شورای شهر

دبیر: پای گزارش حسابرسی ازتخلفات مالی شهرداری ایستاده‌ام/ ساعی: این موارد سیاسی شود، مردم ضرر می کنند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیرضا دبیر و هادی ساعی قهرمانان ورزشی و عضو شورای شهر تهران امروز به غرفه خبرآنلاین آمدند تا درباره مسایل اخیر و چالش مالی جدید بین شورا و شهرداری گفتگو کنند. آنچه از نظر شما می گذرد مشروح گفتگوی ما با این دو عضو شورای شهر است.

 

این روزها بحث زیادی درباره بروز اختلافات شما با آقای قالیباف مطرح می شود. چرا این اتفاقات افتاده؟

دبیر: من با شخص مشکل ندارم. نباید بگذاریم موضوع شخصی شود. اتفاقا خیلی جاها از کارهای عمرانی شهرداری دفاع می کنم. روی بحثهای مالی حرف دارم. کسی که کار خوب می کند باید این طرف قصه اش هم درست باشد. روزی بود که من رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شدم و از آن به بعد شفاف بحثهای مالی شهرداری را می بینم. واقعیت این است که بی انضباطی مالی در شهرداری هست، ما سفت در مقابل این موضوع ایستادیم و به اعضا نیز نفر به نفر اعلام کردم چه اتفاقاتی در شهرداری افتاده. این بندهای تخصصی است و حتی به اعضای شورای شهر تحلیل می دهیم که چه شده است. این نیست خدای نکرده با کسی مشکل داشته باشیم.

 

پس اینقدر سخنان این روزها زیاد شده که به حد بیان اختلاف رسیده؟
دبیر: ما فقط در بخش مالی بحث دارم، چه اتفاقی افتاده. شما یا هر کسی هم باید حمایت کنید این مسایل عنوان و شفاف بشود.

 

حرف این است چرا تا حالا این اعتراضات را نمی شنیدیم؟
دبیر: من تا حالا رئیس کمیسیون نبودم. اولین بار است رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هستم و حسابرسی های شهرداری هم آمده. تا پایان سال ۹۱، حسابرسی ها آمده. سال ۹۲ الان دارد می آید؛ این حسابرسها کارشناسی شده و توسط حسابرس قسم خورده بررسی شده است و اعتیار زیادی دارد.

 

عده ای از همکاران شما می گویند این اعتراضات به دلیل عدم برآوردن انتظارات است که تبدیل به بحث مالی شده. این حرف را قبول دارید؟

دبیر: خودتان هم کمک کنید روی این موضوع تا شفاف سازی شود، ما واقعا چه می خواهیم، اسم نداشتم، مشکل مالی داشتم آمد توی شورا؟ معلوم است این حرفهای بی اساس را می زنند.

 

خب چرا به این مسایل شفاف جواب نمی دهید؟
دبیر: اتفاقا برای ما این حرفها مهم نیست. بحث من این است به عنوان نماینده باید برای مردم گزارش بدهم. باید الان یا ۶ ماه دیگر جواب مردم را بدهم در شهرداری چه دیدم.

 

ولی عنوان شده برخی از این مسایل به دلیل نزدیک شدن به انتخابات مجلس است که شهرداری حمایت نکرده و بودجه نداده.
دبیر: هر کسی بخواهد بحثهای حسابرسی را سیاسی کند به مردم ظلم کرده. واقعا در این که داریم برای اولین بار در شورای شهر این مسایل را مطرح می کنیم، باید شما حمایت کنید. بگذاریم این شفاف سازی ها ادامه پیدا کند.

 

حتی عنوان شده که برخی از امکانات و امتیازات را از شهرداری گرفته اید و آنها قصد انتشار دارند.
دبیر: وقتی شما پای یک موضوع بایستی باید هزینه بدهی. همین که آمدم و ایستادم یعنی حسابم پاک است و دل و جراتش را دارم که این بحثها را می گویم.

 

این که گفته می شود خط جدید مقابله با قالیباف از بیرون شورا گرفته می شود را هم رد می کنید؟
دبیر: اصلا اینطور نیست و کمیسیون برنامه و بودجه تصمیم گرفته این موضوعات را به صحن علنی شورا بیاورد. دستگاه های نظارتی دارند پیگیری می کنند و خودشان می دانند.

 

دستگاه های نظارتی روی پرونده های مالی شهرداری وارد شده اند؟
دبیر: مستقیما شاید دستگاه های نظارتی دیگر با ما ارتباط اداری داشته باشند و جلسه داشته باشند. خودشان دارند این موضوعات را پیگیری می کنند.

 

اگر برخی اسناد از عملکرد شما منتشر شود، شما باز هم به انتقادات خود علیه شهرداری ادامه می دهید؟
دبیر: مستقل بودن من و آقای ساعی خیلی به ما کمک می کند. ما هویتی از گروه های سیاسی نداریم. من دبیر، قهرمان المپیک بودم و آقای ساعی هم پرچمدار سه دوره المپیک است. من اینطوری هستم. وقتی شما پای این قضیه بایستی هزینه می دهی. هر چه می خواهند بگویند. من محکم هستم و تا تهش هم ایستاده ام.

هادی ساعی: اینها (شرکت‌های شهرداری) نظم و انضباط درست مالی نداشته اند و همینطور رفته اند جلو و هر چه جلو رفته اند کارها سخت تر شده. تا سال ۹۱ حسابرسی دوره های قبل بوده و گذشته است. در سال ۹۲ و ۹۳ را داریم. همین موارد در سال ۹۲ هست، وقتی این موارد را حسابرسی می کنیم می خواهیم حل شود. نمی خواهیم هی تلنبار شود.

چه تخلفاتی دیگری علاوه بر مسایلی که امروز در شورای شهر مطرح کردید در حسابرسی شهرداری، عیان شده؟ 
دبیر: در بندها، دیروز بهره برداری مترو را داشتیم. حسابی که متعلق به ایستگاه های مترو بوده به نام اشخاص است. می گوییم چرا به نام مترو نیست و به نام اشخاص است؟ می بینیم حساب مالی هر ایستگاه به نام شخص است. اینها اخیرا بیش از ۲۷۰۰ نفر را بدون مجوز استخدام کردند. اعضای شورا و مردم باید بدانند چه اتفاقاتی در شهرداری افتاده. زمینی را به نام اشخاص فروخته اند و وضعیت آن مشخص نیست.

 

هادی ساعی: بله، این حق مردم است که بدانند.

دبیر: من بدکاری می کنم این مسایل را به اعضای شورای شهر می گویم؟ می گویم پشت درهای بسته نباید درباره حسابهای شهرداری بحث شود. اگر شهرداری می گوید شفاف خواهم بود، بسم الله، بیاید مسایل را شفاف کند.

ساعی: برخی موضوعات حسابرسی حل نشود، در سالهای آینده همینطور می ماند و بندها که حل نشود تا ۱۰ سال دیگر این بند باقی می ماند.

 

اگر این مسایل که می گوید حل نشود و شهرداری جواب قانع کننده ندهد می خواهید چه کنید؟
ساعی: این قانون است که حسابرسی ها را بررسی می کنیم و شهرداری هم گزارش می دهند و اگر موردی باشد که حل نشود شورا تصمیم می گیرد به دادگاه برود.

دبیر: اگر متوجه شوی زمینی را که تجاری است و قیمت بالایی دارد به یک صدم قیمت فروخته اند، چه می کنی؟ ساکت می مانی؟ من دیدم ۸۰ هزار متر را با قیمت اندک فروخته اند. من باید به شورا اعلام کنم و شورا تصمیم بگیرد. شما نباید بگذارید این مسایل مالی، سیاسی تلقی شود. 

ساعی: اگر این موارد سیاسی شود، مردم ضرر می کند. از آن طرف هم یک سری افراد به این طرف و آن طرف می روند و حرفهایی می زنند.

 

اصلاح طلبان می گویند به رویکرد جدید شما مشکوکند. چه می کنید تا همراهی آنها را در بحثهایی که می گویید سیاسی نیست و فقط مالی است، جلب کنید؟
دبیر: اصلا همه جریانتهای سیاسی این روزها گیج شده اند. این مسایل به من ارتباطی ندارد. من کارم را انجام می دهم. قرار نیست آن دنیا جواب بدهم اصلاح طلبم یا اصولگرا. قرار است به خدا جواب بدهیم چه کرده ایم.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا