اجتماعی و فرهنگی

دلار به مرز ۳۷۰۰ تومان رسید

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  بازار ارز و سکه مدتی است که بعد از یک دوره چند ماهه که ثبات نسبی را تجربه کرد، بار دیگر در روز‌ها و هفته‌های اخیر دچار نوسانات و تغییراتی شد.

دلار آمریکا که اخیرا در میان ارزها با بیشترین تغییر روبرو شده و مدتی است که روند صعودی پیدا کرده است در شروع این هفته نیز به روند اخیرش ادامه داد و در بازار امروز – یکشنبه – به مرز ۳۷۰۰ تومان نزدیک‌ شد؛ اتفاقی که دست کم در سال جاری بی‌سابقه است. در سالی که در بیشتر ماه‌های آن دلار آزاد کمتر از ۳۵۰۰ تومان فروخته شد، ظرف حدود یک ماه گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

 

نرخ خرید و فروش انواع ارز در بازار

هر دلار آمریکا بین صرافی‌ها و دلالان ارز، به طور متوسط ۳۶۶۰ تومان خریداری و ۳۶۸۰ تومان فروخته می‌شود و در برخی صرافی‌ها قیمت فروش آن به ۳۶۹۰ تومان هم رسیده است.

 

در میان سایر ارزها یورو ۳۸۵۵ تومان خریده و ۳۸۹۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین پوند انگلیس ۵۴۶۰ تومان خریداری و ۵۵۴۰ تومان عرضه می‌شود. لیر ترکیه نیز ۱۲۴۵ تومان خریده و ۱۲۹۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین یوان چین ۵۶۰ تومان خریداری می‌شود و ۵۹۰ تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

 

همچنین بر اساس مشاهدات خبرنگار ایسنا،‌ مردم بیشتر از هفته‌های قبل در بازار ارز در رفت و آمد هستند و قیمت‌ها را رصد می‌کنند. آنچه از وضعیت کلی بازار ارز به نظر می‌رسد این است که در شرایط فعلی، تمایل به فروش ارز تا حدودی بیش از خرید آن است.

 

تحلیل‌های متفاوت درباره نرخ دلار

به گفته برخی دلالان این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده روند صعودی قیمت ارز ادامه داشته باشد؛ هر چند برخی صرافی‌ها می‌گویند این افزایش قیمت دلیل مشخصی ندارد و در روز‌های آینده سیر نزولی را سپری خواهد کرد و وضعیت به ثبات می‌رسد.

 

در این مدت و بعد از آغاز روند افزایشی قیمت ارز، برخی کارشناسان و ناظران اقتصادی تحلیل‌های متفاوت را درباره این روند مطرح کردند و دلایل مختلفی را برای آن برشمردند.

 

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران پیش از این درباره دلایل افزایش نرخ ارز به ایسنا گفته بود که احساس نگرانی از نبود ارز در بازار موجب شده که قیمت‌ها به شکل احساسی افزایش پیدا کند.

 

به گفته ابوالفضل گلپایگانی، در شرایط فعلی بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان به منابع و قطعات نیاز دارند و از این جهت احساس می‌کنند باید منابع ارزی بیشتری برای خرید‌هایشان در اختیار داشته باشند.

 

از سوی دیگر کشتی‌آرای – رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران – تعطیلات ماه جاری و افزایش مسافرت‌ها در این ماه را عامل افزایش قیمت دلار می‌داند.

 

همچنین به گفته مقیمی – یکی از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران – در فضای پسا برجام انتظارات بیشتری برای حضور ایران در عرصه تجارت بین الملل اتفاق افتاده و این عامل یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در افزایش قیمت ارز طی هفته‌های اخیر بوده است.

 

قیمت انواع سکه و طلا در بازار

البته قیمت‌ها در بازار سکه حاکی از این است که غیر از سکه تمام طرح جدید، انواع سکه نسبت به روز گذشته ثبات نسبی قیمت دارند.

 

‌سکه تمام طرح جدید به طور متوسط در بازار امروز ۹۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود و ۹۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود که در مقایسه با روز گذشته افزایش حدود ۵۰۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

 

همچنین قیمت خرید نیم سکه ۴۵۰ هزار تومان و قیمت فروش آن ۴۶۰ هزار تومان است. ربع سکه نیز ۲۴۰ هزار تومان خریداری می‌شود و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. سکه گرمی نیز ۱۶۰ هزار تومان خریده و ۱۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

 

در بازار طلا نیز، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۲ هزار و ۷۴۰ تومان و هر مثقال طلا ۴۰۱ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد و اونس جهانی ۱۰۵۷ دلار و ۶۰ سنت فروخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا