اعلام آمادگی برای نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین ابوالفضل حجازی  درباره‌ این‌که گفته می‌شود آلایندگی موتورسیکلت‌ها چندین برابر خودروهاست و برخی موتورسیکلت‌ها از بدو تولید آلاینده هستند، اظهار کرد: چندین سال قبل هجمه‌ای علیه صنعت موتورسیلکت کشور به راه افتاد و نظرات کارشناسی نشده در این زمینه مطرح شد که مسئولان وقت پاسخ دادند.

 

وی با بیان این‌که این اتفاق امروز در حال تکرار شدن است، ادامه داد: به جای این‌که مجموعه‌های دولتی و حامیان صنعت، حمایت‌های مفیدی را از صنایع داشته باشند به صورت کارشناسی نشده وارد گفت‌وگوهایی می‌شوند که به صنعت کشور صدمه می‌زند.

 

 

حجازی با تاکید بر این‌که بیشتر بودن آلایندگی موتورسیکلت نسبت به خودرو را کاملا رد می‌کنم، گفت: صنعت ما براساس استاندارد‌های محیط زیست و سازمان ملی استاندارد فعالیت می‌کند و هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

 

 

رییس سندیکای تولید‌کنندگان موتورسیکلت با بیان این‌که امکان ندارد که موتوسیلکت‌های تولید شده از بدو تولید آلاینده باشند، اظهار کرد: چگونه موتورسیکلتی که تنها یک سیلندر دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط یک لیتر بنزین می‌سوزاند، می‌تواند چندین برابر خودرو آلایندگی ایجاد کند؟

 

وی جنبه روانی این صحبت‌ها را بیشتر از جنبه واقعی دانست و ادامه داد: البته بعضا موتورسیکلت‌های قدیمی که ۲۰ سال است در سطح شهر تردد می‌کنند آلایندگی زیادی دارند، اما اگر همین وسیله نقلیه را با خودرویی که ۲۰ سال قدمت دارد مقایسه کنیم قطعا آلایندگی خودرو بیشتر است.

 

حجازی با بیان این‌که صنعت ما همیشه در مسیر آبادانی و استاندارد‌سازی پیشگام بوده است، اضافه کرد: از مطرح شدن این صحبت‌ها گله داریم و از افرادی که این نواقص را مطرح می‌کنند دعوت می‌کنیم که به سندیکا بیایند و مستندات خود را ارائه دهند تا ما هم این موضوعات را متوجه شویم.

 

رییس سندیکای تولید‌کنندگان موتورسیکلت با اشاره به تعداد زیاد اتومبیل‌ها نسبت به موتورسیکلت در سطح شهر گفت: در زمان فعلی اتومبیل‌ها جای موتورسیکلت‌ را گرفته‌اند و از موتورسیکلت اغلب برای انجام کارهای خدماتی مثل پیک موتوری، پست، پلیس و … استفاده می‌شود و کمتر می‌بینیم که مردم عام از موتورسیکلت‌ها استفاده کنند.

 

 

وی با بیان این‌که آمار تولید موتورسیکلت از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۸۵ به کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه در سال جاری رسیده است، تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه از وسائل تولید شده به شهرستان‌ها و روستاها می‌روند و تنها تعداد اندکی در تهران می‌ماند.

 

 

حجازی ادامه داد: اگر در شهرها موتورسیکلت جایگزین خودرو شود قطعا آلایندگی نخواهیم داشت؛ بنابراین باید فرهنگ موتورسواری را در شهر ایجاد کنیم.

 

رییس سندیکای تولید‌کنندگان موتورسیکلت با اشاره به تردد موتورسیکلت‌های مستهلک در سطح شهر اظهار کرد: این آمادگی را داریم که موتورسیکلت‌های فرسوده سطح شهر را با موتورسیکلت‌های جدید جایگزین کنیم و حتی می‌توانیم تشویقاتی در این زمینه در نظر بگیریم، اما این موضوع یک طرفه اجرایی نخواهد شد بلکه شهرداری و دولت نیز باید تشویق‌هایی را در این زمینه در نظر گیرند.

 

وی با بیان این‌که شهرداری قرار بود هزینه زیادی بابت موتورهای برقی ارائه دهد، گفت: موتورهای برقی در تهران جواب نمی‌دهند و اگر همین بودجه برای موتورسیکلت‌های بنزینی استفاده شود و تشویق و وام‌های ارزان‌قیمت برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود، ما نیز آمادگی داریم ظرف مدت یک ماه در سطح شهر تهران ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت نو جایگزین کنیم.

 

به گفته حجازی بیش از ۷۰ درصد از موتورسیکلت‌های تولید شده در کشور در شهرستان‌ها و روستاها هستند و مابقی آنها کار خدماتی انجام می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا