شورای شهر

صابری: مناسب سازی شهر تنها وظیفه شهرداری نیست

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی صابری با تاکید بر اینکه شعار انتخاباتی اش، تحقق شهر دسترس پذیر برای تمام شهروندان به ویژه معلولان بوده است، تصریح کرد: گروه مشورتی معلولان از سوی شهردار تهران برای نخستین بار در کشور به همکاری دعوت شده اند، آنهم در شرایطی که تاکنون مدیران اجرایی ضرورتی بر انجام این کار نمی دیدند.

وی با اشاره به تشکیل گروه مشورتی با حضور سه تن از کارشناسان شهر که دچار معلولیت هستند، افزود: وقتی مسئولان خود به شخصه دارای نقص عضو باشند، تحقق نیاز شهروندانی که از ناتوانی جسمی رنج می برند، برایشان اهمیت دوچندانی می یابد. از همین رو شاهد هستیم که با تشکیل شورای چهارم در زمینه تحقق شهر دسترس پذیر گام های اثرگذاری برداشته شده است.

صابری با تاکید بر اینکه تحقق شهر دسترس پذیر و رفع صددرصدی و سریع موانع شهر برای تردد معلولان، بیشتر شبیه به یک آرمان و آرزو است، خاطرنشان کرد: نباید توقع داشته باشیم که یک روزه و در مدت زمان اندکی شهر دچار تحول شود، بلکه تحقق شعار شهر دسترس پذیر یک پروسه بلندمدت است که در این زمینه اقدامات شهردار تهران، جای تقدیر و تشکر دارد.

این عضو روشن دل شورای شهر با یادآوری اینکه مدیریت شهری تهران در زمینه تحقق شهر دسترس پذیر نیاز به گروه مشورتی خاصی داشت که امروز در کنار شهردار قرار گرفته اند، متذکر شد: یکی از مهم ترین اقدامات این گروه مشورتی باید حساس سازی نگاه شهر و شهروندان به تامین نیاز شهروندان معلول باشد. چراکه معلولان نیز به اندازه سایر شهروندان از امکانات شهر حق دارند و باید ذی نفع شهرنشینی باشند، نه متضرر.

صابری با یادآوری اینکه در مسیر دسترس پذیر شدن شهرها باید فرآیند اجرای پروژه ها با تغییر نگاه کاربردی همراه شوند، لازمه رسیدن به استانداردهای چنین شهری را مصوبات شورای شهر دانست و گفت: در این زمینه نیازمند مشارکت تمامی کمیسیون های مختلف شورا هستیم تا شهر تهران به معنای واقعی کلمه دسترس پذیر شود. زیرا تا زمانی که عزم و اراده گروهی شکل نگیرد، نگاه جامعه به ضرورت تامین نیازهای شهروندان معلول حساس نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه شورای شهر از رسانه ها خواست مباحثی که مربوط به محدودیت های مختلف زندگی معلولان در شهر است را بازنمایی کنند و گفت: درست است که مدیریت شهری باید به سمت اجرای مصوباتی حرکت کند که منجر به تحقق شهر دسترس پذیر شود، اما فراموش نکنیم مناسب‌سازی شهر فقط مناسب‌سازی فضاهای شهری نیست، بلکه تمامی جوانب زندگی معلولان را دربرمی گیرد. مساله مهمی که به نظر می رسد درنگاه مسئولان سایر دستگاه های اجرایی نیز مغفول مانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا