مدیریت شهری

شهردار تهران از تلاش وزارت نفت برای تامین سوخت استاندارد قدردانی کرد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد باقر قالیباف روز سه شنبه در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سالن همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد افزود: البته وقتی این سوخت استاندارد وارد موتوسیکلتها و پیکانهای کاربراتوری و اتوبوسهای فرسوده می شود، هوای شهر را آلوده می کند.

به گفته وی از سوی دیگر و متاسفانه روزانه ۵٠ هزار لیتر بنزین در تهران به واسطه نحوه سوختگیری خودروها تبخیر می شود.

شهردار تهران با تاکید بر این که کاهش آلودگی هوا امری میسر و امکانپذیر است اظهار کرد: بررسیها نشان می دهد که ٨٠ درصد آلایندگیهای پایتخت توسط وسایل نقلیه متحرک در شهر تولید می شود و تنها ٢٠ درصد مربوط به دیگر منابع آلاینده است.

وی میزان تولید آلایندگی منابع متحرک(وسایل نقلیه موتوری) را ٨٠٠ هزار تن اعلام و تصریح کرد: در حالی که حدود چهار میلیون وسیله نقلیه در تهران تردد می کنند، ۵٠ درصد از آلودگی هوای پایتخت از طریق چهار هزار خودرو فرسوده موجود در شهر تولید می شود.

قالیباف با طرح این سئوال که چرا به اتوبوسها و مینی بوسهایی که نمی توانند در جاده تردد کنند، اجازه تردد در شهرها داده می شود، گفت: ضعف مدیریتی در  اجرانشدن قانون به جایی رسیده که وسایل نقلیه از رده خارج شده به عنوان سرویس وزارتخانه ها، نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مورد استفاده قرار می گیرند.

شهردار تهران، خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این که می گویید از شهریور ماه سال ٩۵ اجازه تولید موتوسیکلتهای کاربراتوری داده نمی شود، خوب است اما آیا نمی توانیم امروز برای حل این مشکل تصمیم بگیریم به طوری که شهروندی با محدودیتهای مالی که نمی تواند از موتوسیکلتهای انژکتوری استفاده کند با ارائه تسهیلات این امکان به او داده شود؟

وی ادامه داد: چطور است که می توانیم وام خرید ١٠٠ هزار خودرو را به مردم بدهیم اما توانایی نوسازی تاکسیهای پیکان فرسوده شهر تهران را نداریم؟

شهردار تهران با اشاره به این که عامل اصلی مسئله آلودگی هوا را به خوبی می شناسیم گفت: بخشی از تجهیزات فنی موردنیاز برای شناسایی منشا آلاینده ٢,۵ میکرونی را در کشور نداشتیم که با همکاری دانشگاههای داخلی و خارجی نمونه هایی از این آلایندگی به خارج از کشور ارسال و نتایج بررسیها نشان داد نقش بنزین و گازوییل در تولید این آلاینده بسیار زیاد است.

وی با بیان این که ٢,٢ درصد از آلاینده ها توسط وسایل خانگی تولید می شود خاطرنشان کرد: در این شرائط صرفه جویی در مصرف گاز شرط عقلی است اما در آلودگی هوا تأثیری چندانی ندارد، بنابراین نباید تمرکز خود را به این موضوع معطوف کنیم.

قالیباف با بیان این که بخش عمده ای از حل موضوع مستلزم شناخت دقیق و کافی از مسئله است افزود: دو راه حل در زمینه کاهش آلودگی هوا وجود دارد، یک راه این است که اجازه دهیم آلودگی تولید شود و سپس برای حل آن اقدام کنیم اما راه حل دیگر که کارشناسان بر آن تأکید دارند این است که اجازه ندهیم آلاینده ها تولید شوند.

وی تأکید کرد: باید با برنامه ای مدون دارای پیوست اجتماعی و فرهنگی و اتخاذ تصمیمات بجا و دقیق اقداماتی چون توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار دهیم.

شهردار تهران با بیان این که امسال و سال آینده ۶٠ کیلومتر تونل مترو درتهران احداث می شود گفت: تا پایان سال ٩۶ تعداد ایستگاههای مترو در حالی به ١۶٠ ایستگاه افزایش می یابد که شهرداری تهران با شرائط بد اقتصادی روبروست و هیچ همراهی در این حوزه ندارد.

وی با اشاره به این که موتوسیکلتهای کاربراتوری سهم زیادی در تولید آلودگی هوا دارند تصریح کرد: یک موتوسیکلت در هر کیلومتر ١۵ گرم آلاینده تولید می کند، این در حالی است که میزان تولید آلایندگی یک خودرو با استاندارد یورو چهار، ١,١٨ است.

قالیباف گفت: وزن یک خودرو کاربراتوری پیکان یکهزار و ٢٠٠ کیلوگرم است که این خودرو در طول یکسال بیش از یکهزار و ٢٠٠ کیلوگرم آلاینده ٢,۵ میکرونی تولید می کند.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن برخی قوانین در حوزه مقابله با آلودگی هوا نیز اظهار کرد: دولت در سال ٩٠ مصوب کرد تا از تردد برخی خودروها در کلانشهرها جلوگیری شود اما متأسفانه این قانون اجرا نشد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اردیبهشت ماه امسال پس از برگزاری جلسه ای با شورای عالی ترافیک مقرر شد طرح LEZ در محدوده ای از شهر که بیشترین میزان تولید آلودگی را دارد اجرا شود اما اجازه این کار نیز به شهرداری تهران داده نشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دیگر کشورها نیز با چالش آلودگی هوا روبرو هستند گفت: کاهش آلودگی هوا به اقدامات بستگی دارد نه سخنرانی.

قالیباف افزود: تا چند سال گذشته تنها شهر تهران درگیر مشکل آلودگی هوا بود اما در حال حاضر شش شهر کشور که شرائط تعدادی از آنها به مراتب بدتر از پایتخت است با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند.

وی عنوان کرد: متأسفانه منابع و عوامل خطرساز آلودگی بر ما مسلط شده و خود را تثبیت کرده اند.

شهردار تهران با تأکید بر این که نباید با اطلاعات درست آدرس غلط داد، افزود: صحبتها درخصوص ساخت اتوبان، پل، تعداد خودرو درست است، اما نتیجه گیری که از آن می شود اشتباه است.

قالیباف اظهار کرد: اگر مشکل آلودگی هوا در طول ٢ دهه بوجود آمده با قاطعیت می گویم که در یک دوره ١٠ ساله قادریم بر آن مسلط شویم و در یک دوره پنج ساله به نقطه مطلوب دست یابیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اگر در طول ٢٠ سال به این مرحله رسیدیم برای بازگشت به نقطه اولیه به ٢٠ سال زمان نیاز نداریم، همانطور که شهرهایی چون مکزیکوسیتی که در مقایسه با تهران از جمعیت بیشتری برخوردار بوده و وضع اقتصادی بهتری نیز دارند اما شرائط اقلیمی مشابهی با تهران دارد توانستند مشکل آلودگی خود را حل کند.

وی گفت: زمانی آلاینده CO یکی از مشکلات جدی شهر تهران بود که با یک تصمیم جدی در طول چند سال این معضل حل شد به گونه ای که امروز مشکلی درخصوص آلاینده CO در شهر تهران وجود ندارد.

قالیباف با اشاره به این که در مقطعی گفته می شد مردم به فرهنگ ترافیک بها نمی دهند یادآور شد: زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می کردم طرحی مدون را به دولت ارائه دادم که هیئت دولت از من خواست که در طول مدت شش ماه تنها یک بند آن را اجرا کنم.

شهردار تهران با بیان این که یکی از بندهای طرح، بستن کمربند ایمنی بود گفت: آن زمان به هیئت دولت گفتم به شرطی این موضوع را می پذیرم که هیچ یک از شما در این خصوص مصاحبه ای با رسانه ها نداشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: این طرح ظرف مدت ٢ ماه اجرا و فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی نیز نهادینه شد به گونه ای که امروز بدون وجود پلیس بیش از ٧۵ درصد مردم از کمربند ایمنی استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن