سیاسی

اجازه نمی‌دهیم مراسمی غیر قانونی برای بر هم زدن مراسم‌های دیگر رخ دهد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه تلویزیونی نگاه یک، افزود: در برگزاری انتخابات شاهد برخی تخلفات هستیم که مثلاً برخی با یک شناسنامه دو سه بار رای می‌دهند، مهر شناسنامه را پاک می‌کنند یا اینکه با شناسنامه اموات رای می‌دهند که همه این تخلفات در نتیجه نهایی تعیین کننده نیست و فکر نمی‌کنم به زیر نیم درصد هم برسند.

 

در ادامه این برنامه گزارشی در خصوص دستگاههای اخذ رای الکترونیکی پخش شد، که رحمانی فضلی پس از پخش این گزارش گفت: با آموزش‌هایی که در خصوص این روش خواهیم داد تلاش می‌کنیم فرآیند رای دادن به حداقل زمان کاهش یابد و این دستگاه‌ها را برای هر حوزه اخذ رای به تعداد حضور مردم ارسال می‌کنیم.

 

وزیر کشور افزود: کسانی که سواد ندارند نیز همچون گذشته می‌توانند همراهانی با خود داشته باشند و اگر در سال‌های گذشته شاید برخی از این همراهان آنچه را که فرد مورد نظر می‌خواست در برگه اخذ رای نمی‌نوشتند اما این بار در روش الکترونیکی امکان این تخلف بسیار کاهش می یابد چرا که وقتی کد نامزد مربوطه در دستگاه وارد می‌شود عکس او در سیستم می‌آید و همین موضوع امکان تخلف را کاهش می‌دهد.

 

رحمانی فضلی گفت: این روش برگزاری انتخابات در همه جای جهان استفاده می‌شود و در انتخابات گذشته نیز همه مراحل انتخابات را جز در مرحله اخذ و شمارش ، الکترونیکی انجام می داده‌ایم و در انتخابات دوره گذشته در ۱۴ شهرستان همه فرآیندها را الکترونیکی انجام دادیم و هیچ خطایی رخ نداد.

 

وزیر کشور افزود: از ابتدای این کار با شورای نگهبان هماهنگ بودیم و کارشناسان این شورا در کنار ما بودند و اکنون منتظر نظر شورای نگهبان برای تایید بخش نرم افزاری رای الکترونیکی هستیم.

 

وی گفت: اگر بحث الکترونیکی اخذ رای به تایید شورای نگهبان برسد در حوزه انتخابیه‌ای مانند تهران که فکر می‌کنیم حداقل ۱۵۰۰ نفر نامزد شوند، طی ۴ تا ۵ ساعت بتوان نتیجه را اعلام کرد در حالیکه در سال‌های گذشته سه تا چهار روز این زمان طول می کشید.

 

وزیر کشور با بیان اینکه هر نوع ایراد و بازنگری و بازرسی در این سیستم طراحی شده است، ادامه داد: آمادگی داشتیم این روش را در کل کشور اجرا کنیم اما چون منابع مالی آن تامین نشد طرح الکترونیکی اخذ رای در ۹ کلانشهر که ۴۰ درصد آرای کشور مربوط به آنها است، انجام می‌شود.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم چگونه مطمئن باشند همان رایی که در سیستم ثبت کرده‌اند خوانده می‌شود، افزود: وقتی افراد شماره نامزدان را وارد می‌کنند عکس همان نامزد می‌آید و پس از این مرحله پرینت افرادی که انتخاب کرده‌اند هم نمایش داده می‌شود و تا وقتی که فرد این فهرست را نبیند و تایید نکند ثبت نمی شود.

 

وزیر کشور گفت: حتی در این سیستم روش کاغذی را هم داریم تا دیگر هیچ شبهه‌ای دیگر وارد نباشد.

 

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که آیا توصیه‌های رئیس جمهور مبنی بر استفاده از صندوق‌های شیشه‌ای عملی می شود گفت: رئیس جمهور اشاره‌ای به صندوق شیشه ای نکردند و فقط گفتند صندوق های اخذ رای شفاف باشد.

 

وی افزود: در همین خصوص با شورای نگهبان بحثی داشتیم و این شورا اعتقاد داشت که چون آرا، محرمانه است اگر صندوق ها شفاف باشد رای مردم دیده می‌شود و به همین سبب به گونه‌ای تدبیر شد که شفافیت این صندوق‌ها به حدی باشد که ریخته شدن رای دیده شود اما رای قابل خواندن نباشد. لذا بر همین اساس صندوق ها تولید شده است.

 

وزیر کشور همچنین گفت: لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخابات نامزدها و احزاب را تقدیم مجلس کرده ایم و انتظار ما این است که در مجلس تصویب شود.

 

رحمانی فضلی در خصوص ثبت نام و تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات افزود: در این خصوص بر اساس قانون و مستندات، صلاحیت ها را بر اساس نظر مراجع چهارگانه شامل نیروی انتظامی، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت احوال پیگیری می کنیم و شورای نگهبان نیز با توجه به نظارت استصوابی عمل می کند.

 

وی گفت: اعضای شورای نگهبان را افرادی متدین و دلسوز می دانیم که دنبال اجرای قانون هستند و در بحث تایید صلاحیت‌ها هر جا احساس کنیم حق کسی ضایع می شود به شورای نگهبان اطلاع می‌دهیم.

 

وزیر کشور گفت: البته افرادی هستند که مسائل مالی، اخلاقی و محکومیت هایی دارند که طبیعی است که رد صلاحیت شوند اما همین افراد باید دلایل رد خود را بدانند و این وظیفه شورای نگهبان است که دلایل را اعلام کند.

 

رحمانی فضلی افزود: حرف همه را خواهیم شنید و توصیه ما این است که همه قانون را رعایت کنند.

 

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد با تبلیغات زود هنگام گفت: تبلیغات زود هنگام در قانون تعریف دارد و مردم بالاخره می دانند که چه کسی نامزده شده است. نمی توانیم به نامزدها بگوییم که در خانه خودشان جلسه ای نگیرند و آنچه اهمیت دارد تبلیغات در عرصه افکار عمومی است.

 

رحمانی فضلی افزود: اینکه نامزد انتخابات در مناسبت های مختلف و عزا و عروسی شرکت کند تبلیغات نیست اما اگر به معنای واقعی تبلیغات و عکس و پوستر چاپ کند و از مردم بخواهد که به او رای دهند این از مصادیق تبلیغات زودهنگام است.

 

وزیر کشور ادامه داد: مثلاً اکنون شاهد تشکیل جلسات احزاب هستیم که برای انتخابات تصمیماتی می گیرند و اینها اشکالی ندارد چرا که هدف اصلی ما برگزاری انتخابات باشکوه است اما در زمان انتخابات تخلفات زیادی صورت می گیرد که این مسائل پیگیری می شود.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین پیگیری ها در خصوص اتفاق صورت گرفته در ورامین افزود: قبل از موضوع ورامین چندی پیش در شیراز آقای مطهری قصد سخنرانی داشت که فرمانداری آن سخنرانی را تعطیل کرد اما چون این برنامه مجوز داشت نباید تعطیل می‌شد و در حدی نبود که موضوع امنیتی شود.

 

وی گفت: وزارت کشور با دستور رئیس جمهور این موضوع را پیگیری کرد، همه مستندات جمع آوری شد و کمتر از دو هفته به قوه قضائیه داده شد و قوه قضائیه هم در مرحله تحقیقات و صدور رای است.

 

وزیر کشور با بیان اینکه در بحث ورامین عده‌ای با مجوز وزارت کشور افرادی را در یک سالن دعوت کرده بودند تا مباحث انتخاباتی داشته باشند، ادامه داد: ۳۷ سال از انقلاب ما می گذرد، ما الگوی مردم سالاری هستیم و ادعای قانون مداری داریم و پسندیده نیست افرادی به هر دلیلی تجمع را بهم بزنند.

 

وزیر کشور گفت: اگر واقعا دغدغه‌ای دارند می‌توانند دغدغه‌شان را به نیروی انتظامی، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات دهند.

 

رحمانی فضلی افزود: وزارت کشور اجازه نمی‌دهد، مراسمی غیر قانونی برای بر هم زدن مراسم‌های دیگر رخ دهد چون مسائل امنیتی ایجاد می‌شود و نمی‌شود هر کسی یا کسانی دیگران را با روش‌های قهرآمیز کنترل کنند.

 

وی گفت: در شرایطی که ما به دنبال انتخاباتی سالم و ‌باشکوه هستیم اگر فضا امنیتی شود کسی نمی‌تواند خود را به عنوان نامزد ارائه کند.

 

رحمانی فضلی گفت: زمانی عده‌ای خودجوش و با هیجان وارد می‌شوند که در جای خود باید بررسی شود اما یک زمان یک مقام مسئول باعث برهم خوردن مراسم می‌شود‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا