شورای شهر

چمران: ساخت و سازهای منطقه ۲۲ تا قبل از طرح تفصیلی جدید متوقف شود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین اصغر قدیمی دبیر دبیران شورایاری منطقه ۲۲ در ابتدای دویست و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران گزارشی را در خصوص فعالیت‌ها و عملکرد شورایاری این منطقه در صحن علنی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود منطقه ۲۲ به قطب گردشگری تهران تبدیل شود، اظهار داشت: پروژه‌های بسیاری از جمله آبشار تهران، بوستان جوانمردان، دریاچه خلیج فارس و پروژه هزار و یک شهر در این منطقه  پیش‌بینی شده بود که به دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه مشکلات زیادی را در این منطقه ایجاد نمود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی منطقه نبود آب شرب در بسیاری از محلات است و این در حالی است که منطقه ۲۲ بیشترین مصرف آب معدنی را نسبت به سایر مناطق تهران دارد.

قدیمی با اشاره به ساخت و سازهای بی‌رویه در منطقه ۲۲ گفت: یک پنجم ساخت و سازها در شهر تهران، در منطقه ۲۲ صورت گرفته است و این در حالی است که حمل و نقل عمومی در این منطقه وضعیت بدی را دارد.

دبیر دبیران شورایاری منطقه ۲۲ با اشاره به اینکه این منطقه فرصت استثنایی برای تهران محسوب می شد، گفت: متاسفانه به دلایل مختلف این فرصت از بین رفته است ضمن اینکه انبوه‌سازان توجهی را به مسائل رفاهی و تفریحی در محلات منطقه ۲۲ ندارند.

وی تصریح کرد: شهرک‌های مناطق ۲۲ مشکلات زیادی را از جمله افت فشار آب، عدم فاضلاب، نبود روشنایی مناسب در معابر و همچنین … دارند و این در حالی است که متاسفانه در این منطقه توجهی برای مترو پیش‌بینی نشده است و به نظر می‌رسد در آینده مشکل خودروهای تک نفره نسبت به شرایط فعلی افزایش یابد.

به گزارش فارس، پس از گزارش دبیر دبیران شورایاری منطقه ۲۲، علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ضمن تاکید بر ساخت و سازهای بی‌رویه در منطقه ۲۲ خاطر نشان کرد: کمیسیون شهرداری و معماری شورای شهر تهران باید به این موضوع ورود کند و از حضور مجوزهای بی‌رویه جلوگیری کند.

وی گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران باید پرونده‌هایی که در مراحل مختلف ساخت و ساز قرار دارند را مورد بررسی قرار دهد تا از مشکلات منطقه کاسته شود.

به گزارش فارس، اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز ضمن اشاره به اینکه منطقه ۲۲ یکی از مناطق ارزشمند شهر تهران محسوب می‌شود، بیان داشت: متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به ساخت‌و  سازهای بی‌رویه شاهد وجود بافت فرسوده در این منطقه شده‌ایم.

وی تصریح کرد: در منطقه ۲۲ ساخت و سازها بدون توجیه فرهنگی،‌ اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته است و واگذاری در این منطقه بیش از طرح تفصیلی منطقه ۲۲ است و همین امر آینده منطقه ۲۲ را در معرض خطر قرار داده است و در آینده فاجعه زیست محیطی به بار خواهد آورد که امیدواریم مسئولین امر به این موضوع توجه داشته باشند.

احمد حکیمی‌پور رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نیز در ارتباط با منطقه ۲۲ گفت: هدف از احداث این منطقه ایجاد زیرساخت‌های لازم و امکانات مناسب برای شهر بود که متأسفانه از هدفی که مد نظر بود، دور شده‌ایم.

وی تصریح کرد: متاسفانه شرایط به وجود آمده در منطقه ۲۲ مشکلات بسیاری را از لحاظ جمعیتی، زیرساخت‌ها و امکانات و همچنین حمل و نقل ایجاد کرده است و همه این موارد عدم تعادل در منطقه ۲۲ را نشان می‌دهد که البته همه مشکلات به شهردار فعلی برنمی‌گردد.

وی اظهار امیدواری کرد: در رابطه با گزارشات شورایاران یک تصمیم عملی گرفته شود.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی دبیر دبیران شورایاری منطقه ۲۲ بیان داشت: جنس گزارش شواریاران خاص بوده و با گزارشات شهرداران و حتی اعضای شورا متفاوت است.

وی تصریح کرد: گزارشات شورایاران باید بر اساس فرمتی تهیه شود که مشکلات محلات و مناطق در قالب کمیسیون‌های شورا تنظیم و پیگیری شود و مطالباتشان معلوم شود.

شاکری گفت: سهم حوزه فرهنگی اجتماعی در گزارش ارائه شده از سوی شورایاران منطقه ۲۲ اندک بوده و این درحالی است که با توجه به حضور قومیت‌های مختلف باید توجه بیشتری را به مقوله فرهنگی و اجتماعی در منطقه ۲۲ داشت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: متاسفانه شرایط فعلی منطقه ۲۲ و ساخت و سازهای بی‌رویه در این منطقه راه تنفس تهرانی‌ها را بسته است و باید یک فکر قانونی و شورایی انجام داد.

وی همچنین به پروژه هزار و یک شهر با وسعت ۵۰۰ هکتار در منطقه ۲۲ اشاره کرد و گفت: مساحت این پروژه بیش از اراضی عباس آباد بوده و طرح بزرگی محسوب می‌شود و پیشنهاد می‌شود که با توجه به اهمیت این پروژه، شهرداری تهران طرح آن را آماده و در اختیار شورا قرار دهد.

به گزارش فارس، مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه مشکلات ارائه شده از سوی دبیر دبیران شورایاری منطقه ۲۲ تنها بخشی از موانع و مشکلات منطقه ۲۲ محسوب می‌شود، گفت: شورا باید برای حل این مشکلات تصمیم‌گیری سریعی را انجام دهد و این در حالی است که در منطقه ۲۲ با کمبود سرانه آموزشی در محلات روبرو هستیم.

وی گفت: متاسفانه در برخی از محلات منطقه ۲۲ هیچ مدرسه‌ای وجود ندارد و شهروندان برای اعزام بچه‌هایشان به مدارس باید پول‌های هنگفتی را پرداخت کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: قطعا وظیفه شهرداری ساخت و ساز مدرسه نیست و این نهاد تنها می تواند کمکی را در این بخش داشته باشد و امیدواریم آموزش و پرورش به امر آموزش در منطقه ۲۲ توجه بیشتری را داشته باشد.

طلایی همچنین به فعالیت انبوه‌سازان در منطقه ۲۲ اشاره کرد و گفت: متاسفانه انبوه سازان به تعهدات خود برای احداث سرانه‌های آموزشی و خدماتی توجهی نکرده‌اند.

وی ادامه داد: برنامه سالانه شهرداری تهران باید به گونه‌ای تنظیم شود که نیاز محلات و مشکلات آنها در نظر گرفته شود.

طلایی ادامه داد: متاسفانه بودجه سال ۹۴ به سراهای محلات پرداخت نشده است و این در حالی است که ریالی را نیز به عنوان تن‌خواه به این مجموعه‌ها پرداخت نکرده‌اند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به کمبود سرانه مذهبی در منطقه ۲۲ گفت: برخی از محلات منطقه ۲۲ مسجد ندارند و باید در منطقه ۲۲ با این ،توسعه مترو پیش‌بینی شود و امیدواریم شورای سیاست‌گذاری مطالعات لازم را برای رساندن خطوط مترو به این منطقه در دستور کار خود قرار دهد.

اسماعیل دوستی رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به نگرانی در منطقه ۲۲ به دلیل ساخت برج‌های سر به فلک کشیده گفت: معتقدم نظارت دقیقی در ساخت و سازها در این منطقه نمی‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نظارت‌های ویژه‌ای را در ساخت‌ و سازهای این منطقه داشته باشد.

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: در این منطقه باید کارهای مهم و اساسی انجام داد که البته بخشی از این کارها صورت گرفته است.

وی با اشاره به همراهی و همدلی شورایاری منطقه ۲۲ با شهرداری و شورای شهر تهران گفت: این منطقه از جمله مناطقی است که تعامل خوبی را با مجموعه مدیریت شهری دارد.

سروری در ادامه به کمبود سرانه‌های فرهنگی مذهبی در منطقه اشاره کرد و گفت: شاهد هستیم که با توجه به جمعیت منطقه تناسب خوبی فی‌مابین جمعیت و اماکن فرهنگی و مذهبی وجود ندارد و این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سروری گفت: منطقه ۲۲ یکی از مناطقی است که به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفته است و باید به موضوعات مهمی از جمله موضوعات فرهنگی، اجتماعی، ‌آموزشی و … توجه شود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای مراکز آموزشی در منطقه ۲۲گفت: علی‌غم نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با وزیر آموزش و پرورش متاسفانه اقدامی برای توسعه فضای آموزشی در منطقه صورت نگرفته است و به دلیل عدم هماهنگی، شهروندان در این منطقه در فقر آموزشی به سر می‌برند.

سروری از رئیس شورای شهر تهران در خواست کرد که موارد آموزشی را از طریق آموزش و پرورش مطالبه کند.

به گزارش فارس، در ادامه جلسه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه منطقه ۲۲ با این شرایط و ساخت و سازهای بی‌رویه طراحی نشده بود، گفت: حداکثر جمعیتی که برای این منطقه پیش‌بینی شده بود ۴۰۰ هزار نفر بود و پیش‌تر قرار بود خدمات شهر تهران و مکان‌های تفریحی در منطقه ۲۲ احداث شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید واحدهای تجاری در منطقه ۲۲ احداث شود، گفت: به عقیده بنده ضرورت دارد که در طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تجدیدنظر شود و تا قبل از تصویب طرح جدید، ساخت و سازها در این منطقه متوقف شود.

وی اظهار امیدواری کرد: رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران مشکلات و موانع ارائه شده از سوی دبیر دبیران شورایاری منطقه ۲۲ را پیگیری کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه باید از ساخت و سازهای بلند مرتبه جلوگیری کرد، گفت: متاسفانه منطقه ۲۲ با مشکلاتی از جمله آب شرب،‌ فاضلاب و … روبرو است.

وی گفت: در دور سوم شورای شهر تهران تفاهم‌نامه‌ای با شرکت آب و فاضلاب در منطقه ۲۲ به امضا رسید اما متاسفانه اجرا نشده است.

رئیس اسلامی شورای شهر تهران همچنین به وضعیت آموزشی و مدارس در منطقه ۲۲ اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید انبوه‌سازان نیز به تعهدات خود در خصوص احداث مراکز آموزشی و فرهنگی نیز عمل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا