مدیریت شهری

استاندار تهران: اجرای طرح زوج و فرد خودروها متوقف نمی‌شود/ سال گذشته به وضعیت هشدار نرسیدیم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سیدحسین هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، درباره کاهش آلودگی هوای شهر تهران با توجه به پدیده وارونگی هوا در فصل پاییز و زمستان و افزایش ذرات آلاینده اظهار داشت: اخیراً جلسه‌ای با پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برگزار اقدامات صورت گرفته در این خصوص بررسی شد.

وی افزود: در این جلسه به جدی گرفتن طرح زوج و فرد تأکید شد و در خصوص تردد موتورسوارها در خط ویژه و استفاده راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی تذکر داده شد.

هاشمی با بیان اینکه آلودگی موتورسیکلت‌ها به میزان ۶ خودرو است گفت:  این وسیله نقلیه بسیار اثرگذار در آلودگی هوای شهر تهران است که باید در خصوص ساماندهی آن اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

استاندار تهران یادآور شد: مدتی است گزارش‌هایی مبنی بر اینکه طرح زوج و فرد به درستی کنترل نمی‌شود، مطرح شده و بنده نیز بررسی کردم مشخص شد جریمه‌ای برای افرادی که در طرح زوج و فرد وارد می‌شوند صادر نشده است لذا باید این طرح از درب منزل اجرا و با متخلفین بر اساس قانون برخورد شود.

 

وی با اشاره به اینکه وضعیت کیفیت هوا نسبت به سال ۹۲، بهبود یافته است، بیان داشت: در حال حاضر یکصد هزار خودروی فرسوده که تاکسی و در آژانس‌ها مشغول به کار هستند میزان آلایندگی هوا را افزایش داده‌اند لذا باید برای این تعداد از خودروهای فرسوده جایگزین مناسبی با عنوان خودروهای هیبریدی انتخاب شود.

استاندار تهران به کیفیت بنزین‌های مصرفی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: بنزینی که هم اکنون استفاده می‌شود به کاهش آلودگی هوا کمک کرده است و اثرات آن نیز در افزایش تعداد هوای پاک و سالم محسوس است.

وی با تأکید بر اینکه کاهش آلودگی هوا اولویت استانداری تهران است، گفت: طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدتی که برای کاهش آلودگی هوای تهران در نظر گرفته شده است، در حال پیگیری و اجرا است.

هاشمی درباره اجرای طرح کاهش (LEZ) در تهران که شورای اسلامی شهر این طرح را تصویب کرده است، گفت: اجرای طرح کاهش بسیار سخت و نیاز به نیروی انسانی زیادی دارد البته بنده این طرح را کامل مطالعه نکرده‌ام و قضاوت کردن درباره این طرح سخت است.

استاندار تهران تأکید کرد: قطعاً با اجرای طرح (LEZ)، طرح زوج و فرد متوقف نمی‌شود و به قوت ادامه دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کاهش آلودگی هوا با اقدامات مقطعی انجام می‌شود و باید یک طرح جامعی برای این موضوع که سلامت شهروندان به آن بستگی دارد اتخاذ شود، گفت: توزیع بنزین یورو ۴ اثرات مثبتی را در کاهش آلودگی هوا داشته است و اگر یکصد هزار خودروی فرسوده شهر تهران نیز از رده خارج شوند مطمئناً هوای تهران سالم‌تر می‌شود.

هاشمی تأکید کرد: ما در سال گذشته در آلودگی هوا به وضعیت هشدار نرسیدیم و این نشان می‌دهد که طرح‌ها در بازه زمانی به خوبی اجرایی می‌شوند.

استاندار تهران درباره پرداخت حق دولت در یارانه اتوبوس و مترو اظهار داشت: در ده سال گذشته از سوی دولت توزیع اتوبوس در شهرهای مختلف را نداشته‌ایم که هم اکنون بخش عمرانی وزارت کشور در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است و در آینده شاهد حرکت جهشی در این زمینه خواهیم بود.

وی درباره استفاده از موتورهای برقی در شهر تهران اظهار داشت: در صورتی که موتورهای برقی به تولید داخلی برسد هزینه‌های آن نیز کمتر می‌شود و می‌توانیم با کیفیت بالا نسبت به تولید این موتورها اقدام کنیم.

هاشمی یادآور شد:‌باید بخش خصوصی وارد تولید موتورهای برقی شود که در این زمینه شهرداری و وزارت کشور نیز باید حمایت کنند تا موتورهای فعلی جایگزین موتورهای برقی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا