شورای شهر

اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان جهت اتمام فاز اول پروژه «شهر آفتاب»

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در جریان دویست و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران، بررسی یک فوریت لایحه «مجوز افزایش اعتبار مصوب پروژه احداث و توسعه مجموعه‌ها و فضاهای شاخص در مقیاس جهانی، شهر آفتاب» در دستور کار اعضا قرار گرفت که در ادامه اعضا به شورا نظرات و پیشنهادات خود را در لایحه اشاره شده مطرح نمودند.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ضمن اشاره به اعتبارات اختصاص یافته در خصوص پروژه شهر آفتاب طی سالهای گذشته تصریح کرد: از سال ۸۸ پروژه اشاره شده با اعتبار ۶ میلیارد تومانی آغاز شد و در نهایت در سال ۸۹ ( ۳۵ میلیارد تومان)، سال ۹۰ ( ۳۵میلیارد تومان)، سال ۹۱ (۶۸ میلیارد تومان)، سال ۹۲ (۲۴۰ میلیارد تومان)، سال ۹۳ (۱۴۵ میلیارد تومان) و سال ۹۴ (۸۰ میلیارد تومان) اختصاص یافت.

وی با اشاره به جمع اعتبارات تخصیص یافته به پروژه جهانی شهر آفتاب گفت: تا به امروز ۶۰۹ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافته ولی هزینه عملکرد واقعی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان است.

دبیر با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد از پروژه به پایان رسیده است، گفت: در حال حاضر برای تأمین بخشی از امکانات و نیازها نیاز به اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومانی است که امیدواریم با عنایت اعضای شورای شهر تهران این رقم تخصیص یابد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران این اقدام شهرداری تهران را اقدامی مناسب دانست و گفت: این را به فال نیک می‌گیریم که شهرداری قبل از اجرا اعلام کرده است که نیاز به اعتبار دارد و ما نیز می‌توانیم با تصویب این لایحه کمک لازم را برای اتمام پروژه داشته باشیم.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ضمن مخالفت با یک فوریت لایحه اشاره شده، گفت: در حالی شهرداری تهران درخواست ۱۸۰ میلیارد تومان جهت اتمام فاز نخست پروژه شهر آفتاب را داشته است که بر اساس وعده‌های شهرداری می‌بایستی فاز اول این پروژه در شهریور ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسید .

وی تصریح کرد: با توجه به مصوبه سال ۸۴ قرار بود که این پروژه از طریق سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی احداث شود که متأسفانه این امر نیز محقق نشد و طی آمار به دست آمده تاکنون یک هزار میلیارد تومان جهت احداث این پروژه هزینه شده است.

حجت‌الاسلام ناصحی با اشاره به درخواست شهرداری تهران جهت اختصاص مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان به عنوان مازاد بر اعتبارات مصوب پروژه شهر آفتاب گفت: قطعاً این گونه درخواست‌ها و افزایش اعتبارات می‌بایستی در متمم بودجه لحاظ شود.

به گزارش فارس، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با اشاره به موافقتش با یک فوریت لایحه مجوز افزایش اعتبار مصوب پروژه احداث و توسعه مجموعه‌ها و فضاهای شاخص در مقیاس جهانی، شهر آفتاب بیان داشت: هم اکنون زیرساخت‌ها  سخت‌افزارهای لازم برای پروژه به اتمام رسیده است و اعتبار درخواست شده از سوی شهرداری برای تأمین تجهیزات مورد نیاز جهت بهره‌برداری پروژه شهر آفتاب است.

وی تصریح کرد: ما نیز می‌توانیم طی مذاکراتی با شهرداری تهران توضیحات آنها را برای صرف هزینه ۱۸۰ میلیارد تومانی به عنوان مازاد اعتبارات در پروژه شهر آفتاب داشته باشیم.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز به عنوان یکی دیگر از مخالفین لایحه اشاره شده تصریح کرد: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از عملکرد ۶ ماهه ابتدایی سال جاری شهرداری تهران داشته است حاکی از ‌آن است که شهرداری در تأمین درآمدهایش نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد عقب‌تر است.

وی تصریح کرد: نکته بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در تدوین کتاب بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران به صورت ویژه تأکید شده است که چنانچه شهرداری تهران منابع مازاد را به دست آورد بایستی در پروژه‌های اولویت‌دار هزینه کند.

حافظی با اشاره به پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری تهران گفت: قطعاً خطوط مترو و ناوگان اتوبوس‌رانی چه بسا از اتمام پروژه شهر آفتاب بالاتر هستند.

حافظی ادامه داد: بنده پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه پروژه شهر آفتاب از پروژه‌های اولویت‌دار شهر نیست این لایحه از دستور کار خارج شده است.

محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام برای شهر خطرناک هستند گفت: پروژه‌ای که  90 درصد آن انجام شده است می‌بایستی با حمایت شورای شهر تهران به پایان برسد چرا که در این گونه پروژه‌ها باید اقتصادی فکر کرد.

وی با اشاره به آلودگی هوای شهر تهران گفت: روز گذشته شاهد آلودگی وحشتناکی در شهر تهران بودیم که این گونه آلودگی‌ها به واسطه برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در شهر تهران است و عقل اقتصادی حکم می‌کند که پروژه شهر آفتاب با پیشرفت ۹۰ درصدی به اتمام برسد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به لایحه اشاره شده بیان داشت: در سالهای گذشته و قبل از اجرای پروژه شهر آفتاب بخش خصوصی چندین بار آمادگی خود را برای مشارکت در احداث این پروژه مطرح نمود اما هر بار به دلیلی این مشارکت میسر نشد.

وی تصریح کرد: در نهایت شورا تصمیم گرفت با تصویب مصوبه‌ای شهرداری تهران را وارد این پروژه کند تا بخش خصوصی نیز تشویق شود به طوری که در شورای دوم در سال ۸۰ بحث نمایشگاه و مشکلات ترافیکی سازمان نمایشگاهی مطرح بود و امیدواریم با توجه به پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه شاهد اتمام شهر آفتاب باشیم.

تندگویان عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با ارائه یک پیشنهاد در خصوص یک فوریت لایحه اشاره شده، بیان داشت: عقل حکم می‌کند پروژه‌ای که تا این مقطع رسیده است به پایان برسد و برای اینکه خیال اعضای شورای شهر تهران راحت شود پیشنهاد می‌کنم که کمیسیون معماری و شهرسازی و کمیسیون عمران ظرف مدت مشخصی برآورد قیمت واقعی پروژه شهر آفتاب را داشته باشند تا مشخص شود اعتبارات در این پروژه چگونه صرف شده است.

وی تأکید کرد: نبایستی این گونه پروژه‌ها بلاتکلیف بماند.

در ادامه بررسی یک فوریت لایحه اشاره شده، ترک‌آبادی نماینده شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه در سال ۸۴ طرح پروژه شهر آفتاب به تصویب رسید، گفت: سال ۸۵ سازمان سرمایه‌گذاری فراخوانی را اعلام داشت اما در همان مقطع و با توجه به اینکه اطراف پروژه شهر آفتاب بیابانی بیش نبود هیچ سرمایه‌گذاری برای ساخت اعلام آمادگی نکرد.

وی تصریح کرد: در نهایت با تصویب شورای شهر تهران نیز زیرساخت‌های نمایشگاه توسط شهرداری تهران و با اعتبار ۶۰۹ میلیارد تومانی آغاز و به پایان رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر سه سالن از ۱۵ سالن مدنظر توسط شهرداری تهران به همراه فضای سبز، مترو و ایستگاه‌ها به پایان رسیده است و ۱۲ سال باقیمانده نیز به زودی از طریق جذب بخش خصوصی شروع خواهد شد.

ترک‌آبادی بیان داشت: سه هتل نیز در این پروژه از طریق بخش خصوصی احداث خواهد شد، به طوری که درخواست اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومانی جهت احداث انشعابات آب، برق، گاز و برخی از خریدهای خارجی است.

نماینده شهرداری تهران ضمن اشاره به پیشرفت ۹۳ درصدی پروژه شهر آفتاب گفت: در صورت تحقق بودجه درخواست شده از سال آینده تمامی نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا