سیاسی

حفظ محیط زیست به الزامی جهانی تبدیل شده است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  متن این پیام به شرح زیر است:

 

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

انرژی از منابع ارزشمند طبیعت است. بشر به شیوه‌های گوناگون پیوسته پوشیده است با بکارگیری انرژی‌های در دسترس فعالیت‌های خود را به آسانی با کمترین هزینه و با بالاترین سرعت به انجام رساند. جمعیت جهان رو به افزایش است. و اگر الگوی جاری با به کار گیری انرژی تغییر نکند مصرف انرژی نیز رو به افزایش خواهد بود.

 

طبیعت منبع انرژی است اما درنحوه کسب انرژی از آن ،حفظ محیط زیست به الزامی جهانی تبدیل شده است. به هر حال تامین منابع انرژی پاک تجدیدپذیر و اقتصادی از ضروریات نظام‌های اقتصادی جهان است.

 

با توجه به مصرف زیاد و فزاینده‌ سوخت‌های فسیلی همچون زغال سنگ ، نفت و گاز و مانند آن‌ها در طی سال‌های گذشته و محدود بودن منابع این نوع سوخت‌ها توجه به جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

پایان‌پذیری منابع سوخت‌های فسیلی و محدودیت‌های آن در تامین انرژی و نیز آسیب‌های محیط زیستی، آلاینده‌های ناشی از بهره‌برداری از منابع فسیلی انرژی استفاده و توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر را به عنوان یک منبع انرژی پاک و عاری از آلودگی زیست محیطی ضروری می‌کند.

 

استفاده از انرژی تجدیدپذیر نه تنها سبب تنوع در سبد انرژی‌کشورها می‌شود بلکه با استفاده از این نوع انرژی و یا حداقل سازی مصرف سوخت‌های فسیلی می‌توان آن‌ها را صادر کرد و یا در صنایع پتروشیمی آن‌ها را به انواع کالاهای با ارزش افزوده بالا تبدیل کرد.

 

از این رو در برنامه‌ها و سیاست‌های بین‌المللی در راستای توسعه پایدار جهانی نقش ویژه‌ای به منابع تجدید پذیر انرژی محول شده است.

 

در حال حاضر کشور ما هزینه سنگین اعتقاد به اقتصاد نفتی را پرداخت می‌کند، هزینه‌هایی مانند یارانه‌ی سوخت ، دارو و درمان، مواد غذایی، حمایت از صنایع زیان ده دولتی و بخش خصوصی شبه دولتی و غیره.بدیهی است که ادامه این روش منطقی نیست. ما امروز در اقتصاد جدیدی به سر می‌بریم که توسط فناوری اطلاعات رو به رشد به وجود آمده که در آن قدرت نرم کشورها جایگزین قدرت نظامی سخت افزاری و حتی دیپلماسی کلاسیک شده است.

 

سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند تکمیل کننده این پروسه باشد و با اقتصاد جدید افزایش ثروت عمومی از طریق ایجاد کسب و کار جدید به وجود خواهد آمد.

 

کشور ما از نظر شرایط جغرافیایی در منطقه‌ای است که می‌تواند با خلاقیت و کمک گرفتن ازمدیریت مدرن جهانی سهم قابل توجهی را در بازار انرژی‌های پاک به دست آورد. فقط کمی اعتماد به نفس لازم داریم که زمینه بهوجود آمدن آن هم کسب سهم تولید و خدمات فنی مهندسی در بازار جهانی است.

 

جمهوری اسلامی ایران در یکی از مناطق استراتژیک جهان به ویژه از نقطه نظر انرژی واقع شده، استفاده بهینه از منابع انرژی‌های فسیلی و ارتقاء میزان بهره‌برداری از منابع متنوع انرژی‌های تجدیدپذیر جهت تامین بخشی از نیاز روزافزون انرژی کشور باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا کشور ایران ازلحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌گردد و علاوه بر وجودمنابع گسترده سوخت‌های فسیلی و تجدید ناپذیر نظیر نفت‌وگاز دارای پتانسیل فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد،خورشید، زیست توده و زمین گرمایی نیز می‌باشد چه ضرورت دارد بررسی راه‌های مصرف آن‌ها که در اقتصاد کشور نیز تاثیر فراوان دارد بیش از پیش احساس شود.

 

یکی از اهداف مهم برگزاری اولین همایش ملی اقتصاد انرژی تبیین و بررسی چگونگی استفاده و مدیریت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وارائه راهکارهایی در جهت بهینه‌سازی بر صرفه‌جویی و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست ،استفاده از این انرژی‌های نو می‌باشد. که امید است با این اهداف دست یابد.

 

در پایان ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش علمی و اقتصادی امیدوارم دستاوردهای حاصل از اندیشه و نظرات صاحب نظران و متخصصین باعث تقویت این حوزه ارزشمند در کشور شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا