اجتماعی و فرهنگی

تاثیر آلودگی هوا بر قیمت گذاری شهرهای توریستی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین معصومه ابتکار در چهارمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا و نخستین کمیته استانی مقابله با پدیده گرد و غبار اصفهان با اشاره به گزارشات رسمی سازمان بهداشت جهانی WHO در سال‌های گذشته افزود: به طور میانگین از هر هفت مورد مرگ یک مورد به دلیل معضلات و تبعات ناشی از استنشاق هوای آلوده اتفاق می‌افتد این در حالی است که نمی‌توان از نقش هوای آلوده در ایجاد سرطان‌های مختلف در افرادچشم پوشی کرد.

 

وی به اقدامات دولت یازدهم در حوزه مقابله با چالش‌های زیست محیطی در ماه های گذشته اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید به شکل جدی پیگیر مطالبات به جای زیست محیطی مردم و سازمان محیط زیست است به طوری که نخستین مصوبه دولت در ارتباط با هوای پاک و کاهش آلودگی هوا در اواخر سال ۹۲ به تائید هیأت وزیران رسید و پس از آن لایحه دولت در این خصوص به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد اگر چه این لایحه تاکنون در دستور کار مجلس مورد بررسی قرار نگرفته و امیدواریم شاهد تصویب آن توسط نمایندگان خانه ملت باشیم.

 

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اهمیت تدوین قوانین و مقررات قوی، همگرایی و اراده ملی در حوزه مقابله با آلودگی محیط زیست خاطر نشان کرد: در طول ماه‌های گذشته اصلاح مقررات و آیین نامه مرتبط با معاینه فنی خودروها و یکپارچه سازی آن‌ها، ساماندهی به وضعیت خودروهای فرسوده، اصلاح کیفیت سوخت بنزین پتروشیمی، تلاش برای عرضه بنزین یورو ۴ برای خودروهای سواری و تثبیت عرضه بنزین یورو ۳ برای موتور سیکلت ها از جمله اقدامات موثری بوده است که برای ارتقای کیفیت سوخت بنزین و گازوئیل و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا اتخاذ شده است.

 

ابتکار به فعال سازی سازوکار مدیریتی پویا برای اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: این برنامه با همکاری ۱۶ دستگاه مختلف انجام شده و به دلیل نیاز به هماهنگی همه این نهادها تا کنون با سرعت پایینی به پیش رفته است با این وجود سازوکار برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سطح ملی و استانی شکل گرفته و استان اصفهان یکی ازبهترین نمونه های اجرای این برنامه در سطح کشور بوده است.

 

وی با انتقاد از سرانه مصرف انرژی در کشور خاطر نشان کرد: ایران در رتبه بندی‌های جهانی از منظر شدت استفاده از انرژی‌های مختلف در رتبه هفتم تا نهم قرار گرفته است؛ معاهده کیوتو تا پایان سال ۲۰۲۰ به اتمام می‌رسد و اگرچه بر اساس این قرارداد بین‌المللی کشورهای در حال توسعه برای کاهش گازهای گلخانه ای به جوامع پیشرفته هیچ تعهد الزام آوری نداده‌اند اما پس از این زمان همه کشورهای دنیا باید از الگوی مصرف بهینه انرژی به خصوص در حوزه گازهای گلخانه ای پیروی کنند.

 

رییس سازمان محیط زیست از تشکیل جلسه کشورهای مختلف جهان در این ارتباط تا دو ماه آینده در پاریس خبر داد و افزود: همه کشورهای دنیا به دلیل مواجهه غیرقابل پیش بینی با مخاطرات عمده زیست محیطی و تغییر اقلیم باید در عرصه انتشار گازهای گلخانه ای به جو زمین به سوی تغییر استراتژیک رفته و به سمت مصرف بهینه انرژی حرکت کنند، این در حالی است که مسئولان ایران بر اساس بیانات مقام معظم رهبری پیروی از اقتصاد مقاومتی را پذیرفته‌اند و مصرف بهینه انرژی نیز چیزی جز تلاش برای محقق کردن این الگوی اقتصادی نیست.

 

ابتکار ادامه داد: بر این اساس در هفته های آتی کار تدوین برنامه مشارکت علمی جمهوری اسلامی ایران در جلسات هیأت دولت بررسی خواهد شد و دولت مصوبات لازم برای تطبیق الگوی مصرف انرژی بر اساس برنامه جدید جهانی را در دستورکار خود قرار خواهد داد.

 

وی به آسیب‌های تغییر اقلیم در محدوده سرزمینی در سالهای آینده اشاره کرد و گفت:‌ مقابله با ریزگردها توجه به تنوع زیستی و نحوه مصرف انرژی از جمله برنامه‌هایی است که باید در برنامه کار مسئولان و سازمان محیط زیست جهانی قرار گیرد.

 

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به راه اندازی مترو درشهر اصفهان ادامه داد: قطار شهری باید با حفظ میراث فرهنگی و ملاحظات زیست محیطی در همه شهرهای ایران از جمله اصفهان توسعه یابد، چرا که این مدل حمل و نقل علاوه بر کاهش ترافیک به صرفه جویی در وقت و انرژی مردم نیز کمک خواهد کرد.

 

ابتکار با اعتقاد بر اینکه جهت گیری سازمان محیط زیست در کاهش آلودگی هوا مناسب بوده است گفت:‌ اقدامات موثر دولت استفاده از گاز طبیعی در نیروگاه‌ها، مدیریت بهینه بخش صنعت و معدن از جمله اقدامات مناسب و نه صد در صدی در حوزه کاهش آلودگی هوا بوده است.

 

وی با بیان اینکه الگوهای هواشناسی قابل پیش بینی نیستند ادامه داد: اگر چه اقدامات صورت گرفته تا امروز امیدوار کننده است اما باید همواره انتظار داشت که الگوی آلودگی هوا در نتیجه یک تغییر ناگهانی دچار هم افزایی شود و یا به غلبه بر پدیده ریزگردها منجر شود.

 

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان ادامه داد: در دنیای کنونی پدیده آلودگی هوا بر قیمت گذاری بر شهرهای توریستی تاثیر می‌گذارد به عنوان مثال زمانی که میدان نقش جهان اصفهان در هاله‌ای از گرد و غبار سیاه محو شده چگونه می‌توان انتظار داشت که این شهر توریستی موفق به جذب گردشگران بیشتر خارجی شود؟ بنابراین باید در این حوزه سرمایه گذاری‌های کافی را انجام داد و شرایط را به صورت منسجم و هماهنگ مدیریت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا