگر کشور ما نتواند بازار کشور عراق را تامین و تصاحب کند نمی‌توان بازار کشورهای دیگر را هدف قرار دهد و باید از اشتراکات فراوانی که با عراق داریم به عنوان یک امتیاز استفاده کنیم و در صورت تصاحب بازار این کشور، می توانیم به بازار کشورهای دیگر فکر کنیم و برای رقابت با سایر کشورهایی که در تحریم نبوده‌اند و اکنون در عرصه‌های بالاتری نسبت به ما قرار دارند، نیاز زیادی به تسهیلات بانکی با بهره کم داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا