سیاسی

نشست توجیهی وزارت خارجه قزاقستان در خصوص لغو تحریم‌های ایران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سفارت کشورمان در آستانه اعلام کرد: در این جلسه توجیهی، اصغر موسینوف معاون وزیر امور خارجه قزاقستان و همچنین پاتریک هورن رئیس بخش اقتصادی سفارت آمریکا در قزاقستان به همراه نیل لئونارد رئیس بخش تجاری نمایندگی اتحادیه اروپایی در قزاقستان ضمن گفت‌وگو روند لغو تحریم ها علیه ایران را توضیح دادند.

اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران در تاریخ ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۶ آغاز شده است و این امر (اجرای موافقتنامه) پس از تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد این که ایران تمام تعهدات مربوط به برنامه هسته‌ای خود را انجام داده، امکان‌پذیر شد.

در همین راستا موسینوف در سخنرانی خود اشاره کرد که موافقتنامه بین گروه شش میانجی گر بین المللی (۱+۵) و ایران یک نقطه روشن و تابان در میان رویدادهای منفی بین المللی بود که نوید دهنده آینده ای روشن است.

معاون وزیر امور خارجه قزاقستان با بیان اینکه، این موافقتنامه فرصت های فراوانی را برای کارآفرینان قزاقستان ایجاد می کند، گفت: ما با ایران از طریق دریای خزر همسایه هستیم و با لغو محدودیت ها در بخش مالی، روابط اقتصادی از جمله واردات محصولات غذایی از ایران تسهیل می شود.

همچنین در این جلسه اشاره شد که اولین توافق بین المللی که پس از آغاز اجرای موافقتنامه جامع اقدام مشترک با طرف ایرانی منعقد شده، موافقتنامه برقراری خط مستقیم هوایی بین آلماتی و تهران بوده است.

نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا نیز در این جلسه اعلام کردند که تحریم ها علیه ایران در بخش های مالی، اقتصادی، بیمه ای، انرژی، خودرو سازی و سایر بخش ها لغو شده است.

یرلان ادریس اف وزیر امور خارجه قزاقستان ضمن تفسیر نتایج جلسه توجیهی برگزار شده تاکید کرد: ابتکار نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در مورد برگزاری دو دور مذاکرات در خصوص برنامه هسته ای ایران در سال ۲۰۱۳ در آلماتی، فرصت برای رسیدن به پیشرفت های مثبت در فرآیند مذاکرات را فراهم کرد و این روند در نهایت پس از دو سال به تصویب موافقتنامه جامع اقدام مشترک رسید و به این ترتیب قزاقستان سهم قابل توجهی در حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ایفا کرده و آماده است در آینده نیز از این فرآیند حمایت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا