شورای شهر

پرداخت دیون شهرداری به پیمانکاران و اشخاص حقیقی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در جلسه امروز شورا منابع درآمدی بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران بررسی شد.


مجتبی شاکری :جهت گیری ها باید به سمت پرداخت دیون شهرداری باشد
مجتبی شاکری، دیگرعضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در شرایط سخت اقتصادی، هزینه کرد نیز سخت است گفت: نباید با برخی تصمیم گیری ها هزینه ها را برای شهروندان بالا ببریم.

وی تصریح کرد: زمانی که سقف بودجه بالا برود، میزان درآمدها ها نیز باید به همان تناسب افزایش پیدا کند و شهرداران مجبورند برای تحقق درآمد مشخص شده تلاش کنند و نتیجه آن افزایش فشار شهر به شهروندان است.

وی بر لزوم پایین آمدن سقف بودجه تاکید کرد و اظهار داشت: جهت گیری ها باید به سمت پرداخت دیون شهرداری باشد و اگر درآمدی بیش از سقف بودجه کسب شد به این موضوع اختصاص داده شود.

وی در ادامه بر لزوم حذف برخی از موضوعات غیر مرتبط با شهرداری تاکید کرد و اظهار داشت: در بودجه فرهنگی و اجتماعی موضوعاتی دیده شده است که به دلیل عدم ارتباط خاص با موضوع فعالیت های شهرداری قابل حذف است.

رضا تقی پور : پرداخت دیون شهرداری در بودجه گنجانده شود
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت : ما به عمد عدد بودجه را در دوره های گذشته پایین می بستیم تا این بودجه محقق شود . 

تقی پور افزود: ما با توجه به عمر باقی مانده از شورا دو بودجه دیگر می توانیم تصویب کنیم اما موضوعی که مطرح است میزان بدهی های شهرداری است. 

وی اظهار داشت : در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان میزان بدهی شهرداری ودیون پیمانکاران است و ما باید کاری کنیم تا این میزان بدهی در ظرف این دو سال به حداقل برسد. 

تقی پور در ادامه گفت : من پیشنهاد می کنم عدد ۶ هزار میلیارد تومان برای پرداخت دیون پیمانکاران در نظر گرفته شود نه ۶۰۰ میلیارد تومان و در بودجه منظور شود. 

وی نیز بر لزوم استفاده از ظرفیت های سرمایه گزاری خارجی تاکید کرد و اینکه لازم نیست شهرداری در همه ی کارها خود سرمایه گذار باشد. 

اقبال شاکری : مازاد درآمد سقف بودجه صرف بازپرداخت دیون و توسعه مترو شود
رییس کمیته عمران شورا نیز در راستای تدوین بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران گفت : برخی دوستان شهرداری می گویند درآمد های بودجه سال قبل محقق شده است اما یک سوال وجود دارد ، اینکه چرا به تعداد طلبکاران حقیقی و حقوقی شهرداری مدام افزوده می شود. از اینرو استدلال می شود عملکرد ما به اهداف پروژه ها ارتباط ندارد . 

وی در ادامه پیشنهاد داد : با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی در کشور ، و نیز دیون زیاد شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی و پیمانکاران و کاهش درآمد های حاصل از ساخت و ساز که در بودجه ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد ، درآمد های سال ۹۵ تا سقف ۱۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شود .

وی افزود :برای درآمد های اضافی احتمالی تبصره هایی در بودجه دیده شود مبنی بر اینکه 
مازاد درآمد تا سقف مشخص صرف بازپرداخت دیون پیمانکاران و دیگر طلبکاران و نیز توسعه حمل و نقل شهری به ویژه مترو شود.

اقبال شاکری تاکید کرد: همچنین مشارکت بخش خصوصی افزون بر بودجه دیده شود و در حوزه های اولویت دار تشویق شود.

حافظی : تبصره های فاقد کدپروژه از بودجه سال ۹۵ حذف شود
رحمت اله حافظی نیز ، با بیان اینکه مقایسه بودجه شهرداری تهران با بودجه دولت، صحیح نیست، اظهار کرد: منابع تامین بودجه شهرداری از محل فروش تراکم، تغییر کاربری و استقراض از بانکها است و افزایش سقف بودجه با منابع ناپایدار در شرایط کنونی به صلاح نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس سیاست های مصوب در تدوین بودجه سال آتی شهر تهران، قرار شد که تبصره های فاقد کدپروژه در لایجه بودجه سال ۹۵ به طور کامل حذف شود، تاکید کرد: متاسفانه همچنان تبصره های فاقد کدپروژه در لایحه بودجه سال ۹۵ وجود دارد اما بر اساس سیاست های مصوب و ابلاغ شده حتی یک مورد از تبصره های فاقد کدپروژه قابل پذیرش نیست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۱ هزار میلیارد تومان در تبصره های فاقد کد پروژه است، تصریح کرد: لایحه بودجه شهرداری ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که با لحاظ کردن تبصره ها به ۳۰ هزار میلیارد افزایش می یابد، انتظار داریم تمامی تبصره های فاقد کدپروژه به استثنای تبصره های نظارتی حذف شود.

حافظی با اشاره به اینکه منابع شهرداری از محل درآمدها، دارایی های سرمایه ای و دارایی های مالی است، گفت: در لایحه ، درآمدهای شهرداری ۷ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان است که از این میزان ۴ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان آن درآمد پایدار است.

وی با بیان اینکه دارایی های سرمایه ای در سال ۹۴ مبلغ ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد بوده که برای سال ۹۵ به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده شده است، اعلام کرد: دارایی های مالی که عمدتا استقراض از بانکها و وصول مطالبات است، هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

حافظی با بیان اینکه کمیسیون سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد دارد که تمامی تبصره های فاقد کد پروژه حذف شود مگر اینکه شورا اعلام کند، اشتباه کردیم و مصوبه قبلی خود را لغو کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه خوش بین بودن به آینده بسیار خوب است و اگر درآمدها محقق شد می توان در قالب یک تبصره نسبت به پرداخت بدهی شهرداری به پیمانکاران، مردم و بانکها از محل مازاد درآمدها اقدام کرد، گفت: در زمان تعیین برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران برای افزایش سالانه بودجه شهرداری، بهای نفت ۷۰ دلار بود و امروز قیمت آن به زیر ۳۰ دلار کاهش یافته که بر اقتصاد کلان کشور از جمله ساخت و ساز تاثیرگذار است از این رو باید بودجه انقباضی بسته شود.

وی درباره پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره رقم بودجه سال آینده شهرداری تهران، عنوان کرد: درآمدها شهرداری تهران در سال آینده به ۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ، دارایی های سرمایه ای از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و دارایی های مالی از هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان به هزار و ۹۲ میلیارد تومان کاهش یابد. بر این اساس پیشنهاد می شود که بودجه سال آینده شهرداری تهران حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شود.

حافظی درباره جذب سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: با پیش بینی لازم در تبصره های بودجه شرایطی فراهم شود که در صورت وجود سرمایه گذار خارجی امکان استفاده از این فرصت فراهم شود.

پیرهادی :تعیین سقف بالا برای بودجه چرخه عادی زندگی در شهر را مختل می کند
عضو کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر حفظ جایگاه شهرداران مناطق اظهار داشت: روش و کیفیت موفقیت در تامین بودجه بسیار مهم است به گونه ای که نباید رقم بالایی مصوب کنیم و پس از آن شهرداران مناطق و شهرداران ناحیه ها را مجبور به کسب درآمد کنیم.

پیر هادی با بیان اینکه کسب درآمد تنها یک بخش کوچک از کار شهرداران مناطق است، گفت: باید برای شهرداران درآمد پایداری تعریف شود تا آنان بتوانند نیازهای اصلی مردم را حل کنند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه می توان با حذف موضوعاتی که در اولویت کار شهر نیست سقف بودجه را پایین آورد، ادامه داد: با رکود موجود حتی در صورت رونق اقتصادی هم تحقق سقف بودجه به راحتی امکان پذیر نخواهد بود ضمن اینکه می توان شهر را با حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اداره کرد.

پیرهادی اظهار داشت: با تعیین سقف بالا برای بودجه چرخه عادی زندگی در شهر از بین می رود و شهرداری مجبور به تخلف می شود .

وی با تاکید بر اینکه باید کارهایی که ماموریت ذاتی شهرداری نیست کنارگذاشته شود، تاکید کرد: با تعیین سقف بالا برای بودجه به جای پرسش از رعایت قانون از شهرداران باید از کسب درآمد پرسش شود.

حقانی: شهر تهران توان زیستی بیش از این را ندارد
محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری ها به عنوان برخی از منابع درآمدی شهر تهران اظهار داشت: امروز شهر تهران زیر بار فشار است و آیا در سالهای بعد شهر تهران اینچنین منابعی برای فروش دارد؟

وی به موضوع درآمدهای پایدار برای شهر اشاره کرد و گفت: باید برای افزایش سقف بودجه موضوع درآمدهای پایدار مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا توان افزایش سقف وجود دارد.

وی با اشاره موضوع بیان شده توسط شهردار مبنی بر اینکه می توان شهر را با ۵ هزار میلیارد تومان اداره کرد، گفت: اگر بیش از این مبلغ محقق شود باید در موضوعات زیست محیطی، کنترل آلودگی هوا و مترو سرمایه گذاری شود.
 

وی با بیان اینکه توان زیستی شهر بیش از این نیست، گفت: با توجه به واقعیات باید مشخص شود که آیا شهر تهران با توجه به منابع زیستی می تواند درآمدزا باشد.

عبدالحسین مختاباد نیز با اشاره به نوع برخورد با بدهکاران با شهرداری و طلب کاران از شهرداری در خصوص پروژه های فرهنگی در شهر اظهار داشت: شهری که دارای روح فرهنگی و هنری نباشد در واقع شهر زنده ای نیست و باید نسبت به آن توجه ویژه ای شود.
قدرت گودرزی، معاون اقتصادی و مالی شهردار تهران در این جلسه اظهار داشت: شهرداری تهران نیز علاقه مند به افزایش سقف بودجه نیست.

وی در ادامه به بازپرداخت مطالبات پیمانکاران اشاره کرد و گفت: از ۶ ماه گذشته موضوع مطالبات پیمانکاران در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون در حال اقدامات اجرایی آن هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا