هاشمی: دولت کمک به «قم» و«اهواز» را به حساب«تهران» ننویسد
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: تهران ۹ میلیون نفر جمعیت ثابت و ۱۲ میلیون نفر جمعیت شناور دارد و روزانه ۳ میلیون جا به جایی از طریق شبکه ۱۷۰ کیلومتری متروی در حال بهره برداری تهران انجام می شود که با هیچ یک از شهرهای کشور که مترو در آنها به بهره برداری رسیده، قابل مقایسه نیست.
نگاه مسئولان دولتی به تهران محدود و محلی است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که اعتقاد داریم ایران فقط تهران نیست اما تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی و مرکز سیاسی کشور، مراکز عمده آموزشی و اداری، اجتماعی و اقتصادی، بهداشتی و درمانی، فرهنگی و هنری و … را در خود جای داده، اظهار کرد: نقش ملی و جایگاه بین المللی تهران، اقتضاء می کند تا از منظر ملی و با دیدگاه کلان به این کلان شهر نگریسته شده و از نگاه محدود و محلی به این شهر جهانی، اجتناب کنیم.
تشکری هاشمی با بیان این که حتی آن بخش از بدهی های دولت به مدیریت شهری تهران که خود مسئولان دولتی آنها را پذیرفته و به آن اذعان دارند را نیز پرداخت نمی کنند، تصریح کرد: در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت باید سالانه مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی بپردازد که هیچ خبری از آن نیست.
وی با تأکید بر این که در حالی که مسئولان دولتی نیز قبول دارند در دو سال و نیم روی کار آمدن دولت یازدهم، حتی یک دستگاه اتوبوس نیز به تهران اختصاص نداده و هیچ هزینه ای نیز بابت خرید اتوبوس برای تهران پرداخت نکرده اند، اضافه کرد: این در حالی است که دولت به راحتی دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام بانکی برای خرید ۱۱۰ هزار دستگاه خودروی شخصی به خودروسازان اختصاص می دهد.
حق مردم تهران را قطره چکانی می دهند
معاون شهردار تهران با اشاره به وعده ارائه تسهیلات دولتی برای خروج ۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان تاکسیرانی سراسر کشور، اظهار کرد: مشکل رانندگان تاکسی فرسوده تهران با ارجاع به آینده حل نمی شود و نیازمند اقدام اجرایی و عملی برای همین امروز است، کما این که مشکل رانندگان بیش از یک هزار دستگاه مینی بوس فرسوده تهران نیز با وعده و وعید برطرف نمی شود و انتظار ۲۰ هزار راننده تاکسی و مینی بوس فرسوده تهران از دولت، این است که حداقل تسهیلاتی مشابه آنچه که اخیراً به متقاضیان ۱۱۰ هزار دستگاه خودروی شخصی اختصاص داده شد را برای آنها نیز در نظر بگیرند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که چرا باید سهم شهر تهران از محل جرایم راهنمایی و رانندگی که شهروندان همین شهر می پردازند، پرداخت نشود و چرا باید یارانه شهروندان تهرانی بابت بلیت مترو و اتوبوس به صورت قطره چکانی پرداخت شود، تصریح کرد: به گفته مسئولان دولتی، تهران سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از وزارت کشور دریافت کرده که اگر آن را بپذیریم، این مبلع تنها برای خریداری ۱۴ دستگاه اتوبوس دوکابین که پاسخگوی یکی از خطوط اتوبوسرانی تهران نیز نیست، کفایت می کند.
بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، وی در پایان با تأکید بر این که مسئولان دولتی نیز اذعان دارند که از ابتدای امسال تا کنون که در فصل پایانی سال قرار داریم، مجموعاً ۴۷ و نیم میلیارد تومان به متروی تهران پرداخت کردهاند، خاطرنشان کرد: ساخت هر کیلومتر مترو، حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با احتساب این رقم، مبلغ پرداختی از سوی دولت، تنها برای ساخت ۳۱۶ متر و ۶۶ سانتیمتر مترو کفایت می کند و حتی برای ساخت مترو در فاصله کوتاه بین ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی تا ساختمان سازمان شهرداریها در خیابان کارگر نیز کافی نیست و در شرایط موجود، امیدواریم نمایندگان مجلس دهم به مسائل و مشکلات تهران توجه کنند.