شورای شهر

شهرداری مکلف به ارائه برنامه عملیاتی صیانت و حفاظت از باغات کن شد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورا در جریان بررسی طرح " الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی حفظ و تبدیل باغات کن به فضای سبز" اظهار داشت: در این طرح به دنبال عملیاتی کردن برنامه صیانت از باغات کن و عدم اجازه ساخت و ساز در این اراضی هستیم.

مهدی چمران رییس شورا در جهت اصلاح بندی از این طرح با اشاره به اینکه برای اجرای این برنامه نباید به دنبال ایجاد سازمان اجرایی جدیدی باشیم اظهار داشت: شهرداری منطقه ۵ که این اراضی در محدوده آن قرار دارد باید به دنبال سازو کار یکپارچه اجرایی باشد. 

وی یادآور شد: شورای شهر تهران در جریان اصلاح طرح تفصیلی طرحی را به کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی معماری و شهرسازی فرستاد که بر اساس آن اراضی باغات کن پهنه G شود که این موضوع در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز توجه حاضرین را به این نکته جلب کرد که در بسیاری از طرح های عمرانی که باید اراضی تملک شوند سالهاست مشکلات لاینحل و شرایط غیر قابل بازگشتی برای مالکین اراضی داخل این طرح ها باقی مانده است.

وی در ادامه یادآور شد: در این طرح تاکید بر خرید باغات کن شده است. مگر توان خرید باغات را داریم اول باید منابع تامین این نقل و انتقالات را پیش بینی کنیم سپس روی رفتار های سلبی که می خواهیم داشته باشیم دستور کار قرار دهیم.

رحمت اله حافظی در دفاع از این طرح نیز اظهار داشت: قرار نیست تملکی در این اراضی صورت گیرد. برای چنین قصدی قانون وجود دارد. 

وی پیشنهاد ورود شهرداری تهران برای کمک به آبیاری باغات در صورت عدم آبیاری از سوی مالک، قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۵۹دانست.

پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز خاطر نشان کرد: در شورای شهرستان موضوعاتی پیرامون سخت گیری برخی مصوبات بالادستی مطرح است که این طرح نیز از این قائده مستثنی نیست.

وی افزود: در برخی قوانین شرایط را به گونه ای سخت گیرانه طراحی میکنیم که یک روستایی حتی اجازه بازسازی و مرمت دیوار باغش را هم ندارد.

سروری در خصوص بندی از طرح که به آبیاری باغات توسط شهرداری در صورت عدم آبیاری از سوی مالک اشاره داشت گفت: تامین آب و آبیاری اراضی در حوزه کاری وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت نیرو است. هر جا شهرداری ورود پیدا کرده بسیاری از سازمانها و وزارتخانه های مسوول کنار کشیده اند. 

اسمعیل دوستی نیز یادآور شد: چرا در حوزه حفظ و صیانت از باغات فرهنگ سازی صورت نمی گیرد.

در بسیاری از طرحها انچنان سختگیری وجود دارد که افراد از تعمیرات ضروری و اولیه باغات خود باز می مانند آن وقت مدعی هستیم که می خواهیم باغات را حفظ کنیم.

پژمان پشمچی زاده معاون شهرسازی شهرداری تهران در این جلسه با اشاره به اینکه مسائل کن به صورت یکپارچه دیده خواهد شد اظهار داشت: طرح صیانت باغات کن در دست تهیه است به طور منظم گزارش هایی از پیشرفت مطالعات در کمیسیون شهرسازی ارائه می کنیم و درمورد چارچوب طرح به توافقاتی رسیده ایم.

وی همچنین اظهار داشت: در طرح تفصیلی این اراضی به عنوان پهنه سبز تثبیت شده اند.

بر اساس این گزارش اعضا شورا بعد از بحث و بررسی با لحاظ اصلاحاتی طرح " الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی حفظ و تبدیل باغات کن به فضای سبز" را به تصویب رساندند.

در بخش هایی از این مصوبه شهرداری تهران مکلف به ارایه برنامه عملیاتی صیانت، حفاظت باغات و اراضی کن ظرف مدت ۶ ماه شده است.

همچنین هرگونه ساخت وساز، دیوار کشی و مرمت ، تفکیک طبق برنامه صیانت از باغات باشد و شهرداری نیز باید در این زمینه نظارت داشته باشد.

از سوی دیگر شهرداری ملف به ایجاد مدیریت اجرایی حفاظت و صیانت از باغات بدون افزایش منابع انسانی و با کمک از نیروهای شهرداری منطقه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا