اجتماعی و فرهنگی

افتتاح ۲ هزار و ۸۷۵ مرکز جامع سلامت در حاشیه شهرها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  صبح امروز به صورت همزمان ۲ هزار و ۸۷۵ مرکز جامع سلامت در ۱۷ استان کشور به بهره‌برداری رسید.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت برای افتتاح تعدادی از این مراکز در استان البرز و منطقه مهدی‌آباد از توابع ساوجبلاغ حاضر شده بود، گفت: امروز با افتتاح مراکز جامع سلامت خدمات در محروم‌ترین مناطق کشور و برای مظلوم‌ترین افراد ارائه می‌گردد.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات امروز دنیا محسوب می‌شود، گفت: اینکه در ایران شاهد حاشیه‌نشینی باشیم یک واقعیت تلخ است و ما طبق سرشماری معاونت بهداشت ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساکن در حاشیه شهرهایمان داریم.

هاشمی با تاکید بر اینکه بخشی از این حاشیه نشینی‌ها حاصل بی‌تدبیری‌ها و بخش دیگر حاصل خشکسالی است، گفت: وظیفه ما این است که این چهره نامناسب را تبدیل به چهره‌ای قابل افتخار برای کشور کنیم. چرا که امام بزرگوار و مقام معظم رهبری همواره بر فقرزدایی و محرومیت زدایی اصرار فراوان داشته‌اند.

وزیر بهداشت فلسفه وقوع انقلاب اسلامی را فقرزدایی دانست و گفت: بخشی از انقلاب به علت احساس تحقیری بود که مردم بخاطر نابرابری‌ها داشتند و مردم انتظار توجه مسئولین را داشتند.

هاشمی با اشاره به اینکه اقتصاد و معیشت مردم همواره مورد توجه جمهوری اسلامی قرار داشته، گفت: امروز با وجود اینکه برایمان در حاشیه می‌سازند ما در متن هستیم و حرکت می‌کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه مراکز جامع سلامت بدون استخدام حتی یک نفر آغاز به کار کرده است، گفت: ۱۸ هزار خانه بهداشت داشتیم که در آنها ۱۷ هزار بهورز مشغول فعالیت هستند و وظیفه آنه مراقبت از کودکان، زنان باردار، بهداشت محیط و کنترل بیماری‌های واگیر است.

وزیر بهداشت افزود: امروز به ازای هر ۱۲ هزار نفر در حاشیه شهرها یک پایگاه بهداشتی داریم و برای هر ۳ هزار نفر یک مراقب بهداشتی تعیین شده است امیدوارم به زودی بتوانیم در این واحدها دندانپزشک، متخصص تغدیه، سلامت روان و دیگر متخصصان را مستقر کنیم تا به مردم خدمات مناسب ارائه دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز ۲۴ میلیون نفر تحت پوشش خدمات سلامت قرار گرفتند، گفت: ۱۰ میلیون این افراد حاشیه نشین‌های شهرها در ۱۷ استان و ۵ میلیون نفر آنها اهالی شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر بودند.

وی توجه به پیشگیری در سلامت را به پیشگیری از گناه تشبیه کرد و گفت: پیشگیری علاوه بر بعد معنوی در سبک زندگی نیز اهمیت دارد و ما نمی‌توانیم بگوییم انسان‌ها گناه کنند و بعد با توبه خود را پاک کنند چرا که انسانی که آلوده شد پاک شدنش بسیار سخت است.

هاشمی ادامه داد: در حوزه بهداشت نیز همینطور است، نمی‌توانیم بگوییم مردم به انواع بیماری‌ها مبتلا شوند و بعد درمانشان کنیم، آنهایی که مبتلا هستند به مانند چاق‌ها و سیگاری‌ها می‌دانند که درمان چقدر سخت است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما در کشور امکان پیشگیری را برای ۲۴ میلیون نفر محیا کردیم و امیدواریم تا پایان دولت همه کشور را تحت پوشش قرار دهیم.

وی مشکل این روزهای سلامت کشور را بیماری‌های غیرواگیر دانست و گفت: ما نقش موعظه‌گر داریم البته دولت وظیفه پیشگیری نیز دارد و می‌تواند با کنترل نمک، روغن، شکر، سموم کشاورزی و تولید خودروهایی با آلودگی کمتر در این مورد به ما کمک کند.

هاشمی اتفاق امروز و افتتاح مراکز جامع سلامت را در راستای اهداف جمهوری اسلامی دانست و گفت: کمک به حاشیه نشین‌ها باید به صورت پر فروغ‌تر ادامه داشته باشد البته سلامتی گوهری بر سر هر انسان سالم است که قدرش را نمی‌داند.

به گزارش فارس، امروز ۲ هزار و ۸۷۵ مرکز جامع سلامت در حاشیه شهرهای ۱۷ استان یزد، قزوین، خوزستان، قم، هرمزگان، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، زنجان، کرمان، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد، تهران، همدان و کرمانشاه به صورت همزمان به بهره‌برداری رسید.

وی همچنین در جمع خبرنگارانا استان البرز را از محروم‌ترین استانها عنوان کرد و گفت: تا نیمه دوم سال ۹۵ هزار تخت بیمارستانی برای این استان ساخته می‌شود که البته باز هم دو هزار تخت نیاز داریم.

هاشمی با وجود محدودیت های مالی تلاش های خوبی در این استان در جهت افزایش سلامت مردم در حال انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا