استان

شورای شهر خرمشهر رسما منحل شد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  پیمان کاظمی‌نژاد گفت: خوزستان با ۷۶ شهر، از پرشهرترین استان‌های کشور به شمار می‌رود و تعدد شهرها، رسالت کار را در مجموعه اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان سنگین می‌کند.

وی افزود: ما با ۷۶ شورای شهر و شهردار مواجه هستیم که باید اینها را در چهارچوب قوانین و مقررات حاکم بر وزارت کشور هدایت کنیم.

کاظمی‌نژاد با بیان این‌که از زمانی که اختیار انتخاب شهرداران به شوراها سپرده شد، وظایف وزارت کشور سرفصل جدیدی پیدا کرده است، ادامه داد: ما برای استقلال رای شوراها ارزش قائل هستیم و تا به حال هیچ‌گونه دخالتی در انتخاب شهرداران و یا عزل آنها توسط مجموعه استانداری صورت نگرفته است، و همین انتظار را نیز از شوراها داریم که وقتی قانون وظیفه‌ای را بر عهده وزارت کشور و استانداری می‌گذارد، آنها هم این الزامات قانونی را بپذیرند.

وی با اشاره به این‌که با رای شورای حل اختلاف مرکزی، شورای اسلامی شهر خرمشهر رسما منحل شده است، گفت: در اول مهرماه در جلسه شورای حل اختلاف استان موضوع شورای شهر خرمشهر برای بار دوم مطرح شد و با توجه به فرصتی که در جلسه قبل به این شورا داده شده بود، متاسفانه اعضای شورا نتوانستند برابر وظیفه قانونی خودشان انتخاب شهردار را انجام دهند و همین موضوع موجب شد که شورای حل اختلاف تشکیل جلسه دهد، و چون فرصت اداره امور شهر با سرپرست برای خرمشهر به پایان رسیده بود و با سپری شدن حدود ۵ ماه اعضا نتوانستند شهردار را انتخاب کنند، این شورا منحل شد.

کاظمی‌نژاد با تاکید بر این‌که ابتدایی‌ترین وظیفه شوراهای اسلامی انتخاب شهردار است، گفت: طی جلساتی که با شورای شهر خرمشهر برگزار شد، ضمن تشریح اهمیت موضوع به اعضا گفتیم که هر شهرداری که صلاح می‌دانند انتخاب کنند، اما متاسفانه این کار صورت نگرفت و با طرح موضوع در جلسه اول مهر شورای حل اختلاف، تصمیم گرفته شد طبق قانون تشکیلات شوراهای اسلامی، با رای شورای حل اختلاف استان خوزستان، شورای شهر خرمشهر منحل شود.

وی اظهار کرد: ما در اداره کل امور شهری در شورای حل اختلاف صاحب رای نیستیم و فقط باید مستندات را به دبیرخانه شورای حل اختلاف مرکزی بفرستیم که این دبیرخانه نیز متشکل از ۹ عضو است و معاون رئیس جمهور و معاون وزیر کشور نیز عضو این شورا هستند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان افزود: در جلسه ۱۲۵ و ۱۲۶ شورای حل اختلاف مرکزی، انحلال شورای شهر خرمشهر رسیدگی شد و در نتیجه اعضای هیات یاد شده با توجه به جمیع مستندات مربوطه و نتایج تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده، با ۵ رای موافق، رای شورای حل اختلاف استان خوزستان را تصویب کردند و به این ترتیب شورای شهر خرمشهر رسما منحل شد که طی نامه‌ای از سوی دبیرخانه این شورا و وزارت کشور انحلال شورای شهر خرمشهر ابلاغ شد.

وی با بیان این که در حال حاضر استاندار خوزستان قائم مقام شورای شهر خرمشهر است، افزود: با استناد به قانون استاندار خوزستان وظایف شورای شهر خرمشهر را به عهده گرفته است و نسبت به انتخاب شهردار اقدام خواهد کرد. در حال حاضر مشغول انجام مطالعه در خصوص افراد واجد صلاحیت هستیم که نهایتا استاندار خوزستان نظر نهایی را در خصوص انتخاب شهردار صادر خواهد کرد.

کاظمی‌نژاد با اشاره به این‌که به لحاظ قانونی انتخابات جدیدی برای شورای شهر خرمشهر انجام نخواهد شد، گفت: پس از انحلال این شورا تا زمان انتخابات رسمی شوراهای اسلامی شهر، شورای شهری در خرمشهر نخواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا