اجتماعی و فرهنگی

افزایش ۴۰ درصدی بارش‌های پاییزی در کشور

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین شاهرخ فاتح  با اشاره به اینکه بارش کل کشور از ابتدای مهرماه تا پایان آذر ۸۶ میلی‌متر بوده است، گفت: این در حالیست که در پاییز سال گذشته کشور ما ۶۷.۹ میلی‌متر دریافت بارش داشته است. بنابراین کل کشور در پاییز امسال نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت که ۶۱.۴ میلی‌متر است، ۴۰ درصد افزایش بارش داشته‌ است.

 

 

بارش پاییز ۹۴

 

وی با بیان اینکه استان تهران در پاییز امسال ۱۰۰.۲ میلی‌متر بارش دریافت کرده است، اظهار کرد: میانگین بلندمدت بارش استان تهران در فصل پاییز ۷۹.۵ میلی‌متر است و سال گذشته در این بازه زمانی ۶۳.۸ میلی‌متر بارش داشته است. بنابراین این استان افزایش بارش ۵۷ درصدی نسبت به سال قبل و افزایش ۲۶ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت را تجربه کرده است.

 

دمای پاییز ۹۴

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور افزود: در پاییز امسال استان‌های یزد با ۴۴ درصد، چهارمحال و بختیاری ۱۲ درصد و کهکیلویه و بویراحمد ۸ درصد با کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت مواجه بوده‌اند.

 

به گفته فاتح، استان‌های ایلام با ۱۷۵ درصد، کرمانشاه و هرمزگان ۱۱۸ درصد و لرستان با ۱۰۷ درصد افزایش بارش نسبت به میانگین بلندمدت در فصل پاییز را داشته‌اند.

 

وی درخصوص وضعیت بارش در استان ها نسبت به سال گذشته نیز خاطرنشان کرد: استان‌های یزد با ۳۹ درصد، آذربایجان های غربی و شرقی با ۳۰ درصد، مازندران با ۱۸ درصد کاهش بارش و در مقابل، استان‌های سیستان و بلوچستان با ۱۵۵۴ درصد، هرمزگان ۵۳۴ درصد و کرمان ۱۶۵ افزایش بارش نسبت به سال گذشته را داشته‌اند.

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه به وضعیت دمای پاییز ۹۴ اشاره کرد و گفت: در پاییز امسال در بسیاری از مناطق کشور شامل شمال غرب، جنوب غرب، جنوب، مرکز، جنوب شرق، بخش‌های وسیعی از شمال شرق وبخش‌های وسیعی از نوار ساحلی شمال بین نیم تا سه درجه سلسیوس گرم‌تر از شرایط طبیعی پاییز بوده‌اند.

 

فاتح اظهار کرد: در پاییز امسال بخش‌های محدودی از استان‌های همدان، مرکزی، زنجان، تهران، گلستان، شمال خراسان رضوی، ایلام، اصفهان، کرمان و سیستان و بلوچستان بین نیم تا دو درجه خنک‌تر از شرایط معمول پاییز بوده‌اند.

 

دمای آذر ماه

 

وی همچنین به دمای کشور در آذرماه اشاره کرد و گفت: در ماه گذشته بخش‌های وسیعی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، مناطق وسیعی از غرب، مرکز، شرق و جنوب شرق کشور بین نیم تا سه درجه خنک‌تر از شرایط طبیعی آذرماه بوده‌اند. در مقابل بخش‌های وسیعی از اردبیل، گیلان، مازندران، بخش‌هایی از استان‌های خراسان شمالی و رضوی، بخش‌های کوچکی از چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، بخش‌های وسیعی از استان قم و غرب سمنان مناطقی هستند که بین نیم تا دو درجه گرم‌تر نسبت به شرایط طبیعی آذرماه بوده‌اند.

 

فاتح در پایان با توجه با اظهار نظرهای متعدد در ماه‌های اخیر در مورد وقوع سرمای سخت به واسطه پدیده جوی ال‌نینوخاطر نشان کرد: همان طور که مستندات نشان می‌دهد، در آذرماه و درکل فصل پاییز که بعضی از مناطق کشور سردتر از حالت طبیعی خود بودند، بسیاری دیگر از پهنه‌های کشور با شرایطی گرم‌تر از میانگین‌های بلند‌مدت خود مواجه بودند، بنابراین شرایط کلی کشور از منظر دما به هیچ وجه غیرعادی و خارق‌العاده نبوده و این گونه نوسانات حول و حوش میانگین‌های بلندمدت در مناطق مختلف کشور کاملا طبیعی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا