شورای شهر

تایید ورود دو بیماری جدید به ایران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  محمود حجتی در دویست و چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اظهارات اعضای شورای شهر اظهار داشت: کشاورزی و تولیدات کشاورزی در همه دنیا یک بحث راهبردی است.

وی افزود: در تمام دنیا ۱۰ درصد از میزان تولیدات کشاورزی صادر و مابقی در مصرف داخلی استفاده می‌شود.

حجتی با اشاره به اینکه کشاورزان زحمتکش‌ترین و کم‌بهره‌بردارترین فرد در حاصل کار خود هستند، گفت: باید به این افراد توجه بیشتری شود تا بتوانند تولیدات خود را از نظر کمی و کیفی افزایش دهند.

وی درباره وضعیت گندم مصرفی کشور نیز اظهار داشت: در بخش ذخیره و تولید وضعیت گندم بسیار خوب است و امیدواریم امسال ۹.۵ میلیون تن تولید و خرید گندم داشته باشیم و این میزان بیش از نیاز کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نیاز به واردات گندم داریم، گفت: در برنامه کلان ما این است که تراز کشور را در بحث واردات به صفر برسانیم.

حجتی گفت: ما به دنبال آن هستیم که کشاورزی معیشتی تبدیل به یک کشاورزی اقتصادی شود و در این راستا برنامه‌های خاصی نیز داریم.

وی درباره سلامت غذایی اظهار داشت: مباحثی که آقای حافظی رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورا درباره سلامت غذایی مطرح کردند مستندات و اطلاعات عنوان شده مربوط به گذشته است که البته امروز نیز ما با مشکلاتی مواجه هستیم و نیز اقداماتی نیز صورت گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر خیلی از محصولات کشاورزی ما به کشورهای توسعه‌یافته صنعتی و سخت‌‌گیرانه در حوزه واردات صادر می‌شود.

وی افزود: محصولات لبنی ما در خیلی از کشورها از جمله روسیه وارد شده است و نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار محصولات لبنی صادر کرده‌ایم و قطعاً بالای ۱۰۰ میلیون دلار صادرات به کشورهایی داشته‌ایم که سخت‌گیرانه عمل می‌کنند.

حجتی با اشاره به هزار واحد سم‌فروشی‌هایی که مجوزی ندارند و در سطح کشور فعالیت می‌کنند، گفت: نظامی را طراحی کرده‌ایم که به نحوه واردات سم‌ها به داخل کشورها نظارت بیشتری داشته باشند و هر روز این سموم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: قطعاً سم‌‌های خطرناکی تولید می‌شده که امروز استفاده از آنها ممنوع است.

حجتی خاطر نشان کرد: لایحه‌ای در حال تنظیم است و سپس به مجلس ارائه می‌شود که اگر فردی نسبت به فروش سموم غیرقانونی اقدام کند مغازه آن بسته شود البته شبکه قاچاق نیز وجود دارد که باید با آن برخورد شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: کشور ما چون در وضعیت خشک قرار دارد باید بیماری‌ها کمتر شود و مصرف سم و کود به مراتب پایین‌تر باشد.

وی یادآور شد: استانداردهای غذایی درباره محصولات غذایی تهیه شده است و روز به روز وضعیت بهتر می‌شود.

حجتی درباره کشت محصولات با آب آلوده در تهران اظهار داشت: کشت محصولات با آب آلوده در تهران فوق‌العاده کاهش یافته است و اگر کشت نیز انجام شود معدوم خواهد شد و توصیه ما این است که در این زمین‌ها زراعت چوب انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در رابطه با تعاونی‌ها، اقدامات اشتباهی در گذشته انجام شده است که البته جزو اختیارات وزیر نیز بوده است.

وی یادآور شد: وزیر جهاد کشاورزی مسئول خانه‌دار و یا زمین‌دار شدن مردم نیست. وزیر سابق با اختیاراتی که داشتند بخشی از زمین‌ها را به تعاونی‌ها واگذار کردند که این اقدام  اشتباهی بوده است.

حجتی گفت: این اقدام گرفتاری‌هایی را برای دولت ایجاد کرده است. در سال ۶۳ شهرک زیتون واگذار شد و هم اکنون چند هزار سند دست مردم است و از آن سو شورای عالی شهرسازی، محیط زیست و شورای شهر تهران تقاضا دارند که ساخت و سازی در آنجا صورت نگیرد و مقام معظم رهبری نیز به این موضوع چندین بار ورود پیدا کرده است که مقرر شد وزارت راه و شهرسازی مسئول این موضوع باشد و زمین‌های معوضی به آنها بدهند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره میوه‌های قاچاق نیز اظهار داشت: وضعیت ما از لحاظ میوه درآمد کشور است و در خیلی از محصولات اولین تولید‌کننده هستیم.

وی افزود: در حال حاضر ما ۴ درصد تولید جهانی با یک درصد جمعیت جهانی را داریم.

حجتی افزود: در خیلی از محصولات نیازی به واردات نداریم ولی متأسفانه قاچاق نیز صورت می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در قاچاق محصولات دو بیماری مگس مدیترانه‌ای و مگس زیتون وارد کشور شده‌ است و از این گرفتاری‌ها نیز داریم.

وی خاطر نشان کرد: ما آمادگی این را داریم که در حوزه میادین میوه و تره‌بار با شهرداری همکاری لازم را داشته باشیم همینطور در بحث جنگل‌داری‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

وی درباره شیرین‌سازی آب دریا نیز اظهار داشت: صنعت ما به این سمت رفته است ولی برای کشاورزان بهره‌ای ندارد و کشیدن آب دریا به استان کرمان هر متر مکعب ۸ تا ۱۰ هزار تومان هزینه دارد.

وی درباره مواد پروتئینی اظهار داشت: تراز ما در گوشت قرمز صفر است و حدود ۸۰ هزار تن واردات و معادل آن صادرات داریم.

وی خاطر نشان کرد: در برنج تولیدی کشور هیچ مشکلی نداریم ولی در منطقه‌ای در شمال کشور در برنج تولیدشده فلزات سنگین وجود دارد که در حال هماهنگی هستیم محصولات دیگری در آن زمین کشت شود که مشکلی نداشته باشد.

حجتی با اشاره به اینکه محصولات تراریخته در کشور تولید نمی‌شود، گفت: ذرت وارداتی، پنبه و بعضی از محصولات وارداتی به صورت تراریخته تولید می‌شود و کشورهای آمریکای شمالی، ایالات متحده و برزیل و در منطقه آسیا نیز پاکستان و چین تولید و صادرات محصولات تراریخته را دارند.

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران نیز درباره قاچاق میوه‌های لوکس در شهر تهران، اظهار داشت: بنده نه این میوه‌ها را دیده و نه خورده‌ام.

وی افزود: با وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها جلساتی در این خصوص برگزار شده و نسبت به جلوگیری از قاچاق این محصولات اقدام شده است. البته هم اکنون نارنگی پاکستانی در داراب نیز تولید می‌شود ولی از سوی دیگر نارنگی پاکستانی نیز به کشور قاچاق می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا