شورای شهر

انتقاد چمران از دیده نشدن شوراها در برنامه ششم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مهندس مهدی چمران در پنجاهمین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مراکز استان ها که در بندرعباس با حضور نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و استاندار هرمزگان برگزار شده بود از دیده نشدن شوراها در برنامه ششم توسعه کشور انتقاد کرد و خواستار تجدید نظر در این برنامه شد.

 

وی گفت: در این مجمع ابتدا بر طرح اصلاح حقوق کارمندان و وضع مالی شهرداری‌ها که در وزارت کشور و سازمان شهرداری ها تصمیم گیری شده بود، مورد بحث قرار گرفت زیرا اصل متن این است که هر کاری شهرداری ها می خواهند انجام دهند باید در سازمان شهرداری‌ها تصمیم گیری شود.

 

مهدی چمران افزود: از طرفی نیز شهرداری ها باید خود بودجه سازمان شهرداری ها را تامین می کردند و در آن طرح هیچ اشاره ای به بحث اصلاح حقوق کارمندان شهرداری ها نشده و قرار بود بر اساس آن طرح بعدها راجع به این مسئله تصمیم گیری شود.

 

وی با بیان اینکه در این بند عنوان شده بود نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی نیست، اظهار کرد: هیچ گاه در قانون چنین چیزی را نداشته ایم. دولت قبلی می خواست آن را برچیده کند که متاسفانه اینچنین نشد و نهایتا از دستور کار مجلس حذف شد. مورد خطاب شدید دوستان در وزارت کشور نیز قرار گرفتیم. باید به گونه ای عمل کنیم که مورد انتقاد نباشیم.

 

ریس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مراکز استان کشور با انتقاد از نبود هیچ بندی در خصوص شوراها در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه دو بند موجود است که یکی از بندهای مربوط به ارزش افزوده است که این بند نحوه توزیع را تغییر داده و بر مشکلات ما افزوده زیرا این حق شوراها و شهرداری است که از ارزش افزوده سهم داشته باشند و نتیجه این بند برنامه ششم توسعه است که استانداری پروژه های شهری را انجام دهد و مصوبات شوراها نقشی نداشته باشد در حالی که شوراها یک پارلمان محلی است که باید دستش باز شود و کارها را سریعتر از بروکراسی های اداری انجام شود و باید این بند اصلاح شود.

 

چمران اضافه کرد: در بند دیگر که بند ۳۹ برنامه ششم توسعه است، گفته شده شهرداری ها می تواند به سمت فعالیت های سپرده شده اش حرکت کند و سازمان ها از این خدمات خریداری کنند حال سوال اینجاست شهرداری با کدام بودجه به سمت این فعالیت ها برود و خطرناکتر از آن است که برنامه و بودجه با وزارت کشور بنشیند و قانون شهرداری ها را هیئت دولت تصویب کند در حالی که مصوبه فعلی از سوی محلس شورای اسلامی بوده و قانون بوده و معلوم نیست چه چیزی نوشته می شود و امیدواریم این موضوع از دستور کار خارج شود.

 

وی افزود: دولت هیچگاه سهم ۵۰ درصدی اش در خصوص بافت فرسوده را نپرداخته که امیدوارم به این موضوع نگاه جدی تری شود.

 

چمران با اشاره به اینکه انحلال شوراها را باید در خواب دید و زمان هیچگاه به عقب برنمی گردد، گفت: همه سازمان ها و نهادها از شوراها ترس دارند اما از خودشان ترس ندارند مانند حریم دریاها که خود سازمان ها اقدام به تصرف کرده بودند که خوشبختانه در این موضوع برخوردهای مناسبی صورت گرفت و از محول کردن امور به شوراها ترس وجود دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: همه از شهرداری و شوراها تقاضا دارند در حالی که امور چندانی بر عهده این نهاد نیست و نباید انتظاری از آن ها داشت.

 

چمران در پایان بر حضور گسترده آحاد مردم در انتخابات هفتم اسفند مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا