اجتماعی و فرهنگی

ارتقاء جایگاه استانداری تهران به معاونت رییس جمهوری

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سیدشهاب الدین چاوشی افزود: باید در شیوه مدیریت استان تهران تجدیدنظر جدی انجام شود؛ درحال حاضر اختیارات استانداری تهران در حد یک استانداری کوچک است، در حالی که در این استان بزرگان، شخصیت ها و وزرا وجود دارند. استانداری فرصت و امکان ایفای نقش به عنوان نماینده ارشد حاکمیت را ندارد.

 

 

جایگاه استانداری تهران به معاونت رییس جمهور ارتقاء یابد

وی افزود: اگر بخواهیم استانداری به معنای صحیح نماینده ارشد حاکمیت در استان حرف اول را بزند باید جایگاه آن ارتقاء پیدا کند و برای هماهنگی وزارتخانه‌ها با استانداری باید جایگاه استانداری حداقل به معاونت رییس جمهور ارتقاء یابد.

 

معاون استاندار تهران ادامه داد: به لحاظ سلسله مراتبی و تشکیلات قانونی استانداری فوق وزارتخانه‌ها نیست؛ اما وزارتخانه‌ها در حوزه استانداری تهران حضور دارند. در این شرایط استانداری چگونه می تواند عملکرد وزارتخانه هایی که تحت نظرش نیستند را هماهنگ کند. بی تردید هر وزارتخانه ای تاثیر ویژه ای بر استان تهران می گذارد.

 

چاوشی تاکید کرد: در سایر استان ها استاندار مسئول است و در مقابل اختیارات پاسخگو اما در استان تهران اینگونه نیست لذا به نظر می رسد اگر برای مدیریت سیاسی تدبیر جدیدی اندیشیده نشود؛ با وضعیت موجود در اعمال نقش حاکمیت در استان تهران مشکلاتی خواهیم داشت.

 

معاون سیاسی، اجتماعی استانداری تهران درخصوص حل مشکلات استان در شرایط فعلی گفت: آنچه که امروز در استان تهران جریان دارد این است که عمدتا به لحاظ ارتباطات و شخصیت حقیقی استاندار با توجه به اینکه چندین دوره در مجلس حضور داشته اند بخشی از مسائل رتق و فتق می شود، اما به لحاظ ایجاد هماهنگی در عملکرد دستگاه‌های موجود در استان با دشواری هایی روبه رو هستیم.

 

وی افزود: با توجه به این مباحث باید جایگاه استانداری تهران حداقل به معاونت وزیر کشور و یا اگر به دنبال ایفای نقش بهتر استانداری هستیم به معاونت رییس جمهور ارتقاء یابد؛ چرا که شرایط اداره استان تهران با سایر استان ها متفاوت است.

 

چاوشی تاکید کرد: در شرایطی که مدیریت در سطح استان با این مشکلات اداری مواجه است و نمی توانیم به لحاظ قانونی اختیارات خود را اعمال کنیم با توجه به تعدد دستگاه‌های تاثیرگذار طبعا سایر شهرستان‌های استان مانند شهرری و شمیرانات نیز با مشکل مواجه می شوند؛ باید برای استان تهران تعریف مجزایی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به لزوم تحقق مدیریت یکپارچه شهری در شهر تهران، افزود: در حال حاضر در شهر تهران شهرداری کار خود را انجام می دهد و استانداری نیز کار خود را، البته در این دوره خوشبختانه ارتباط ایجاد شده اما یک ارتباط قانونی تنگاتنگ وجود ندارد. ابزار کار در اداره امور شهری تهران به دست شهرداری تهران است؛ اما آیا شهرداری تهران پاسخگوی استانداری هست یا خیر؟

 

شهرداری‌ تهران پاسخگوی استانداری نیست

معاون سیاسی، اجتماعی استانداری تهران تاکید کرد: در سایر شهرها شهرداری‌ها پاسخگوی استانداری هستند؛ اما در تهران چنین اتفاقی نمی افتد این مسائل می تواند تبعاتی در نحوه اداره استان تهران داشته باشد و باعث می شود منطقا توقعی که از استانداری تهران در استان به عنوان نماینده ارشد حاکمیت داریم برآورده نشود؛ مگر اینکه ساختار مدیریت سیاسی استان را تغییر دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا