رفاه اجتماعی در سایه مدیریت واحد شهری

/عباس علیپور-مدیرمسئول/

همزمان با توسعه روز افزون شهرنشینی و تعدد در شکل گیری و بوجود آمدن کلان شهرها، مدیریت شهری نیز نیاز به تکامل دارند و بدون شک اداره کلان شهرهایی که نیازمند انواع و اقسام خدمات شهری هستند کار ساده و آسانی نیست.

مهم ترین نکته در این بین هماهنگی نهادهایی اجرایی است که در بهترن حالت باید در چارچوب مدیریت واحد شهری خدمت رسانی کنند. در بحث مدیریت شهری، با توجه به اینکه دولت نمی‌تواند به تمام امور شهری و روستایی رسیدگی کند و برای جلوگیری از هزینه های بالا و بهره‌وری پایین برای مردم و دولت، بسیاری از مسئولیت‌ها و وظایف اجرایی که بیش از ۲۰ مورد می تواند باشد به همراه بودجه‌های آن در اختیار شوراها و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد. مدیریت یکپارچه شهری شامل بخش‌های مختلف و متنوعی مانند مدیریت حمل‌ونقل وترافیک، محیط‌زیست وزندگی، بازسازی بافت فرسوده شهری، مدیریت فرهنگی شهر، مدیریت آب و فاضلاب و ده‌ها موضوع دیگر در شهر است.

مدیریت یکپارچه شهری به خصوص در کلان شهری مثل تهران یکی از نیازهای مهم برای پیشبرد اهداف در راستای رفاه اجتماعی است. اینکه هر سازمانی با سبک خودش در شهر کارها را انجام دهد، شهر با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و مدیریت یکپارچه شهری ضمن برطرف کردن این مشکل شرایط پاسخگویی بهتر و بیشتر مسئولان در برابر مردم را محقق کرده و باعث می‌شود اهداف مورد نظر شهر به سرعت و با کمترین هدر رفت هزینه و زمان محقق شود.

بسیاری از مشکلات موجود در شهر به این دلیل است که سازمان هایی مثل آب و فاضلاب، آموزش و پرورش، شهرداری، راهنمایی و رانندگی، محیط زیست و… در شهر فعال هستند و هر کدام به سبک خود عمل می‌کنند و از یک نقطه واحد برای انجام کارها هماهنگ نمی‌شوند.

عدم هماهنگی میان این ارگان‌ها و سازمان‌ها مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، مثلا در تهران حدود ۲۷ دستگاه اجرایی فعالیت دارند که برای انجام کارهای خود باید با شهرداری در ارتباط بوده و همکاری و تعامل مناسبی را داشته باشند در غیر این صورت در بحث خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکلاتی مواجه خواهند شد. برای همین است که ضرورت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری برای ایجاد هماهنگی درفعالیت‌های اجرایی و شهری میان ارگان ها‌ کاملا محسوس است.

نکته مهم اینکه طبق ماده ۱۷۳ ‌برنامه پنجم توسعه‌ کشور دولت مجاز است در طول برنامه نسبت به تهیه برنامه جامع مدیریت شهری به‌منظور دستیابی به ساختار مناسب و مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری در محدوده و حریم شهرها، با رویکرد تحقق توسعه پایدار شهرها، تمرکز مدیریت از طریق واگذاری وظایف و تصدی‌های دستگاه‌های دولتی به بخش‌های خصوصی و تعاونی و شهرداری‌ها، بازنگری و به ‌روزرسانی قوانین و مقررات شهرداری‌ها و ارتقای جایگاه شهرداری‌ها و اتحادیه آنها اقدام قانونی به‌ عمل آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا