شورای شهر

گزارش کامل جلسه یکصد و نود و هشتم شورا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در ابتدای یکصد و نود و هشتمین جلسه شورا بررسی مسائل داخلی شورا از جمله اعضای کمیسیون های شش گانه مورد بررسی قرار گرفت. 


مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: با توجه به پیشنهاد های اعضا و اولویت بندی که اعلام داشتند تغییری در تعداد و ساختار کمیسیون های ۶ گانه به وجود نیامده جز یک مورد که آن هم مربوطه می شود به آقای ساعی که درخواست آمدن به کمیسیون شهر سازی و معماری را دارند. 

وی ادامه داد : بدین ترتیب یک نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کاسته خواهد شد و یک نفر به کمیسیون شهر سازی و معماری اضافه می شود. 

چمران افزود: با این شرایط تعداد اعضای کمیسیون فرهنگی به ۸ نفر و تعداد اعضای کمیسیون شهر سازی و معماری به ۴ نفر خواهد رسید. 
در ادامه جلسه حضور اعضا در کمیسیون ها ی ۶ گانه به رای گذاشته شد و اعضا به ادامه روال سابق رای مثبت دادند.

گفتنی است روسای کمیسیون ها متعاقبا در جلسات داخلی کمیسیون ها و با رای گیری اعضای هر کمیسیون معرفی خواهد شد. 

ادامه یکصد و نود و هشتمین جلسه شورا همچنین با مداحی عبدالحسین مختاباد همراه بود که در نعت و منقبت سالار شهیدان نوحه سرایی کرد .

 

 

چمران:در مسیر برجام باید از دو قطبی شدن فاصله بگیریم 

مهدی چمران در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورا با اشاره به مذاکرات هسته ای و مواضع مختلف افراد گفت : متاسفانه در بحث بررسی طرح برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان شاهد برخی موضع گیری ها چه از داخل و چه از خارج بودیم که سعی می کردند اصل موضوع فراموش شود و یا این که این امر به یک اختلاف جدی مبدل گردد. 


وی ادامه داد: در این شرایط بود که مقام معظم رهبری با رهنمود ها و بیاناتشان توانستند بار دیگر یکپارچگی و انسجام را در ملت و مردم ایران به وجود آورند.
چمران افزود: بیانات مقام معظم رهبری صراحتا مسیر برجام را برای همه ما مشخص ساخت که باید چگونه در این مسیر گام برداریم. مسیری که همه موظف هستند از دو قطبی شدن پرهیز نماییم. 

رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت : ما مکتب اسلام عاشورایی را در مقابل اسلام اموی داریم و ایشان(رهبری) در بیانات خود از این ایام سوگواری و روحیه اسلام عاشورایی نهایت استفاده را بردند و بار دیگر اسلام عاشورایی را که در مقابل اسلام اموی است زنده ساختند . 

چمران تصریح کرد: امروزه می بینیم که سردمداران اسلام اموی که همانا داعش و سعودی ها هستند در روز عزاداری سید الشهدا چه جنایاتی را در پاکستان ، یمن و بحرین رقم زدند. 

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در ادامه جلسه به تورق تاریخی ایام هفته پرداخت و گفت : دیروز روز عاشورا و دیشب یکی از غم بار ترین شبها در کربلا بود. شبی که بدن مطهر شهدای دشت کربلا بر زمین بود ، شبی که اجساد فرزندان و خاندان پیامبر در کنار خیمه های سوخته بر زمین بودند و شبی که بدن مطهر امام حسین بر زمین کربلا و سر مبارکشان در تنور بود. 

چمران ادامه داد : به نقلی شب یازدهم محرم یکی از سنگین ترین شب های عالم برای امام عصر است که بسیار سخت بر ایشان می گذرد. باشد که خداوند ما را در راه حسین (ع) ثابت قدم و استوار بدارد. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امروز روز اسرا و مفقودین نیز می باشد مفقودانی که بدن های مطهرشان هنوز پیدا نشده و ما این روز را به همه اسرا و مفقودین و خانواده های این عزیزان تسلیت و تبریک می گوییم . 

چمران همچنین یاد آور شد : امروز، روز سوم آبان همچنین سالروز آزادی زندانیان سیاسی از زندان دژخیمان پهلوی است روزی که افرادی نظیر آیت الله طالقانی و دکتر شیبانی از زندان آزاد شدند . این روز را به این بزرگ مردان تاریخ نیز تبریک می گوییم.

 

 

دنیا مالی:سازمان ملل باید از حالت غیر دموکراتیک خود خارج شود 

احمد دنیا مالی در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورا گفت: در ابتدا لازم می دانم مراتب تشکر و قدر دانی خود از مردم تهران را ادا کنم ، مردمی که بار دیگر ارادت خود به ابا عبدالله الحسین (ع) را نشان دادند ، مردمی که افتخار همه بچه مسلمان ها هستند. 

دنیا مالی در ادامه با اشاره به هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل گفت : در هفتادمین سالگرد تاسیس این سازمان شاهد بودیم که ۷۰ نقطه کره زمین از جمله بخشی از دیوار چین و یا اوپرای معروف سیدنی به رنگ آبی در آمد. 

وی اظهار داشت: در چنین روزهایی دبیر کل سازمان ملل (بان کی مون) بر لزوم وجود چنین سازمانی تاکید کرده و گفته اگر این سازمان وجود نداشت چه بسا جنگ های بسیاری رخ می داد. 

دنیا مالی افزود: اما واقعیت این است که این دبیر کل اختیار چندانی ندارد و از قدرت کافی برخوردار نیست چرا که تا زمانی که حق وتو در سازمان ملل مطرح است نمی توان به دموکراتیک بودن این سازمان امید داشت. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: سازمان ملل یکی از سازمان های غیر دموکراتیک است که نمونه ای این امر را می توان در رفتاری که این سازمان در ۸ سال جنگ تحمیلی با ایران داشت را جستجو کرد. سالهایی که کشورهای اروپایی و امریکایی با دادن سلاح های شیمیایی و مخرب به عراق کمک می کردند اما سازمان ملل در سکوت محض بود.

 

 

مختاباد:نشست دشت قزوین به زودی زندگی تهرانی ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد 

 عبدالحسین مختاباد در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورا گفت: در ابتدا لازم می دانم از سرعت عمل شهرداری در نظافت شهر بعد از ایام عزاداری محرم تشکر کنم. 

وی ادامه داد : مراسم عاشورا هر ساله در جای جای ایران با شکوه هر چه بیشتری برگزار می شود و به عنوان یک فرهنگ جا افتاده است و جا دارد مسئولان کشوری و شهری در جای جای شهر تهران و کشور ایران جایگاه های را تعبیه کنند تا مردم بتوانند هر چه بیشتر در این عزاداری ها شرکت کنند. 
مختاباد در ادامه افزود: بارها در مورد بحران آب تذکر داده ایم و امروز شاهد نشست دشت قزوین هستیم که در آینده نزدیک تاثیرات شگرفی بر زندگی تهرانی ها خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: وجود کارخانه های متعدد و نیز حفر چاه های غیر قانونی سبب شده که این منبع تغذیه تهران از بین برود. 

مختاباد همچنین گفت: این در شرایطی است که امروزه در تهران نیز سفره های آب زیر زمینی در معرض تهدید هر چه بیشتر قرار گرفته اند. به همین منظور برای پیشگیری بیشتر و جلوگیری از وارد آمدن اسیب بیشتر به منابع آب های زیر زمینی بهتر است در پروژه های ساختمانی حفر نیلینگ ها حذف شود. 

وی افزود؟: این حفاری ها به قدر کافی به سفره های آب زیر زمینی آسیب وارد کرده بیش از این این امر را ادامه ندهیم.

 

 

مخالفت جدی حافظی با کاهش جرایم قطع درختان 

رحمت اله حافظی- رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در جلسه امروز شورای شهر تهران، در خصوص طرح "اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران" با اشاره به اینکه یکی از ریشه های کلمه انسان، نسیان به معنای فراموشی است و انسان یعنی فراموشکار، گفت: مدت زیادی از دیدار ما با مقام معظم رهبری نمی گذرد که در این جلسه ایشان پند و اندرزهایی را برای شورا در حفظ باغات و فضای سبز داشتند. خروجی این دیدار تصویب مصوبه حفظ باغات و صیانت از درختان شهر تهران و تصویب مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران بود.

وی با قرائت آیه ۴۴ سوره انعام، گفت: از کمیسیون معماری و شهرسازی که کار آنها قطع درختان است تا به جای آن تیرآهن کاشته شود، انتظاری نداریم اما از سایر اعضای شورای شهر انتظار داریم کمک کنند تا از درختان شهر صیانت شود.
رئیس کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و شورای شهر تهران با بیان اینکه دیگر زمینی در شهر تهران باقی نمانده است، تاکید کرد: دو ماه از مصوبه شورا نگذشته است و می خواهند جریمه های قطع درختان را کاهش دهند و می گویند جریمه ها توجبه اقتصادی ندارد و جرایم بیش از میزان تورم است، سوال اینجاست مگر قرار است قطع درخت توجیه اقتصادی داشته باشد و مگر جرایم قطع درخت مشابه کرایه تاکسی است که با افزایش تورم تطبیق داشته باشد. جریمه باید بازدارنده باشد.

حافظی اعلام کرد: اگر درختی جلوی پارکینگ است می توان برای جابجایی آن تهمیداتی را اتخاذ کرد نباید به خاطر چنین مواردی مصوبه ای را که تصویب شده است را نادیده بگیریم تا همه چیز به تاراج برود.

 

 

مسجدجامعی:سرعت عمل شهرداری در نظافت شهر طی روزهای عزاداری جای تقدیر دارد 

احمد مسجد جامعی در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورا گفت: جا دارد درگذشت آقای عبدالوهاب شاه حسینی که از خاندان های بزرگ شمیران و پدر ۳ شهید که خود جانباز حج خونین سال ۱۳۶۶ بودند را به مردم تهران و به ویژه شمیران، تسلیت بگویم. یکی از کارهای آقای شاه حسینی راه اندازی حسینه ای در منظریه بود که محل حل مشکلات مردم به شمار می رفت و نشان از ارادت وی به اهل بیت پیامبر و سالار شهیدان داشت. درگذشت ایشان در همین روزهای خاص عزاداری بیان دیگری از این دوستداری است. صراحت شجاعانه در گفتار با مسئولین و مجریان و پیگیری مسئولانه از ویژگی های دیگر ایشان بود. در جلساتی که با هیات امنای امامزاده صالح شمیران داشتم، پیوسته حضور تاثیرگذار و سخنان سنجیده شان را در تصمیمات شاهد بودم.

مسجد جامعی در ادامه سخنان خود افزود: همچنین جا دارد از دقت و سرعت عمل شهرداری در نظافت شهر بعد از مراسم عزاداری و پذیرایی از عزاداران تقدیر به عمل آوریم. 
مسجد جامعی در بخش دیگری از سخنانش بر حفظ و تملک خانه بهبهانی که قرار است به خانه مشروطیت تبدیل شود تاکید کرد و گفت: این خانه و مسجد بهبهانی سابقه ی زیادی در برپایی مجالس روضه سید الشهدا را دارد.

وی ادامه داد : خانه بهبهانی محل اتفاقات بزرگی در دوره مشروطیت بود و سیدعبدا… بهبهانی یکی از رهبران بزرگ مشروطه نیز در همین جا ترور می شود.

مسجد جامعی گفت: از دوره شورای سوم مصوبه ای هست که شهرداری باید این خانه را تملک کند، بخشی از این خانه، تخریب و تبدیل به پاساژ شده و لذا ضروری است هر چه سریعتر شهرداری تهران در تملک بخش باقی مانده این خانه و اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران اقدام کند. 

مسجد جامعی همچنین بر ضرورت حفظ حسینیه سادات اخوی که قدمت ۱۷۰ ساله دارد تاکید کرد و گفت: این حسینیه جز سرمایه های معماری، تاریخی و مذهبی شهر تهران است و ضروری است شهرداری در طرح توسعه منطقه ۱۲ به این ظرفیت مهم توجه ویژه ای داشته باشد و نیز شرایط خدمت رسانی برای زائران و رفت و آمد آن ها به این حسینیه را تسهیل کند. 
وی یاد آور شد این حسینیه از ۱۷۰ سال پیش همچنان به همان سبک و سیاق باقی مانده و گرچه ما تکیه هایی با قدمت بیشتر نظیر نفر آباد را داریم اما تکیه نفرآباد همان تکیه اولیه نیست در حالی که تکیه سادات اخوی همان بنا و شکل نخستین را دارد.

 

 

مجتبی شاکری:بیانات رهبری در برجام عنصر وحدت ملی است

 مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورا با اشاره به بیانات و مواضع مقام معظم رهبری درنوع رفتار دولت با برجام اظهار داشت: همه ما منتظر نظر مقام معظم رهبری در خصوص برجام بودیم .
و مشاهده کردیم حضرت ایشان مجموعه ای را به عنوان پیوستی برای عمل دولت در اجرای برجام قرار دادند.

وی افزود: چشم هایمان را باز کنیم و بداینم که این مجموعه عنصر وحدت ملی است وآزمونی برای همه ماست که بدانیم ادبیات و رفتار شیطان بزرگ امریکا چه تغییراتی خواهد کرد.

مجتبی شاکری در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث مقام معظم رهبری پیرامون عبرت هایی از عاشورا اشاره کرد و افزود: ایشان هوشمندانه پیوند هایی بین واقعه تاریخی عاشورا و آنچه امروز بر ما می گذرد را ایجاد کرده اند که از ارزش بالایی برخوردارهستند.
وی با تاکید بر حمایت برخی از اعضا شورا برای حفظ آثار میراثی در تهران توسط شهرداری اظهار داشت: این باینات نیز به نوعی میراث فکری و فرهنگی ما است که پیشنهاد می دهم معاونت فرهنگی و اجتماعی این مجموعه بیانات عبرت آموز را به شیوه ها و زبان های مختلف تکرار کنند.

شاکری به آن بخشی از بیانات رهبری در تفسیر واقعه عاشورا که مقایسه زمانی میان آنچه بعد از بعثت پیامبر تا واقعه کربلا و تشابه آن با دوران کنونی دارد اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در تفسیر عبرت های عاشورایی نکته ای حکیمانه را یادآور شدند و آن این که {زمان فاصله واقعه کربلا بعد از بعثت پیامبر ۵۰ سال بود که آن جنایت بزرگ تاریخی رخ داد. ممکن است در جامعه ما این فاصله زمانی به ۱۰ سال تقلیل پیدا کند.}
وی گفت: که این گونه هم شد و بعد از ماجرای ۱۸ تیر ۷۸ فتنه ۸۸ رخ داد. باید انچه را که مربوط به واقعه کربلا و امروزمان است را رصد کنیم. چراکه آنچه باعث وقوع عاشورا شد خیانت بزرگان و سردمداران جامعه آن زمان بود که اتفاقا مسلمان بودند و فرائض دینشان را به جای می اوردند و حتی برای شهادت امام حسین (ع) روزه گرفتند و نماز جماعت بر پا کردند. 
رییس کمیته فرهنگی شورا در ادامه یادآور شد: ما فقط نباید کالبد وقایع کربلا را حفظ کنیم بلکه میراث بزرگ کربلا درس ها و عبرت هایش است.

 

 

تقی پور:تسریع در اصلاح انتخابات سازمان نظام مهندسی صورت گیرد 

رضا تقی پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران پس از یکصدو نود و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که ظهر امروز یکشنبه سوم خرداد ماه سال ۹۴ برگزار شد به جمع خبرنگاران آمد و از بررسی طرح اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران خبر داد.

وی با تاکید بر حساسیت ویژه تمامی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به موضوع فضای سبز تصریح کرد: اصل مصوبه مورد بحث در سال ۸۷ به تصویب رسید که در بر دارنده جرایم بازدارنده در این خصوص بود و آخرین مصوبه شورای شهر به تشدید این جرایم همچون ممنوعیت ساخت و ساز در اماکنی که قطع درختان به عمد صورت گرفته است، اختصاص داشت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اجرا این مصوبه در ۶ ماه گذشته اظهار داشت: در زمان اجرای این مصوبه در مواردی مشکلاتی مشاهده شد که طرح کنونی برای اصلاح اینگونه مشکلات آماده شده است.

تقی پور تصریح کرد: در برخی از موارد مالک چاره ای به جز قطع درخت ندارد این در حالی است که بر اساس مصوبه کنونی برای این قطع اجباری مجبور به پرداخت مبالغی چند صد میلیون تومانی است که بر همین اساس برخی از اعضای شورای شهر طرحی را پیشنهاد دادند که این جرایم تعدیل شده و موارد استثنا آن مشخص شود.

وی با بیان اینکه به دلیل حساسیت موضوع برای نمایندگان به جای صحبت دو موافق و دو مخالف در طرح اجازه صحبت به سه موافق و سه مخالف در این زمینه داده شد، گفت: نظر موافقین طرح این بود که افزایش بیش از حد جرایم موجب ایجاد فساد می شود و باید نرخ جریمه ها منطقی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این گروه معتقد بودند که وجود چنین جریمه هایی علاقه به موضوع درخت‌کاری را در اذهان عمومی تضعیف کرده و مالکان را از تبعات آینده وجود درخت در املاکشان نگران می کند که چنین تفکری نباید شکل گیرد.

تقی پور در خصوص نظرات مخالفان طرح اظهار داشت: این دسته نیز اعتقاد داشتند که نباید جرایم بر اساس تورم افزایش یابد چرا که اصلا این موضوع برای درآمد زایی نیست و باید جرایم جنبه بازدارندگی داشته باشد و در نتیجه این جرایم باید به شیوه کنونی حتی برای قطع تک درختان باقی بماند.

وی اعلام کرد: در پایان بررسی این دستور جلسه و لزوم ورود به موارد جزئی، بررسی این طرح با قید فوریت در دستور کار کمیسیون تلفیق شورای شهر قرار گرفت که بر همین اساس کمیسیون تلفیق طرح را عصر روز سه شنبه این هفته بررسی کرده و نتیجه آن در جلسه روز یک شنبه آتی شورای شهر مطرح می شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه از تصویب یک فوریت طرح مجوز انجام هزینه توسط شهرداری تهران برای ایام اربعین حسینی سالجاری خبر داد و اعلام کرد: بررسی جزئیات این طرح برای بررسی به کمیسیون های مختلف ارائه شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح مستلزم ارائه گزارش عملکرد سالگذشته شهرداری است، اظهار داشت: هدف این طرح ارائه کارهای مرتبط با رسیدگی به امورات شهری زائرین کربلای معلا و نجف اشرف در مراسم اربعین امام حسین (ع) است. 

تقی پور در خصوص دیگر دستور جلسه شورای شهر تهران از انتخاب اعضا کمیسیون های شورای شهر تهران خبر داد و اعلام کرد: ترکیب اعضای کمیسیون ها همچون سه سال گذشته بوده و تنها آقای هادی ساعی بر اساس خواسته خود از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به کمیسیون معماری و شهرسازی منتقل شد.

وی اعلام کرد: ترکیب هیات رئیسه کمیسیون های شورای شهر در هفته آتی توسط اعضای کمیسیون ها انتخاب می شوند. 

سخنگوی شورای شهر خواستار تسریع در اصلاح انتخابات سازمان نظام مهندسی شد
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص برگزاری انتخابات سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی نقش پر اهمیتی را دارد چرا که وظیفه نظارت بر مهندسین ناظر را بر عهده دارد و این در حالی است که امروز شاهد انجام تخلفات صورت گرفته در ساخت و سازها هستیم که دلیل آن کوتاهی مهندسین ناظر است.

تقی پور ادامه داد: متاسفانه در سالجاری بخشنامه ای توسط وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم ارائه مجوز حضور اعضای شورای شهرها در این انتخابات بود که مورد واکنش و اعتراض رئیس شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون عمران و حمل نقل این شورا قرار گرفت.

وی با اشاره به مشکلات فراوان رخ داده در این انتخابات اظهار داشت: این بخش نامه انبوه شکایات را در بر داشت که این موضوع اساسا انتخابات نظام مهندسی را زیر سوال برده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ماده ۲۸ قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح کرد: اساسا عضویت در شوراها و عضویت در سازمان نظام مهندسی به عنوان شغل محسوب نمی شود و افراد شاغل در آنها بر اساس این عضویت دو شغله محسوب نمی شوند.

تقی پور با اشاره به مشکل پیش آمده در انتخابات سازمان نظام مهندسی به غیر از سه استان و تاکید بر اینکه شوراها خود یک پای نظارت هستند ابراز امیدواری کرد این انتخابات هرچه سریعتر اصلاح شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا