اجتماعی و فرهنگی

گله از کوتاهی در معرفی پیامبر (ص)

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در آستانه میلاد حضرت محمد (ص)، نخستین جشنواره «خاتم» ویژه نگارش داستان کوتاه درباره پیامبر (ص) در تالار وحدت افتتاح شد. در این مراسم که با رونمایی از پوستر این جشنواره همراه بود یاسین حجازی که کتاب «قاف» را منتشر کرده و در آن به بازخوانی سه اثر کهن فارسی درباره پیامبر (ص) پرداخته است در سخنانی گفت:‌ در کتاب «قاف» من به بازخوانی سه کتاب کهن فارسی پرداخته‌ام که کم‌سال‌ترین این کتاب‌ها مربوط به هشت قرن پیش است.

 

او افزود: هدفم از بازخوانی این سه متن فعلا این است که مخاطبان این متن‌ها را روان و بی‌ دست‌انداز بخوانند. «قاف» عینا همان متن کهن است که من از تمام متن‌های این کتاب‌ها عناصر دراماتیک آن‌ها را شامل ایماژ‌ها و دیالوگ‌ها حفظ کرده‌ام ولی روایت‌های تخت را کنار گذاشته‌ام. بنابراین «قاف» یک سر متفاوت از آن سه کتاب کهن است اما گویی که هیچ بیرون از آن سه کتاب هم نیست. در این کتاب سعی کرده‌ام تصویری برای خواننده ایجاد کنم که او خود با قراردادن جزء به جزء آن متون تصویری گویاتر از واقعیت را دریابد.

 

حجازی سپس بخش‌هایی از روایت این کتاب مربوط به جنگ احد را خواند.

 

افتتاحیه جشنواره خاتم

 

پس از آن با حضور لولاچیان مدیر بنیاد فرهنگی و ارشاد امام صادق (ع)، مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» و علی‌اکبر اشعری عضو هیات مدیره بنیاد فرهنگی و ارشاد امام صادق (ع) با اهدای لوح تقدیر و یک تابلو از یاسین حجازی به خاطر تدوین کتاب «قاف» تجلیل شد.

 

در ادامه مراسم مجید قیصری دبیر جشنواره «خاتم» در متنی به ارائه گزارشی از این جشنواره پرداخت و گفت:‌ امید داریم که در این جشنواره با محوریت داستان کوتاه و شخصیت پیامبر (ص) جمعی را گرد آوریم.

 

این نویسنده سپس به برخی از ویژگی‌های داستان کوتاه اشاره کرد و گفت: نوشتن فرآیند پیچیده‌ای برای اکتشاف است و برای اکتشاف و پژوهش چه شخصیتی بزرگ‌تر از رسول اکرم (ص)؟

 

قیصری همچنین درباره جشنواره «خاتم» گفت: در عصری که بداخلاقی از در و دیوار می‌بارد هنوز شخصیتی مثل پیامبر (ص) هست که نور و امید و رحمت را در ما بکارد و جشنواره «خاتم» تولد این نور است. رسول اکرم (ص) تاریخ نیست که گذشته باشد؛ معجزه اعصار است.

 

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در سخنانی گفت: قبل از اینکه بخواهم فیلم را شروع کنم محضر خیلی از علما رسیدم. تقریبا خدمت بزرگ‌ترین مراجع شیعه رفتم، هم برای کسب اجازه و هم شنیدن رهنمودهایشان. وقتی از همه آنان خواستم توشه‌ای همراه ما کنند گفتند در عالم هیچ ذکری بالاتر از ذکر صلوات نیست و گروه ما در طول هفت سالی که مشغول ساخت این فیلم بودیم این توفیق را داشتیم که دائم صلوات بفرستیم.

 

این کارگردان سینما گفت: چون میلاد پیامبر (ص) است نمی‌خواهم وارد گله شوم. گله‌هایی وجود دارد از جمله این‌که جهان اسلام چقدر در نشان دادن چهره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) کوتاهی کرده است. اگر امروز قرائت‌های بسیار غلطی در جهان اسلام از پیامبر (ص) می‌شود از همین کوتاهی در معرفی این شخصیت والامقام است.

 

مجیدی اظهار کرد: در حوزه سینما تا به حال ۲۰۰ فیلم درباره حضرت عیسی (ع)، ۱۲۰ فیلم درباره حضرت موسی (ع) و ۴۲ فیلم درباره بودا ساخته شده است اما درباره پیامبر (ص)، یک فیلم توسط مرحوم مصطفی عقاد ساخته شد و دومین فیلم هم قرعه به نام کشور ما بود.

 

افتتاحیه جشنواره خاتم

 

او افزود: باورتان نمی‌شود که در طول این مدت چه هجمه‌های زیادی علیه «محمد رسول‌الله (ص)» انجام شد. البته همواره لطف و دعای مردم همراه ما بوده است. هجمه‌های دنیای غرب و قرائت‌های مختلف کشورهایی مثل عربستان که صف عجیبی در برابر این فیلم کشیدند و تمام مسیرها را برای آن مسدود کردند که البته نمی‌توانند جلو نور خدا را ببندند. اما تعجبم از هجمه‌هایی است که در داخل کشور و ایران شیعی توسط همه گروه‌های دگراندیش و… به ما وارد شد، هم در مورد بحث هزینه‌ها و هم بحث‌های ریشه‌ای. در این بین که هجمه‌ها به ما وارد می‌شد من بیشتر به غربت پیامبر (ص) فکر می‌کردم و رنجی که کشیدند. گویی که این رنج بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز ساری و جاری است. با این حال این ما هستیم که به این نام محتاجیم و نور پیامبر (ص) عالم‌گیر است چون حقیقت آفتاب را نمی‌توان پنهان کرد.

 

مجیدی در بخش دیگری از سخنانش درباره راه‌اندازی جشنواره «خاتم» با موضوع داستان کوتاه گفت: واقعیت این است که برای بسترسازی هر جریانی ادبیات می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد چون به نوعی ادبیات مادر همه هنرهاست، به خصوص ادبیات داستانی، که در این حوزه غفلت‌های زیادی صورت گرفته است.

 

او همچنین بیان کرد: امیدواریم این جشنواره مقدمه و سرمایه‌ای برای خلق آثار مهمی در حوزه تاریخ اسلام شود چون تاریخ اسلام و شخصیت پیامبر (ص) پر از زیبایی است و در این زمینه ادبیات می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

 

مجیدی به نهادینه نشدن کارهای فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ در نهادینه‌سازی فرهنگی و تولید آثار مهم به خاطر همین نهادینه نشدن ما در حوزه جنگ و انقلاب نیز کارهای بزرگی نتوانسته‌ایم انجام بدهیم. مسئولان هم همیشه به دنبال انجام کارهای روزمره بوده‌اند و به همین خاطر به روزمرگی افتاده‌اند. جشنواره «خاتم» یکی از کارهایی است که می‌خواهد نهادینه باشد تا به واسطه آن بذری کاشته شود و در آینده ما شاهد خلق آثار شاخص در حوزه ادبیات داستانی و رمان باشیم.

 

کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در بخش دیگری از سخنانش به خاطراتی از دوران ساخت این فیلم اشاره کرد و گفت: در طول ساخت این فیلم افرادی که صاحب جایگاه و مقام علمی و اجتماعی بودند به طور گمنام در سیاهی‌لشکر به ما کمک می کردند که برایم بسیار عجیب بود.

او در بخش دیگری از سخنانش به کم‌کاری در حوزه فرهنگ‌سازی درباره پیامبر اعظم (ص) در کشور اشاره کرد و گفت: ‌در فرهنگ عمومی ما پیامبر (ص) جاری نیست.

 

او بار دیگر گفت: جشنواره‌ها بستری برای جاری و ساری کردن و قرائت درست از اسلام حقیقی و شخصیت پیامبر (ص) در کشور و تمام جهان هستند. بحران‌های امروز دنیا نیز به خاطر همین قرائت‌های جعلی از اسلام هستند در صورتی که اگر فرهنگ اسلام به درستی ساری و جاری شود بسیاری از مشکلات قابل حل است.

 

در پایان این مراسم با حضور مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب و علی‌اکبر اشعری با اهدای لوح تقدیر و یک تابلو از مجید مجیدی تقدیر و از پوستر جشنواره نیز رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا